خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

فرسودگی تجهیزات 3 درصد از درآمد نفت را می‌خورد/نیاز به 10 میلیارد دلار بودجه برای نوسازی

اصل عربی با بیان اینکه 3 درصد از درآمد صنعت نفت صرف هزینه‌های خوردگی می‌شود، گفت: ما باید در طول ۵ سال ۳۰ درصد هزینه‌های خوردگی را کاهش دهیم.

علیرضا اصل عربی (مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه اکنون ۳ درصد از درآمد صنعت نفت صرف هزینه‌های خوردگی می‌شود، گفت: صنعت نفت ما بخصوص در حوزه بالادستی عمر بالایی داشته و فرسوده است بطوری که سال گذشته صنعت پتروشیمی به دلیل مسائل تعمیراتی ۱۰ درصد افت راندمان داشته است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم صنعت را نگهداری کنیم ۱۰ میلیارد دلار هزینه نوسازی نیاز داریم تا تجهیزات را بروز کرده و مسائل خوردگی را رصد کنیم.

اصل عربی تصریح کرد: شرکت‌های زیادی برای رفع خوردگی، تعویض روش‌ها و تجهیزات در صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌اند انتظار ما این است که در پساتحریم بتوانیم ظرفیت‌های داخلی و خارجی را هم راستا کنیم یعنی از فرصت و دانشی که خارجی‌ها برای ضدخوردگی دارند برای رشد صنعت نفت کشور استفاده کنیم و تاکید کرده‌ایم که هر شرکت که ورود پیدا کرده باید یک شرکت صاحب صلاحیت خارجی داخلی نیز حضور داشته باشد واعلام کرده‌ایم که شرکت‌هایی که مورد تایید هستند را به خارجی‌ها معرفی می‌کنیم تا باهم جوینت شوند.

وی با اشاره به اینکه سهم بودجه نفت کفاف فعالیت‌های جاری را نمی‌دهد، اظهار داشت: هزینه‌ای که بابت ضدخوردگی می‌دهیم بالاست ما باید سرمایه گذاری کنیم و از قبل کاهش خوردگی ظرف ۲ تا ۳ درصد هزینه‌ها بازگشت خواهند داشت در این راستا بند (ل) ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید کاهش ضایعات را دیده است لذا کارگروهی برای ارائه طرح به بخش خصوصی تشکیل داده‌ایم.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید در طول ۵ سال ۳۰ درصد هزینه‌های خوردگی را کاهش دهیم یعنی اگر بدبینانه فکر کنیم باید سالی ۵ درصد از هزینه‌های خوردگی را کم کنیم.

کد خبر : ۳۲۵۴۰۵