خبرگزاری کار ایران

ساسانی در گفتگو با ایلنا:

افراد در پرداخت اقساط وام 25 میلیونی به مشکل می‌خورند

یک کارشناس اقتصادی در خصوص بازپرداخت های وام 25 میلیونی گفت: این افراد اغلب درآمد خوبی ندارند و شاغل هم نیستند و یا ممکن است شغل مشخصی هم نداشته باشند و مطمئنا در پرداخت اقساط به مشکل برخورد می کنند و ما با افراد بیکار و بدهکار مواجه خواهیم شد.

حسین ساسانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تحلیل پرداخت وام 25 میلیونی خودرو و تاثیر آن در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت : این اقدام نهایتا در بلند مدت تاثیر بسیار منفی در اقتصاد کشور و توسعه پایدار خواهد داشت .

وی  با بیان اینکه طبقه ای که اقدام به دریافت وام 25 میلیونی خودرو کرده اند اغلب از طبقه پایین جامعه هستند گفت: این افراد اغلب درآمد خوبی ندارند و شاغل هم نیستند و یا ممکن است شغل مشخصی هم نداشته باشند و مطمئنا در پرداخت اقساط به مشکل برخورد می کنند و ما با افراد بیکار و بدهکار مواجه خواهیم شد.

ساسانی تصریح کرد: این موضوع باعث می شود این افراد برای پرداخت بدهی خود به مشاغل کاذب رو آوردند و بیکاری پنهان در جامعه گسترش یابد و ممکن است یکسری بدهکاران جدید در جامعه پیدا شوند.

وی با اشاره به تاثیر منفی این اقدام دربعد اقتصادی خاطر نشان کرد: تزریق نقدینگی به جامعه باید از طریق ایجاد شغل باشد تا همراه با ارزش افزده و افزایش تولید ناخالص ملی شود تا این درآمد در چرخه اقتصاد جریان داشته باشد .

این عضو انجمن مدیران ایران گفت: این نقدینگی بدون تولید ناخالص ملی باعث تورم می شود و از ایجاد زیرساخت و بسترها برای توسعه پایدار عقب می مانیم.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید باید این نقدینگی را به ایجاد زیرساخت ها و بسترهای اجتماعی ارائه می داد تا از رکود کنونی خارج می شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت اقساط بلند مدت از سوی کارمندان و کارگرانی که دارای درآمد ثابت هستند را چطور ارزیابی می کنید ؟ گفت: اگر درآمدها هم ثابت باشند به دلیل اینکه تورم پایین است و قدرت خرید مردم هم کاسته شده است این موضوع اجازه نمی دهد که ضمن پرداخت هزینه های روزمره بتوانند این اقساط را نیز پرداخت کنند زیرا این درآمد ثابت برای هزینه های روزمره است.

ساسانی ادامه داد: از نظر زیست محیطی نیز با وجود حجم بالای خودروهایی که در کشور و در تهران در حال تردد هستند و باعث آلودگی هوا و ترافیک زیاد شده اند با این طرح تنها آلایندگی و ترافیک را افزایش داده اند و زندگی را برای شهروندان سخت تر کرده اند.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای توسعه پایدار نبوده است گفت: صرف خروج از رکود نباید مطرح باشد زیرا این اقدام به هیچ عنوان به خروج از رکود و ایجاد اشتغال کمکی نکرده است .

وی با اشاره به بعد صنعتی این طرح افزود: متاسفانه مسئولین از صنعتی حمایت می کنند که تا به حال از حمایت مستقیم دولتی ها برخودرا بوده و نتوانسته نقش چشم گیری در توسعه صنعتی ایفاء کند.

وی افزود: بنده با حضور در نمایشگاه مطبوعات سوالی را مطرح کردم که اغلب جواب واحدی به من دادند من پرسیدم آیا شما می خواهید با پژوی 20 سال پیش تردد کنید یا با پژوی سال 1394 ؟ اکثر افراد گفتند  پژوی 20 سال پیش ارجحیت دارد ، پس ما متوجه می شویم این صنعت عقب گرد داشته و ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی به همراه نداشته است.

وی ادامه داد: امروز وزارت صنعت و بانک مرکزی با افتخار می گویند فلان تعداد برای اخذ وام 25 میلیونی ثبت نام کرده اند این در حالی است که این موضوع تنها جفای به ملت است.

ساسانی تصریح کرد: اگر هدف تنها این بوده که از رکود خارج شویم اشتباه بوده حتی اگر فرض بر این بوده که بخشی از صنایع از رکود خارج شوند هم درست نبوده زیرا این اقدام زمانی منجر به خروج رکود می شود که همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال باشد و این نقدینگی در چرخه اقتصاد و تبادلات اقتصادی در اختیار مردم قرار گیرد.

کد خبر : ۳۲۲۳۲۸