خبرگزاری کار ایران

شکست انحصار اروپا و امریکا در کاتالیست/ایران در تولید کاتالیست بنزین خودکفا می‌شود

خادمیان گفت: دانش فنی تولید کاتالیست در اختیار کشورهای امریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه، هند، آلمان است و این کشورها نیز حاضر نیستند توسعه دانش شان را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی دهند تا بتوانند بازار جهانی خودشان را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خادمیان با ابراز امیدواری از اینکه دانش فنی صنعت کاتالیست که برای  صنعت پالایشی و پتروشیمی حیاتی است به ایران ورود پیدا کند،  گفت: در حال حاضر ما در صنعت کاتالیست می توانیم تعداد محدودی تولید داشته باشیم چون دانش فنی کاتالیست را در اختیار نداریم.

وی افزود: تا کنوون توانسته ایم 10 نوع از این کاتالیست ها را تولید کنیم که توسط مصرف کنندگان داخلی نیز مورد مصرف قرار گرفته که به گفته مصرف کنندگان عملکرد آن در مقایسه با نمونه خارجی قابل قبول بوده است.

خادمیان با بیان اینکه توانسته ایم دانش فنی دو گروه از  کاتالیست ها را بومی کرده و در حالت نیمه صنعتی به تولید برسانیم، افزود: یکی از این کاتالیستها در چرخه رسوبی و دیگری کاتالیست FCC  و RFCC  است که موفق به احداث واحد نیمه صنعتی 5 کیلو در ساعت این کاتالیست شده ایم و آزمایشات آن نیز نتیجه مطلوب داشته است و تا سال آینده نسبت به تاسیس واحد صنعتی 20 هزار تن در سال اقدام می کنیم.

مدیر توسعه سرمایه گذاری سرو با اشاره به اینکه تا کنون دانش فنی تولید این کاتالیست از کشورهای امریکا آلمان هند و روسیه وارد می شد، افزود: اما در سالهای اخیر به دلیل تحریم هایی که داشتیم امکان ورود این کاتالیست فقط از کشور چین وجود داشت.  

وی اظهار داشت: ایران در سال آینده نسبت به واردات کاتالیست در سال آینده بی نیاز می شود و کل نیاز کشور را که بالغ بر 15 هزار تن در سال است می تواند پاسخگو باشد و با بهره برداری از دیگر واحدها نیز میزان تولید به 20 هزار تن در سال خواهد رسید.

خادمیان گفت: دانش فنی تولید کاتالیست در اختیار کشورهای امریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه، هند، آلمان است و این کشورها نیز حاضر نیستند توسعه دانش شان را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی دهند تا بتوانند بازار جهانی خودشان را حفظ کنند. 

وی ادامه داد: سرمنشا تولید کاتالیست طراحی فرایندهای نفتی است لایسنسور فرایند نفتی و پالایشگاه و پتروشیمی ساز در دنیا محدود داریم یعنی در اختیار چند شرکت که کاتالیست را نیز خودشان در اختیار دارند.

خادمیان اظهار داشت: احداث واحد تولید کاتالیست FCC 20 هزار تن در سال 70 میلیارد تومان هزینه دربردارد و تا سال آینده نسبت به بومی سازی دانش فنی این نوع کاتالیست اقدام خواهیم کرد و امیدواریم بعد از احداث این واحد بازارهای خارج از کشور را نیز پوشش دهیم.

تولید 10 کاتالیست مورد تایید مصرف کننده در ایران

امین شهبازی نیز با اشاره به اینکه به دلیل پتانسیل بالای کاتالیست‌ها علاوه بر GTL در تولید خیلی از کاتالیست‌های دیگر نیز فعالیت‌ داشته‌ایم که ثمره آن بستر خوبی را در حوزه کاتالیست فراهم آورد اظهار داشت: مدیریت صنعت نفت و وزارت صنعت و پتروشیمی حمایت‌های لازم را از تولید کاتالیست‌ها داشته‌اند وما بر مبنای توانمندی‌ توانسته ایم 10 نوع کاتالیست را با عملکردخوب که مورد تایید مصرف‌کننده نیز است به مرحله تولید برسانیم به طوری که حتی انواع مصنوعات ما از خارجی‌ها نیز برتری داشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت کاتالیست‌های FCC و RFCC تصریح کرد: بخش زیادی از نفت خام بعد از تقطیر به دلیل ناخالصی‌ها و هیدروکربن‌ها توسط فرآیند ثانویه استفاده نمی‌شود به طوری که 35 تا 55 درصد نفت خام سبک دنیا و 65 تا 70 درصد نفت سنگین شامل هیدروکربن‌های نامطلوب هستند وبخش قابل توجهی از آنها کنار می‌روند لذا در این‌جا برای استفاده بهینه از این میزان نفت نقش RFCC مشهود می‌شود ضمن اینکه به وسیله FCC و RFCC می‌توانیم از خام‌فروشی نفت جلوگیری کنیم.

شهبازی خاطر نشان کرد: ما با تحقیق و توسعه دانش و ساخت کاتالیست‌ها توانسته‌ایم قدم‌های موثری در زمینه بازدهی و افزایش راندمان پالایشگاه‌ها داشته‌باشیم.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته علیرغم تحریم‌ها و محدود شدن ارتباطات خارجی توانسته‌ایم با بهترین مراجع خارجی همکاری داشته و چرخه دانش فنی را تکمیل کنیم. 

 

کد خبر : ۳۲۴۸۶۰