خبرگزاری کار ایران

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی مطرح کرد:

رقم تعهدات بیمه محصولات کشاورزی پایین است

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: اگر عوامل خطری که تحت پوشش بیمه است به باغات کشاورزان آسیب بزند بیمه خسارات را پرداخت خواهد کرد.

محمد ابراهیم حسن نژاد- قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی- در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ یکی از دلایل امتناع کشاورزان از بیمه مزارع و محصولات کشاوری را رقم پایین تعهدات بیمه عنوان کرد و افزود: اگر عوامل خطری که تحت پوشش بیمه است به باغات کشاورزان آسیب بزند بیمه خسارات را پرداخت خواهد کرد؛ اما در بسیاری موارد میزان خسارت بالاتر از تعهدات بیمه است به همین خاطر کشاورزان در برخی موارد از بیمه خود راضی نیستند.

بالا رفتن تعهدات بیمه رقم پرداختی کشاورزان را افزایش می‌دهد

حسن نژاد افزود: یکی از دلایل پایین بودن تعهدات بیمه این است که در صورت بالا رفتن تعهدات از طرف بیمه رقم پرداختی کشاورزان نیز افزایش می‌یابد و این رقم برای بسیاری از کشاورزان قابل پرداخت نیست.

وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی سالیانه بیش از 80 درصد کشاورزانی که محصول خود را بیمه می‌کنند در صورت خسارت بیمه دریافت می‌کنند؛ یعنی اینگونه نیست که اگر به کشاورزی خسارت وارد شود بیمه از پرداخت خسارت طفره برود.

دولت حمایت کند تعهدات بیمه افزایش می‌یابد

حسن نژاد در رابطه با علت امتناع برخی کشاورزان از بیمه بیان داشت: برخی از کشاورزان با موضوعات بیمه آشنایی ندارند و یا ممکن است میزان رقمی که بیمه پرداخت می‌کند خسارت‌ها را به طور کامل جبران نکند یعنی تعهد پایین است؛ البته برای ما امکان‌پذیر است که تعهدات خود را بالا ببریم اما از آن طرف حق بیمه‌ها افزایش می‌یابد و به جهت اینکه کشاورزان از نظر مالی توانایی ندارند امکان افزایش حق بیمه‌ها به نسبت غرامت‌ها وجود ندارد و این مساله محدودیت ایجاد می‌کند؛ البته درصدد این موضوع هستیم که با حمایت‌های بیشتر دولت تعهدات بالاتری ایجاد کنیم.

افزایش تعهدات بیمه در قبال محصولات استراتژیک

وی افزود: برای سال زراعی 94 تعهدات بیمه را برای تعدادی از محصولات کشاورزی که برای وزارتخانه مهم و استرتژیک است و حمایت‌های جدی‌تری می‌طلبد؛ افزایش دادیم تا کشاورزان رضایت بیشتری داشته باشند چون بیمه کشاوری به جهت اینکه می‌تواند برای کشاورزان و تولیدکنندگان آرامش را در تولید به وجود بیاورد از کارهای مهم برای مقابله با خطر و ریسک در کشاورزی است؛ بنابراین کشاورزان در ارتباط با این صندوق باید مشارکت کنند؛ البته صندوق بیمه کشاورزی نیازمند حمایت جدی از طرف دولت است تا بیمه مطلوبیت و جذابیت را در بین کشاورزان داشته باشد.

دام‌های عشایر شامل بیمه صندوق بیمه کشاورزی می‌شود

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در خصوص بیمه دام‌های عشایری بیان داشت: دام‌های عشایر شامل بیمه صندوق بیمه کشاورزی می‌شود، عشایر از کشاورزان جدا نیستند و به همین خاطر می‌توانند دام‌های خود را بیمه کنند.

کد خبر : ۳۲۴۸۵۷