خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک مسکن:

کشور در شرایط مالی عجیبی قرار دارد / استفاده از نظام مالی ساختار یافته و مدیریت دارایی در پروژه‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۴۳۵

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید براینکه کشور در تنگنای عجیب مالی قراردارد گفت: در حال حاضر نرخ‌های سود بانکی برای مشارکت در پروژه‌ها بسیار زیاد است اما با نظام جدید تامین مالی به نرخ متعارف دو الی سه درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بت‌شکن در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن درایران با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان بانک راهبر برای تامین مالی بازار مسکن به دنبال راهکارهای جدید تامین مالی است اظهار کرد: کشور در تنگنای مالی عجیبی قرار دارد و با این شرایط نمی‌توان به منابع بودجه‌ای اتکا کرد.

وی افزود: در این شرایط نیازمند دانش جدید مالی بدون اتکا به منابع بودجه‌ای هستیم.

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید براینکه باید از دارایی‌ های موجود کشور برای پروژه‌ها تامین مالی کنیم ادامه داد: یکی از مهمترین روش‌هایی که امروزه از آن استفاده می‌کنند تامین مالی ساختار یافته با روش‌ مدیریت‌ دارایی‌ها است.

بت‌شکن ادامه داد: در دنیا هر مگاپروژه از طریق 4 روش تامین مالی می‌شود که این روش‌ها اعم هستند از سرمایه تودیعی سهامداران، وام و خطوط اعتباری بانکی، اوراق بدهی و منابع نهادهای بین‌المللی.

وی با اشاره به سهم هر یک از این روش‌های مالی برای تامین هزینه ساخت پروژه‌ها در دنیا اظهار کرد: در سال 2012 بیشترین سهم با 80 میلیارد دلار متعلق به وام و خطوط اعتباری بانکی بوده و ده میلیارد دلار پروژه هم از طریق اوراق قرضه ساخته شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه قوانین خوبی برای مشارکت بانک‌ها در ساخت پروژه‌ها تعریف شده است گفت: نظام بانکی به دنبال مسیرهای مختلف برای عرضه خدمات مالی از طریق بازار پول هستند که البته خدمات غیر مالی هم با محوریت بازار سرمایه و بیمه باید ارائه شود.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان یک محصول را برای همه نیازها تولید و ارائه داد گفت: بحث اصلی در نظام بانکی مشتری‌مداری است و از این رو تسهیلات متنوع و متفاوتی از جمله صندوق پس‌انداز ساخت مسکن، صندوق پس‌انداز مسکن یکم ، سپرده ممتاز و اوراق حق‌تقدم و ... را برای مشتریان با نیازهای متفاوت عرضه می‌کنیم.

وی به مزایای روش‌های جدید تامین مالی از جمله تامین مالی ساختار یافته اشاره کرد وگفت: تعریف دارایی‌های خاص و منحصر به فرد را که می‌توان برای تامین مالی هر پروژه در نظر گرفت از مزایای روش‌های جدید است همچنین انعطاف‌پذیری و انتقال ریسک از دیگر مزایای تامین مالی ساختار یافته است.

وی ادامه داد: همچنین تبدیل به اوراق کردن دارایی‌ها، تامین مالی دریافتی‌ها ، تامین مالی پروژه‌ها، تامین مالی لیزینگ، تامین مالی خرید سهام و ... از جمله اقداماتی است که می‌توان با استفاده از روش جدید مالی ساختار یافته و مدیریت دارایی‌ها انجام داد.

بت‌شکن با بیان اینکه نظام بانکی کشور عمدتا وثیقه محور است گفت: در این نظام تامین مالی جدید وثیقه خود پروژه وطرح است.

بت‌شکن نرخ سود بانکی برای مشارکت را بسیار بالا دانست و گفت: در حال حاضر نرخ سود مشارکتی بانک‌ها 24 درصد است که بسیار عدد قابل توجهی است این درحالی است که در دنیا با نظام‌های جدید مالی پروژه‌ها را با نرخ‌های متعارف دو تا سه درصد از منابع خارجی انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز