خبرگزاری کار ایران

گلرو در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل صندوق حمایت از فناوران اسلامی در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۷۳۹

برای توسعه هر چه بیشتر این حوزه به دنبال تاسیس صندوق حمایت از فناوران هستیم که امیدوارین این مهم در ماه های آتی محقق شود.

«محمدرضا گلرو» رئیس دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع دبیرخانه علم و فناوری که برای توسعه موضوع وحدت در میان قشر فرهیخته و در جمع کارآفرینان مشورهای اسلامی پیش بینی شده ؛ تدبیری است که از سوی آیت الله اراکی در محور وحدت مطرح شد و علیرغم عمر کوتاهی که از تاسیس این دبیرخانه گذشته ؛ فعالیتهای خیلی خوبی را در عرصه داخلی و بین‌المللی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این دبیرخانه عملاً متعلق به کشور خاصی نیست و دفاتر گوناگون ما در کشورهای مختلف اسلامی و به خصوص ایران تاسیس شده است. عده‌ای از دوستان هدف تاسیس این دبیرخانه را به موازی کاری تشریح کرده‌اند اما باید بگویم که این فعالیت تنها برای هماهنگی میان بیش از 58 کشور اسلامی صورت می‌گیرد که به دنبال آن بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی مد نظر قرار گرفته که یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است. در موضوع همکاری‌ها؛ برنامه ایجاد همکاری‌ها و تفاهم‌ها با نهادهای بین‌المللی مرتبط با حیطه فعالیت دبیرخانه را به عنوان یک استراتژی مهم،جدی و اصلی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری در دستور کار خودمان داریم که در این راستا توانستیم اولین تفاهم‌نامه را با OIC داشته باشیم و این موضوع امیدواری خاصی را برای توسعه  یکپارچه فعالیتهای مبتنی بر فناوری در کشورهای اسلامی به وجود می‌آورد.

گلرو با تاکید بر افتتاح صندوق حمایت از فناوران کشورهای اسلامی بیان داشت: دفاتر و مجموعه‌هایی برای حمایت از این فعالیتها شکل خواهد گرفت.یکی از مهمترین فعالیتها که باید در پی ایجاد آن خصوصاً در ذیل تفاهم‌نامه مذکور باشیم که البته کمی هم دشوار خواهد بود؛ موضوع صندوق حمایت خواهد بود که جزء خواسته‌های جدی فناوران کشورهای اسلامی است. مجموعه‌ای از حمایتها از فناوران کشورهای اسلامی شاهد هستیم که بعضاً هم‌خوانی‌های مورد نیاز با شرایط فناوران را دارا نیست و به همین خاطر باعث شده تا چنین پتانسیل عظیمی که در کشورهای اسلامی وجود دارد شکوفا نشود و نهایتاً مانع توسعه اقتصادی شود. تمامی فعالیت‌هایی که در بحث توسعه فناوری به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم زمینه تاثیر گذاری بخش فناوری در توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی را پر رنگ‌تر کنیم و با ارائه راهکار و پیشنهادات مناسب برای کشورهای هدف و ایجاد همدلی بتوانیم وابستگی کشورهای اسلامی به غرب را کاهش دهیم.

وی افزود: یکی از نقاطی که به عنوان شاخص در وضعیت تحریم خیلی خودنمایی کرد؛ تحریم علمی کشور با بهانه‌های گوناگون بود که همین مساله فرصتی برای زورگویی بر کشورهای اسلامی شد.لذا برای پیشگیری از این جریان؛ موضوع تاسیس دبیرخانه و گسترش آن مطرح شد و هدف اصلی این است که کشورهای اسلامی با قدرت بتوانند بگویند که به روی پای خودمان ایستاده‌ایم و استقلال واقعی که مبتنی بر توانایی‌های علمی و فناورانه می‌باشد را کسب کرده‌ایم.

رئیس دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در پاسخ به این سوال که دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی چگونه می‌تواند در ارتقاء رتبه علمی جمهوری اسلامی ایران که مد نظر مقام معظم رهبری است؛ موثر واقع شود، ابراز کرد: شکل گیری این دبیرخانه در راستای منویات رهبری است و در حد توانمان در مدار فعالیت خودمان پیگیر موضوعات مذکور و رهبری هستیم. زنگ خطری که رهبری در بحث کاهش و افت رتبه علمی در کشور به صدا درآوردند؛ موضوع بسیار بزرگ و جدی تلقی می‌شود. عدم توجه به سرمایه عظیم علمی و انسانی کشور باعث شد تا رهبری در سخنان اخیر خود جامعه دانشگاهی را مورد خطاب قرار دهند و از آنها خواستند تا از جایگاه اکتسابی ایران در حوزه علمی دفاع کنند.به لطف جهش علمی که منجر به تغییر جایگاه علمی در ابعاد بین‌المللی شد، توانستیم به خیلی از کشورهای اسلامی پیامی مبنی بر اینکه در عین تحریم و مشکلات توانسته‌ایم این جایگاه علمی و فناوری را کسب کنیم، مخابره کنیم. لذا اگر قرار باشد چنین وضعیت، فرصت و جایگاهی را از دست بدهیم؛ در واقع یک ضرر جدی را متحمل خودمان کرده‌ایم.

وی در خصوص برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عنوان کرد: این اجلاس به عنوان کمیته جانبی کنفرانس وحدت اسلامی تشکیل خواهد شد که در حوزه علم و فناوری با محوریت دبیرخانه برگزار می‌شود.تلاشمان این است که در این اجلاس بخشی از توانمندی‌های فعالان ایران اسلامی را به نمایش بگذاریم و فرصتی را ایجاد کنیم تا مهمانان کنفرانس وحدت با پیشرفتهای علمی و فناوری کشورمان آشنا بشوند تا بتوانیم در آینده این نمایشگاه را برای حضور تمامی کشورهای اسلامی ارتقاء و گسترش بدهیم.

گلرو درباره پایانه‌های صادرات علم و فناوری گفت: پیگیری‌هایی صورت گرفته است اما کمی تا حصول نتیجه فاصله باقی است. باید توجه داشت که نوع و جنس موضوع علم و فناوری یک سازوکار متفاوتی با انواع تجارتهای معمول دارد و اگر قرار باشد به فکر توسعه تجارتی مبتنی بر فناوری در ایران و جهان اسلام باشیم؛ قاعدتاً باید ادبیات این بازی را تبیین کرده و نقشها را شفاف کنیم تا در واقع دچار فعالیتهایی که سرنوشت خوبی را نداشته‌اند نشویم.امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به یک نقطه مطلوبی در این خصوص دست پیدا کنیم.

وی در پایان در مورد طرح کنگره سلامت که از سوی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در حال پیگیری است،تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های دبیرخانه خواهد بود که فعالیت اولیه آن صورت گرفته است و اگر همکاری دستگاه‌های مجری قابل قبول باشد، تلاشمان این است تا آخر سال این موضوع را به نتیجه برسانیم.در مورد این طرح با وزارتخانه‌ها رایزنی‌هایی صورت گرفته است لذا باید به این نکته توجه داشت که کشور ما در حوزه سلامت تجربه و توانایی خوبی دارد.از سوی دیگر ایران به سطحی از رشد رسیده است که می‌توانیم بخش وسیعی از فناوری در حوزه سلامت و خدمات مرتبط با این حوزه را به سایر کشورهای جهان صادر کنیم. مسائلی در بحث استاندارد سازی خدمات سلامت کشورمان وجود دارد که امیدواریم با برگزاری این کنگره بتوانیم این بُعد از مساله را شفاف‌سازی کرده و ارتقاء دهیم تا مخاطبان ما در کشورهای اسلامی بتوانند با اعتماد به این محصولات و خدمات از آنها بهره‌مند شوند.

تشکیل صندوق حمایت از فناوران اسلامی در دستور کار است                 

 

       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز