خبرگزاری کار ایران

سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز؛

پوتین: گاز یکی از فاکتورهای اصلی توسعه‌پایدار است/باید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۵۶۷

رییس‌جمهوری روسیه گفت: معتقدم مجمع کشورهای صادرکننده گاز بسیار مهم است و توافقات این نشست در سند نهایی گنجانده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولادمیر پوتین در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز گفت: خانم‌ها و آقایان؛ همکاران محترم؛ همکاری میان تولید کنندگان گاز یکی از عوامل توسعه‌پایدار در 14 سال گذشته میان کشورهای صادر کننده گاز بوده که کشورهای تولید کننده گاز با همکاری خود توانستند این مهم را فراهم کنند.

وی ادامه داد:  کشورهای عضو این مجمع 79 درصد کل گاز جهان را تولید می‌کنند و باید از تجارب این کشورها در حوزه انرژی استفاده گسترده شود. کشور ما سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه پژوهش، اکتشاف و تولید گاز انجام می‌دهد. ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای تولید و پالایش این انرژی انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: ضروری است سیستم مناسب برای تامین‌امنیت ارایه گاز انجام شود. در این نشست توافقاتی حاصل شد که به تحقق اهداف راهبردی این نشست کمک می‌کند و بستر مناسبی برای تشریک مساعی در تولید و مصرف گاز مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: معتقد هستم این اجلاس بسیار مهم است و توافقات این نشست در سند نهایی گنجانده خواهد شد. من فکر می‌کنم گاز یکی از فاکتورهای اصلی توسعه‌پایدار است. گاز یکی از انواع انرژی‌پاک و مقرون به صرفه است و مصرف آن در جهان رو به افزایش است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین اضافه کرد: مصرف گاز تا سال 2040، چهل و دو درصد رشد خواهد داشت. این مساله باعث می‌شود ما فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه گاز طبیعی داشته باشیم. چالش‌های بزرگی در پیش داریم تا زیر ساخت‌های انتقال گاز را مهیا کنیم و مسیرهای امن را برای صادرات گاز فشرده مهیا کنیم.

وی بیان داشت: سرمایه‌گذاران نیاز به ضمانت‌های منطقی دارند. باید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم. برای امنیت تولید و صادرات گاز باید هم صادر کننده و هم مصرف‌کننده سهم خود را ایفا کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: اکنون روش‌هایی جدید برای فروش این کالا به وجود آمده است. در سال گذشته ما در روسیه بورس فروش گاز ایجاد کردیم. ما درصددیم تا 5 سال آینده 35 میلیارد متر مکعب گاز را در این بورس بفروشیم که 8 درصد فروش گاز ما را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری نباید از تجارب گذشته صرف‌نظر کنیم. همکاران محترم؛ ما در پروژه استراتژی ملی انرژی روسیه که تا سال 2025 در حال تدوین است افزایش چشمگیری را برای تولید گاز در نظر گرفته‌ایم.

پوتین تصریح کرد: همچنین با همکاری اتحادیه‌اروپا در نظر داریم روندهای جدیدی همکاری را تجربه کنیم، همچنین دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای همکاری با ترکیه و صادرات گاز به جنوب هستیم.

وی ادامه داد: در شرق آسیا نیز همکاری‌های لازم را به خصوص با چین آغاز کرده‌ایم. همچنین درصددیم صادرات‌گاز به آسیا را به 128 میلیارد متر مکعب افزایش دهیم. همچنین درصددیم برای همکاری در حوزه گاز به سوی شرق و غرب گام برداریم.

وی در پایان افزود: می‌دانیم روسیه با همکاری شرکاء می‌تواند مشکلات را پشت سر بگذارد، چه همکاری با کشورهای عضو این مجمع و چه با سایر کشورها. در پایان از همه حاضران در این نشست تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز