خبرگزاری کار ایران

10 هزار و 500 قلم کالا در طرح کارت اعتباری تا به امروز قابل استفاده است

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت گفت: استقبال شدیدی که مردم در استفاده از تسهیلات طرح فروش مدت دار خودرو به عمل آوردند نشان داد ، نقش سیستم بانکی در به حرکت درآوردن چرخ تولید و مصرف بسیار پر رنگ است.

به گزارش ایلنا، مجتبی خسرو تاج ضمن تقدیر از همراهی مسئولان بانک مرکزی در اجرای طرح فروش مدت دار خودرو داخلی تصریح کرد: این اقدام موجب شد  نقش سیستم بانکی در تسهیل مبادلات ، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ترویج مصرف ساخت داخل به خوبی نمایان شود.

وی  با اشاره به اینکه،تجربه موفق فروش بیش از 120 هزار دستگاه خودروی داخلی  ظرف مدت 5 روز،‌ علاوه بر اهمیت جایگاه سیستم بانکی در این بین، به توسعه فرهنگ مصرف تولیدات و کالاهای داخلی نیز مینجامد افزود: چنانچه این طرح برای سایر کالاهای تولید داخل و مورد نیاز اساسی مردم به کار گرفته شود می توانیم امیدوار باشیم تحول و رونقی بزرگ را هم در بخش تولید داخلی و هم بخش  بازرگانی کشور ایجاد کنیم .

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت تاکید کرد: اجرای این طرح حاکی از آن است که  اگر سیستم بانکی فعال وارد صحنه اقتصاد کشور شود چه طور  می تواند چرخ تولید و مصرف را بگرداند و بر رکود بازار فائق شود.

خسروتاج در ادامه به سقف 110 هزار تایی در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی  برای ارائه تسهیلات فروش مدت دار خودروی داخلی اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی و خودروسازان برگزار شد ارقامی در خصوص سقف ارائه تسهیلات مطرح گردید اما به دلیل اینکه اعلام این رقم خود موجب بروز مشکلاتی می شد صلاح دیده شد تا در ابتدا این میزان اعلام نگردد.

به گفته وی ؛‌ از ابتدای مطرح شدن این طرح در خصوص  اینکه چه تعداد خودرو مورد مشمولیت تسهیلات فروش مدت دار خودرو قرار بگیرد دیدگاهها متفاوتی وجود داشت و مسئولان بانک مرکزی با توجه به مدیریتی که از منابع بانکی و دغدغه هایی که در سایر شاخص های اقتصادی مثل حجم نقدینگی ،‌نرخ تورم و غیره داشتند با جمع بندی جوانب  به رقم 110 هزار دستگاه  رسیدند.

 خسروتاج ادامه داد: هیچ کس انتظار یک چنین استقبالی را از سوی مردم از همان ابتدا نداشت و در برنامه ریزی های خود مقررکردیم که با شروع و در جریان اجرای طرح ،‌ ضمن رصد شرایط با توجه به میزان فروش ها ،‌ موجودی  و تولیدات در حال ساخت ،‌ نسبت به ارائه  سقف مناسب  اقدام کنیم .

وی با بیان اینکه اعلام  سقف و تعیین رقم برای میزان تسهیلات در نظر گرفته شده ،‌خود به تنهایی آثار و تبعات منفی زیادی را به همراه خواهد داشت یادآور شد: اعلام تعداد در این طرح  می توانست مشکلاتی را در بین نمایندگی‌ها ایجاد کند و کافی است که به تجربیات مشابه در گذشته توجه کرد.

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت متذکر شد:‌ در حال حاضر سقف اعطای تسهیلات 110 هزار خودرو در این طرح تکمیل شده  از این رو بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان اعطای وام وجود ندارد.

به گفته وی ،هم اکنون حدود 120 هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است  و برای خودروهایی که بیش از سقف موجود به فروش رسیده‌ اند از طریق تعامل خودروسازان با بانک مرکزی و یا راساً توسط خودروسازان  تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

خسروتاج اضافه کرد: خودروسازان پاسخگو و مسئول رسیدگی و انجام رایزنی با بانک مرکزی دراین رابطه اند و تحقق تعهدات آنها در مقابل مردم قطعی است و باید به آن عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به اخد مالیات بر ارزش افزوده از تمامی کالاهای فروخته شده تصریح کرد: خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده و همانند تمامی کالاهای فروخته شده ،‌مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد ولی این مالیات فقط یک بار قابل دریافت است و چنانچه غیر ا ز آن عمل شده باشد تخلف است .

خسروتاج  افزود: نحوه اقدام نمایندگی ها در اخذ مالیات بر ارزش افزوده ممکن است متفاوت باشد به طوری که برخی نمایندگی های مجاز  ممکن است به صورت نقدی آنها را در ابتدا بر روی قیمت خودرو لحاظ کنند و برخی آن را جزء اقساط تسهیلات در نظر بگیرند و محاسبه کنند اما در نهایت یک بار باید مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت شود و در غیر این صورت ،‌تخلف محسوب می شود.

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه یکی دیگر از برنامه هایی که سیستم بانکی در جهت افزایش قدرت خرید مصرف کننده  و حمایت و ترویج  فرهنگ مصرف  کالاهای داخلی  به اجرا در آورده است را ‌ پیاده سازی اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق صدور کارت اعتباری دانست.

وی در این باره تصریح کرد:‌  کار اصلی این بخش بر عهده بانک مرکزی است و در واقع این اقدامی است که از سوی سیستم بانکی در جهت حمایت از تولیدات داخل به اجرا درخواهد آمد.

خسروتاج اظهار کرد: شبکه بانکی،‌ کارتهای اعتباری را بر اساس اعتبار سنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می آورند صادر خواهد کرد و در حال حاضر سیستم بانکی در حال تنظیم گروههایی است که در فاز اول، از  کارت اعتباری بهره مند  خواهند شد.

به گفته وی؛‌ کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال است کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

خسروتاج افزود: در این‌راستا وزارت صنعت،‌معدن و تجارت سایتی را طراحی کرده است‌که همه تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بادوام داخلی می توانند در آن ثبت نام و نسبت به ارائه محصولات خود اقدام کنند.

وی متذکر شد:‌تا امروز 10 هزارو 500 قلم کد کالا وارد سامانه این طرح شده است و هر روز در حال به روزرسانی است و همه  واحدهایی که تولید محصول کالای مصرفی با دوام داخلی دارند می توانند در این طرح شرکت کنند.

کد خبر : ۳۲۲۲۴۷