خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو :

شیرخشک‌های وارد شده از مرزهای غربی را مصرف نکنید / سهم 30هزار میلیارد ریالی قاچاق در بازار سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به استفاده از شیرخشک‌هایی که از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود هشدار داد و گفت: حجم ریالی قاچاق در بازار سلامت 30 هزار میلیارد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول دیناروند در جمع خبرنگاران در باره واردات قاچاق داروهای بدنسازی و ورود آن به کشور اظهار کرد: نمی‌توان ورود داروهای مکمل و بدنسازی به صورت قاچاق به کشور را تکذیب کرد و تقاضا در این حوزه بیشتر از عرضه است.

وی با بیان اینکه به برخی از تقاضاها در این بازار نمی‌توان از مسیرهای قانونی پاسخ داد گفت: برخی از این داروها ممنوع‌المصرف هستند و برخی‌ها هم دوپینگ، مسائل جنسی و مخدرها هستند که نمی‌توان از طریق بازار قانونی به آنها جواب داد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به میزان قاچاق در حوزه دارو و مواد بهداشتی گفت: آمار دقیقی از میزان قاچاق وجود ندارد اما می‌توان مقداری را تخمین زد به طوری که چیزی حدود 15 الی 20 درصد از دارو، مواد آرایشی بهداشتی‌، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود که البته در حوزه‌های مختلف آمار متفاوت است.

وی با اشاره به کمترین و بیشترین میزان قاچاق در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر کمترین میزان قاچاق مربوط به دارو و بیشترین میزان آن مربوط به مواد آرایشی است که تاحدود 50 درصد آن به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود.

دیناروند با بیان اینکه ارزش ریالی قاچاق در بازار سلامت چیزی حدود 30هزار میلیارد ریال است گفت: در بازار غذا هم شاهد پدیده قاچاق هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات شیرخشک فاسد گفت: هر چند تقریبا واردات شیرخشک به کشور نداریم و اغلب شیرخشک‌ها تولید داخل هستند اما مواد اولیه آن از خارج از کشور تامین می‌شود.

وی نسبت به شیرخشک‌هایی که از مرزهای غربی وارد می‌شوند هشدار داد و گفت: از برخی از مرزهای غربی ما شیرخشک قاچاق می‌شود که به مردم هشدار می‌دهیم از آن استفاده نکنند.

کد خبر : ۳۲۵۱۷۴