خبرگزاری کار ایران

ایران و فیلیپین زمینه های کشت فراسرزمینی را بررسی می‌کنند

در دیدار مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی و سفیر فیلیپین در تهران، زمینه‌های توسعه همکاریهای کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، همکاریهای فنی در زمینه بیوتکنولوژی، توسعه تولید میوه‌های گرمسیری در ایران، کشت فراسرزمینی و همچنین تجارت محصولات کشاورزی از موضوع‌هایی بود که در این دیدار بررسی شد.

در این دیدار، هومن فتحی با بیان اینکه حجم مبادلات محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های خوب دو کشور قابل قبول نیست و تراز تجاری بیشتر به نفع فیلیپین است، خواستار افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی ایران و اتخاذ راهکارهایی برای نزدیک شدن این محصولات به بازار فیلیپین شد.

وی میزان صادرات محصولات کشاورزی به این کشور را نزدیک به یک میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تنوع صادراتی ایران به فیلیپین بیشتر است.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: ایران آماده صادرات محصولاتی مانند پسته، خشکبار، کشمش، زعفران و میگو به فیلیپین است.

وی همچنین خواست که فیلیپین مقررات قرنطینه‌ای مورد نظر ایران را برای واردات آناناس رعایت کند.

فتحی امکن صادرات گل به فیلیپین را قابل بررسی دانست و از سفیر این کشور به منظور بازدید از مراکز تولید گل و گیاه در کشورمان دعوت کرد.

دراین دیدار، ادواردو مارتین منیز سفیر فیلیپین در ایران نیز نسبت به واردات گل از ایران و کشت فراسرزمینی توسط بخش خصوصی ایران ابراز تمایل کرد.

وی ایران را دروازه صادرات محصولات فیلیپین به آسیای مرکزی خواند و اظهار داشت: ایران از جایگاه ممتاز حمل و نقل محصولات کشاورزی فیلیپین به آسیای مرکز برخوردار است.

در این دیدار مقرر شد، طرف فیلیپینی اراضی و شرکت‌هایی که حاضر به همکاری با ایران هستند، معرفی و محصول و اراضی مناسب برای کشت فراسرزمینی را به طرف‌های ایرانی اعلام کند.

کد خبر : ۳۲۴۸۹۱