خبرگزاری کار ایران

امین‌زاده در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی:

امنیت؛ بزرگترین مزیت سرمایه گذاری نفتی در ایران

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۷۲۹

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: یکی دیگر از مزایای مهم سرمایه گذاری در ایران این است که امنیت سرمایه ها و بازگشت منافع به موجب قوانین حمایتی موجود در آن تضمین شده است. همچنین وجود امنیت پایدار، موفقیت اجرا و زمان بندی طرح ها را با قوت تسهیل می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام امین زاده در رونمایی از قراردکنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران، با ابراز امیدواری از اینکه مدل جدید قراردادها علاوه بر جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ نفتی بتواند به نگرانی‌های ملی و دست‌اندرکاران داخلی نیز پاسخی مناسب بدهد، گفت:نفت ودیعه ای الهی است که دولت‌ها موظف هستند تا با توسعه پایدار، تولید صیانتی، به حداکثررساندن عمر مخزن و تعابیری از این قبیل امانتدار آن باشند.

وی یکی از ابزارهای اعمال نظارت و حاکمیت دولت‌ها بر منابع نفت و گاز را به قاعده در آوردن قراردادهایی دانست که بر اساس آن بتوان سرمایه، دانش فنی، توان اجرایی، مدیریت و تجربیات بنگاه های داخلی و خارجی در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز را به کار گرفت.

امین زاده اظهار داشت:صنعت نفت به عنوان مرکزیت عمده حرکت های اقتصادی کشور، هدف اصلی تحریم ها بود. لذا می شد انتظار داشت که حرکت های توسعه ای این بخش از تحریم متاثر شود.

وی با بیان اینکه با تلاش مهندسان ایرانی آثار منفی تحریم رفع شد و این شرایط را با توانمندی و خودکفایی پشت سر گذاشتیم، افزود: ما با توجه به وسعت حوزه‌ انرژی در ایران، شرکتهای خوشنام سرمایه‌گذار هم نیاز است تا در حوزه انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی بزرگترین مزیت نسبی کشور را ذخایر عظیم نفت و گاز دانست و تصریح کرد: جهان خصوصاً جهان صنعتی به شدت به این ذخایر نیاز دارد و نمی تواند قید آنها را در برنامه های تامین انرژی دنیا نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: ایران قادر است با بهره گیری بهینه و در عین حال حداکثری از این مزیت هم به توسعه اقتصادی و تولید ثروت ملی خود کمک کند وهم با گسترش اثرگذاری اقتصادی، دیپلماسی و تصمیم سازی در صحنه های مختلف به این نیاز بین المللی پاسخی مثبت و مسئولانه بدهد.

امین زاده در ادامه مزایای ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی را برشمرد و گفت: ایران اسلامی کشوری با ثبات به لحاظ سیاسی، دارای جمعیت عظیم تحصیل کرده و مجهز به دانش و تجربه های ارزشمند است. همچنین وجود شرکت های توانمند مهندسی، ساخت، نصب و خدمات نفتی در استانداردهای قابل قبول بین المللی می تواند بهترین یا لااقل یکی از بهترین کشورها جهت توسعه روابط و سرمایه گذاری های گسترده باشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: یکی دیگر از مزایای مهم سرمایه گذاری در ایران این است که امنیت سرمایه ها و بازگشت منافع به موجب قوانین حمایتی موجود در آن تضمین شده است. همچنین وجود امنیت پایدار، موفقیت اجرا و زمان بندی طرح ها را با قوت تسهیل می کند.

وی تاکید کرد: دغدغه‌هایی چون انتقال دانش فنی، چرخش مدیریتی، حفظ محدوده مسائل حاکمیتی، جداول مالی، نرخ بازگشت سرمایه، دوره بهره‌برداری، حداقل تعهدات در محدوده اکتشافی و موضوعاتی از این قبیل باید به دقت در قراردادهای نفتی بررسی و مورد مداقه قرار گیرد.

امین زاده افزود: ضروری است در قراردادها جایگاه حاکمیت و تصدی‌گری از هم جدا شده و محدوده حاکمیت و اعمال آن برای وزارت نفت و نهادهای قانونی چون «هیئت عالی نظارت منابع نفتی» موضوع ماده (۳) قانون اصلاح نفت (۱۳۹۰) محفوظ بماند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: مناسب است مکانیزم مدیریت چرخشی و تدریجی در قراردادها که از مهمترین ابزار انتقال دانش فنی و ارتقای توان مدیریتی شرکتهای داخلی است به طور شفاف پیش‌بینی شده و ضمانت اجرای آن تعیین گردد.

وی افزود:باید ارتباط دوره بهره‌برداری با مدل مالی و نرخ بازگشت سرمایه مشخص شود و ضوابط و معیارهای مشخصی برای تمدید دوره قرارداد معین گردد.

امین زاده در پایان خاطرنشان کرد: عناوین، قالب‌ها و مدل‌های قراردادهای نفتی پوسته‌ای هستند که محتوای آن می‌تواند بسیار متنوع طراحی شده و برآیند را به نفع یکی از طرفین تغییر دهد. در کنار تلاش به عمل آمده برای طراحی مناسب این مدل و پوسته باید دقت مضاعفی را به کار گرفت تا محتوای این مدل‌ها نیز تأمین کننده منافع ملی در یک بازی برد- برد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز