خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه مطبوعات امسال؛

تجربه موفق«عرصه عمومی» رسانه ها و بانک مرکزی

حضور روابط‌عمومی بانک‌ مرکزی نیز در این نمایشگاه به عنوان رکن اصلی اطلاع‌رسانی نهاد سیاستگذار پولی و بانکی در برهة کنونی که کشور شاهد اجرای طرح تحریک تقاضا به منظور رونق اقتصادی است، تجربة جدید و آموزه‌ای است که خوشبختانه در بیست‌یکمین نمایشگاه مطبوعات با استقبال و بازدید اصحاب رسانه مواجه شد.

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در روزهای 16 الی 22 آبان ماه در مصلی امام خمینی برگزار شد، شاهد حضور رسانه‌های تاثیرگذار عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بود. شاید در وهله اول حضور روابط‌عمومی بعضی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این نمایشگاه علامت سوالی در ذهن بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد و این سوال مطرح می‌شد که «روابط‌عمومی» چه جایگاهی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دارد.

اگر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و به‌طور اعم رسانه‌ها را تشنة اخبار و اطلاعات بدانیم در مقابل روابط‌عمومی‌ها منبع و مأخذ اطلاعات و اخبار هستند.

حضور روابط‌عمومی بانک‌ مرکزی نیز در این نمایشگاه به عنوان رکن اصلی اطلاع‌رسانی نهاد سیاستگذار پولی و بانکی در برهة کنونی که کشور شاهد  اجرای طرح تحریک تقاضا به منظور رونق اقتصادی است، تجربة جدید و آموزه‌ای است که خوشبختانه در بیست‌یکمین نمایشگاه مطبوعات با استقبال و بازدید اصحاب رسانه مواجه شد.

دعوت روابط‌عمومی بانک‌مرکزی از مدیران و کارشناسان ادارت تخصصی این بانک به منظور حضور در غرفه اختصاصی بانک‌مرکزی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات خبرنگاران و حتی عموم مردم را می‌توان گامی موثر در مسیر «تعامل دو سویه روابط عمومی بانک‌مرکزی و رسانه‌ها» قلمداد کرد؛ پاسخگویی 17مدیر، مدیرکل و کارشناس ادارات تخصصی بانک‌مرکزی در محل نمایشگاه مطبوعات عملاً این شعار سال نمایشگاه ب                                                            ا عنوان «انتقاد منصفانه، پاسخگویی مسئولانه» را به طور عینی به بوته آزمایش گذاشت و به اذعان خبرنگاران و رسانه‌های جعمی این ابتکار روابط‌عمومی بانک‌مرکزی می‌تواند الگو و سرمشقی برای سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی شود.

در عصرکنونی ابزارهای جدید ارتباطی جایگاه و نقش ارتباطات چهره به چهره را به ارتباطات مجازی مبدل کرده‌است اما این اقدام درخور تحسین بانک‌مرکزی در تعامل دوسویه مدیران رسانه‌ها را از دو منظر می‌توان مورد واکاوی قرار داد.

اولاً اینکه شکستن بدعت این رسم کهنة که خبرنگار می‌باید برای کسب خبر و اطلاع به مسئولین مراجعه کنند با حضور پررنگ مدیران بانک‌مرکزی حاصل شد و استمرار آن روحیة پاسخگویی را در مدیران تقویت می‌کند.

دومین حضور روابط‌عمومی بانک مرکزی با ارکان تخصصی ادارت این پیام را به جامعة رسانه‌ای منتقل کرد که فضای گفتگو دو طرفه و تعامل راهی بهتر و موثرتر در تبیین سیاست‌های اتخاذی هر سازمانی است؛ چرا که توسل به صدور اطلاعیه و بیانیه‌های مطبوعاتی و ارتباط عمودی در بسیاری موارد نه تنها ابهامات و سوالات را برطرف نمی‌کند که به مراتب زوایای پنهان اقدامات در این ارتباط یکسویه پرابهام‌تر می‌شود.

امید است روابط‌عمومی سازمان‌ها علی‌الخصوص سازمان‌های اقتصادی باحضور متفاوت و تاثیرگذار خود در عرصه‌های تعاملی همچون نمایشگاه‌ها و همایش‌ها تجربه«عرصه عمومی» در عصر حاضر را به صورت عملی کسب و چراغ پرنوری برای تنویر افکار عمومی روشن نمایند.

 

کد خبر : ۳۲۲۹۴۵