خبرگزاری کار ایران

آغاز اجلاس مجمع صادرکنندگان گاز ؛

نبض گاز دنیا در ایران می‌تپد/تهران میزبان 9 رئیس دولت

سران کشورها و دولتهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین نسبت به افزایش رشد پایدار استفاده از گاز طبیعی، ترویج استفاده از گاز طبیعی در بخش های مختلف و تقویت مذاکرات جی یی سی اف با همه بازیگران و سهامداران بازار گاز، ترویج و توسعه نقش گاز به عنوان حامل انرژی سازگار با محیط زیست برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی متعهد شدند.

به گزارش ایلنا، سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) تا ساعاتی دیگر با حضور روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

در این اجلاس همچنین فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین المللی انرژی حضور پیدا خواهند کرد.

تئودور اوبیانگ، رئیس جمهوری گینه استوایی و قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان صبح امروز وارد تهران شدند و دقایقی پیش فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نیز وارد تهران شد.

براساس این گزارش، در هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که دبیرکلی محمدحسین عادلی برای دو سال دیگر در جی. یی. سی. اف تمدید شد.

همچنین پیش نویس بیانیه سران در نشست فوق العاده وزارتی تدوین شد که در اجلاس امروز اعلام و منتشر خواهد شد.

از جمله دستور کار جلسه سران امروز ارائه پیام اجلاس یاشده به نشست پاریس (نشست COP٢١) در خصوص اهمیت دادن به سوخت گاز و نقش آن در بهبود محیط زیست در شرایط کنونی آب و هوایی جهان خواهد بود.

دومین نشست سران جی. یی. سی. اف ژوئن ٢٠١٣ (١٠ تیرماه ١٣٩٢) در مسکو و در کاخ کرملین به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و حضور سران و رهبران الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا و اعضای ناظر عراق، هلند و نروژ برگزار شده بود.

نتیجه این نشست که با عنوان «بیانیه مسکو» (Moscow Declaration)، منتشر شد، در آن کشورهای عضو جی یی سی اف به اتفاق آرا بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاریهای جهانی به منظور حفاظت از منافع جی. یی. سی. اف، حفظ اصول مبادلات بین المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت گذاری گاز بر اساس شاخص قیمتهای نفت و فرآورده‌های نفتی تاکید کردند.

سران کشور‌ها و دولتهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین نسبت به افزایش رشد پایدار استفاده از گاز طبیعی، ترویج استفاده از گاز طبیعی در بخش‌های مختلف و تقویت مذاکرات جی یی سی اف با همه بازیگران و سهامداران بازار گاز، ترویج و توسعه نقش گاز به عنوان حامل انرژی سازگار با محیط زیست برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی متعهد شدند.

بیانیه مسکو همچنین به منظور همکاری کشورهای عضو جی یی سی اف در زمینه توسعه و استفاده از منابع گازی با همه سهامداران این بخش، نقشه راهی را پیش روی این مجمع قرار می‌دهد.

نخستین نشست سران جی. یی. سی. اف ١۵ دسامبر سال ٢٠١١ در دوحه برگزار شد؛ در این نشست رؤسا، رؤسای جمهوری و سران کشورهای ایران، الجزایر، نیجریه، گینه استوایی، بولیوی، روسیه، عمان و وزیران انرژی قراقستان نروژ، هلند و ونزوئلا حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند جی یی سی اف امروزه در حال فعالیت روی ارزیابی بهترین راه‌ها برای حل و فصل چالشهای کنونی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی گاز و هماهنگی میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان گاز و راه اندازی گفتگوهای موثر میان آنهاست.

یکی دیگر از موضوعهای مهم مورد بحث در دومین نشست سران نشست، تعریف جایگاه و نقش گاز طبیعی در ساخت یک اقتصاد با تولید کربن کم، هماهنگی آن با توسعه انرژیهای جایگزین و ترویج منافع محیط زیستی این سوخت پاک بود.

وزیر نفت تصریح کرد: همچنین در نشست فوق العاده وزارتی صبح امروز، پیامی از سوی اجلاس جی یی سی اف به نشست کاپ ۲۱ که قرار است در پاریس برگزار شود؛ تهیه شد و این پیام بر اهمیت نقش گاز در توسعه پایدار و محیط زیست تاکید دارد.

کد خبر : ۳۲۴۲۵۶