خبرگزاری کار ایران

زنگنه در هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز:

بین نفت و گاز، عقل را انتخاب می‌کنیم/برای افزایش تولید نفت از کسی اجازه نمی‌گیریم

گزارش تایید شده GECF پیامی نیز به کاپ 21خواهد داشت که محور آن اهمیت گازدر بهبود محیط زیست و مباحث تغییرات آب و هوایی در شرایطی که از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌شود خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به جلسه فوق‌العاده وزارتی GECF گفت: موضوع جلسه آماده کردن اسناد مربوط به جلسه سران بود و طبق روال باید دستور جلسه سران تایید رسمی می‌شد که این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه قطع‌نامه و بیانیه سران مفصل  بوده و قبلا توسط هیات‌های منتخب وزرا تایید شده اظهار داشت:با همکاری و حسن نظر اعضا در زمینه قطع‌نامه و بیانیه  پایانی اجلاس به تفاهم رسیدیم  و آن را به اجلاس سران ارائه کرده که بعد از تایید نهایی منتشر خواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: گزارش تایید شده GECF پیامی نیز  به کاپ 21خواهد داشت که محور آن اهمیت گازدر بهبود محیط زیست و مباحث تغییرات آب و هوایی در شرایطی که از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌شود خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام اسناد اجلاس سران آماده شده که به سران تقدیم خواهد شد.

وی همچنین گفت: در جلسه عادی نیز که به ریاست وزیر نفت نیجریه برگزار می‌شود مباحث عادی اجلاس مطرح شده  و تصمیمات در جهت تقویت  این نهاد تازه تاسیس اتخاذ خواهد شد. ضمن اینکه مباحث مربوط به دبیر کلی نیز در این اجلاس مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

زنگنه در خصوص اینکه آیا افزایش  یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در چارچوب هماهنگی با اعضای اوپک است و یا ایران بدون هماهنگی افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای خواهد داشت گفت: ما برای افزایش تولید نیازی به کسب اجازه از کسی و یا سازمانی نداریم. ضمن اینکه در حال حاضر نیز اوپک یک و نیم میلیون بشکه بالاتر از سقف  تولید می‌کند.

وی در خصوص مذاکره با وزیر انرژی روسیه در حاشیه اجلاس تصریح کرد:  روسیه  شریک راهبردی و همکاری مهم در بخش نفت و گاز کشور ماست ضمن اینکه مذاکره با دیگر اعضای غیر اوپک مذاکره‌ای نیست بلکه بازار به بازیگران این عرصه دیکته می‌کند.

زنگنه در خصوص مذاکرات دو جانبه با عراق جهت صادرات گاز به این کشور گفت: ما اکنون دو قرارداد صادرات گاز به این کشور داریم و لذا سالیان زیادی در زمینه نفت و گاز با هم همکاری خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر شرکت‌کنندگان در سطح رؤسای کشورها و نقش این اجلاس در تعامل با ایران گفت: قطعا این اجلاس نقش مثبتی خواهد داشت چرا که در اجلاس اول 4 رئیس دولت، در اجلاس دوم 6 رئیس و در این اجلاس 9 رئیس دولت شرکت کرده‌اند و این به این معناست که اعضا به ایران به عنوان بازیگر مهم نگاه می‌کنند.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه اظهار داشت: این قضیه بستگی به کشور ترکیه دارد که چطور به این مساله نگاه می‌کند اینکه آیا خودش می‌خواهد صادر کند یا ما اقدام به صادرات خواهیم کرد. همچنین نرخ ترانزیت و حمل و نقل نیز تعیین‌کننده است. به نحوی که اگر نرخ بالا باشد تصمیم بر این است که از طریق LNG در بازار اروپا حضور پیدا کنیم.

وی در خصوص تاثیر اجلاس GECF در بازار گاز اظهار داشت: تاثیرگذاری آن  به ساختار بازار گاز بازمی‌گردد اینکه چقدر قراردادهای درازمدت و یا تک محموله داشته باشیم الان  وزن معاملات بیشتر به صورت تک محموله است و اگر بالا برود می‌توان در قیمت از طریق مدیریت عرضه  دخالت کرد.

وی در خصوص مذاکرات حاشیه‌ای در مورد سوآپ تصریح کرد:  ترکمنستان و روس‌ها علاقه‌مند به انجام سوآپ با ایران هستند و امیدواریم که به نتیجه لازم برسیم.

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل زیست محیطی سهم گاز در سبد انرژی بالا خواهد رفت ادامه داد: با این وجود گاز رقیب بزرگی مثل ذغال سنگ دارد که از جانب برخی کشورهای مصرف‌کننده حمایت می‌شود اما در هر صورت گاز به عنوان سوخت برتر است.

وی ادامه داد: مصرف گاز به دلیل مسائل آلایندگی دیگر سوخت‌ها رو به رشد است  اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که از جمله آن بحث قیمت است که اختلالاتی ایجاد کرده و میل به سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

زنگنه در خصوص قراردادهای گازی در پساتحریم توضیح داد: ما در حال حاضر  چند قرارداد گازی با همسایه‌ها از جمله عراق داریم. قرارداد پاکستان نیز باید فعال شود. برنامه صادرات گاز به کشورهای جنوب خلیج فارس داریم  و قرارداد 10 میلیون تنی LNG نیز فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کم بودن قیمت گاز سرمایه‌گذاری در این بخش را دچار اختلال می‌کند خاطرنشان کرد: این مساله راهی ندارد جز اینکه به سوخت‌های دارای آلایندگی بالا یارانه داده نشود و برای صادرات گاز هم مشکل سیاسی درست نشود.

وی تاکید کرد: بازار نفت و گاز نباید سیاسی شود چرا که مصرف کننده و تولیدکننده دچار مشکل می‌شوند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به بندی در بیانیه مربوط به محکومیت تحریم‌ها  اظهار داشت: روسیه مسائل تحریم‌ها را محکوم می‌کند و یکی از مباحث بیانیه نیز تحریم‌های برون‌مرزی و یک جانبه علیه صادرات گاز بوده  و روس‌ها نیز در این زمینه تحت فشار بوده  و مایل به تداوم تحریم‌ها نبوده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر کشوری ترکیبی از طرف‌های قرارداد را دارد اظهار داشت: اگر کشوری به لحاظ واردات گاز دچار مشکل شد ما به لحاظ صادرات کمترین آسیب را ببینیم به این معنی که اگر سبدی از کشورهای واردکننده گاز داشته باشیم آسیب کمتری خواهیم دید.

وی در خصوص اضافه شدن تعداد اعضای اجلاس گفت: فعلا آذربایجان متقاضی بوده و درخواست خود را ارائه داده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر تعریف استراتژی long term  در اجلاس فوق‌العاده وزرا اظهار داشت: استراتژی طولانی مدت تعریف شده که در اجلاس بعدی (اجلاس عادی) اعلام خواهد شد.

وی در خصوص تاثیرگذاری سیاست‌ بر انرژی اظهار داشت: هر جا قدرت باشد سیاست وجود دارد،‌انرژی نیز نمی‌تواند جدای از سیاست باشد.

وی در خصوص نقش برگزاری اجلاس در تهران در ارتقای جایگاه ایران در GECF گفت: مهمترین پیام آن این است که این اجلاس به بازگشت ایران  خوشامد می‌گوید.

زنگنه در خصوص اینکه بین نفت و گاز کدام یک را انتخاب می‌‌کنید گفت: عقل را انتخاب می‌کنیم.

وی افزود: اگر قدرت داشته باشیم عقل داریم. بعضی می‌گفتند که اگر نفت نداشتیم تبدیل به کشوری مثل ژاپن می‌شدیم ولی ما هیچ اشتراک فرهنگی با این کشور نداریم اشتراکات فرهنگی ما به افغانستان نزدیک است.

وی با بیان اینکه نفت زندگی ما را تغییر داده افزود: بعضی می‌گفتند که نفت را سر سفره بیاوریم اما مگر تا کنون غیر از این بوده؟ مهم این است که از درآمد نفت برای سرمایه‌گذاری درازمدت استفاده کنیم چرا که راه  نجات ما در این است که بتوانیم پول نفت را صرف سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال کنیم و از نفت به عنوان ابزاری برای توسعه کشور و توسعه ملی استفاده کنیم.

 

کد خبر : ۳۲۳۷۸۰