خبرگزاری کار ایران

اجلاس عادی وزیران کشورهای صادرکننده گاز تا ساعاتی دیگر آغاز به کار می‌کند

در این جلسه درباره مسائلی همچون بودجه، اوضاع بازار و موضوع‌های پیشنهادی که دبیرکل گزارش می کند از جمله انتخاب دبیر کل تصمیماتی گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجلاس عادی وزیران کشورهای صادرکننده گاز تا ساعاتی دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

به گفته بیژن زنگه وزیر نفت در این جلسه درباره مسائلی همچون بودجه، اوضاع بازار و موضوع‌های پیشنهادی که دبیرکل گزارش می کند از جمله انتخاب دبیر کل تصمیماتی گرفته خواهد شد.

طبق این گزارش اجلاس فوق‌العاده بعدازظهر امروز برگزار می‌شود که دستور کار آن جلسه سران و پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس است که با رهنمون به اجلاس‌ آتی همچون اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس منتشر خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید زنگنه وزیر نفت ریاست نشست وزرای فوق‌العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز را به عهده خواهد داشت و ریاست هفدهمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز به عهده امانوئل ایبه کاچیکوو است.

کشورهای الجزایر، دولیوی، مصر؛ گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، 12عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند.

هلند، نروژ، عمان، عراق و پرو نیز به عنوان اعضای ناظر بر مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

این گزارش حاکی است کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز LNG را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است ؛ اجلاس عادی و فوق‌العاده وزرا امروز در هتل همای تهران و اجلاس سران در محل اجلاس سران برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۳۶۱۵