خبرگزاری کار ایران

حمید حسینی در گفت و گو با ایلنا:

برخی افراد و نهادها مانع از اجرای اصل 44 می‌شوند

یک فعال بخش خصوصی گفت: باید توجه داشته باشیم تا مادامی که دولت ساختار بازار را رقابتی نکند هیچ یک از اصلاحات و اقدامات جواب نخواهد داد.

سید حمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: ساختار کشور ضد رقابتی است، قوانینی که مجلس تصویب می‌کند به هیچ وجه رقابتی نیست و این درحالی است که مجموع قوانین، مقررات و رفتارها سه مولفه مهم در اقتصاد رقابتی هستند.

وی افزود: در قانون جدید مالیاتی شعار دولت این بود که ما عدم پرداخت مالیات نهادها را حذف کردیم اما در قانون جدید هنوز 12 نهاد از دادن مالیات معاف هستند و همه فشار این قانون به بخش خصوصی وارد می‌شود.

رئیس مجمع صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مجلس و وزارت اقتصاد که بر شفاف‌سازی و ایجاد رقابت تاکید داشته است نشان دادند که در عمل به آن اعتقادی ندارند و به نظر می‌رسد مشکل از جای دیگری است و ما تا رویکرد‌های خود را نسبت به بخش‌خصوصی تغییر ندهیم همین روال حاکم خواهد بود.

حسینی افزود: قرار بود در برنامه سوم توسعه خصوصی‌سازی انجام دهیم اما در آن آزادسازی کردیم و اجازه دادیم بخش‌خصوصی وارد برخی از حوزه‌ها از جمله راه و ترابری، هواپیمایی و دیگر جاها بخش‌خصوصی واردشود.

وی تصریح کرد:‌ نتیجه این آزادسازی ایجاد 450 هزار شغل در سال بود و رشد اقتصادی مثبت در شاخص اقتصادی کشور اما یک سری از افراد و نهادها جلوی اجرای خصوصی سازی واقعی را گرفتند و در حالی که قرار بود خصوصی‌سازی مکمل آزاد‌سازی اقتصادی شود این اتفاق رخ‌نداد و نگذاشتند که مردم وارد اقتصاد شوند و سهامدار شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ شوند.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما الان یک اقتصاد شبه دولتی ایجاد کردیم که برای کشور تبدیل به یک معضل شده است و حالا علاوه بر اقتصاد دولتی یک اقتصادشبه دولتی نیز داریم که این شبه دولتی‌ها تمایلی به خصوصی‌سازی و رقابت ندارند.

کد خبر : ۳۲۵۳۹۰