خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام آب و فاضلاب استان تهران خبر داد:

13 پروژه فاضلاب به‌ارزش 260 میلیون یورو آماده جذب سرمایه خارجی

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۷۴۲

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: 13 پروژه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در استان تهران به ارزش 10 هزار میلیارد ریال (معادل 260 میلیون یورو) آماده جذب سرمایه‌های خارجی ست.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "علیرضا نوذری‌پور" که امروز (سه‌شنبه) در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران سخن می‌گفت، ادامه داد: مطابق قانون بودجه سال 94، شرکت‌های آب و فاضلاب موظف شده‌اند از طریق فروش پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تاسیسات فاضلاب خود را توسعه دهند.

پس از توافق انجام شده میان ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه و انتقال فناوری خارجی در ایران فراهم شده است.

بنا به گفته نوذری‌پور جذب سرمایه برای این طرح‌ها بیشتر در چارچوب مدل بیع‌ متقابل انجام می‌شود و مدت زمان بازگشت سود و سرمایه 25 سال خواهد بود.

سالانه یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب در استان تهران تولید می‌شود که شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نظر دارد با جذب سرمایه‌های خارجی بتواند نزدیک به 800 میلیون متر مکعب آن‌ را به صورت پساب تصفیه شده بفروشد.

نوذری‌پور می‌گوید: این یک مسئله «حیاتی» است؛ چرا که استان تهران با محدودیت شدید منابع آبی روبروست.

میانگین سالانه بارش در ایران 250 میلی‌متر است که این رقم برای استان تهران چیزی نزدیک به 235 میلی‌متر است.

سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان تهران در مقایسه با سال گذشته یک‌ونیم متر پایین آمده است و فرونشست زمین در دو دشت ورامین و شهریار بین 15 تا 36 سانتی‌متر بوده است.

به دنبال انتقال فناوری هستیم

علیرضا نوذرذی‌پور می‌گوید که در جریان جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال انتقال فناوری‌های نو در صنعت آب و فاضلاب نیز هستیم.

به گفته او علاوه بر گسترش شبکه و تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، تولید انرژی‌های پاک نیز از دیگر اهدافی است که شرکت آب و فاضلاب به دنبال دستیابی به آنهاست.

در حال حاضر در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران 5 مگاوات برق تولید می‌شود که قرار است این مقدار از طریق جذب سرمایه خارجی به 7 مگاوات افزایش یابد.

در این تصفیه‌خانه در هر لحظه 8 متر مکعب فاضلاب تصفیه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز