خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علیرضا صحت؛

چرخ پرشتاب گردشگری دریایی در جزیره کیش در سنگلاخ مدعیان حفظ محیط زیست

استفاده از عناوین نخ نمایی چون دریا خواری ، بی توجهی سازندگان هتل ها به رعایت حریم دریایی و مرگ و میر مرجان ها در اثر ساخت هتل ، آنهم بی هیچ تاییدیه ای از سوی مراجع قانونی حفاظت محیط زیست در جزیره کیش در خوش بینانه ترین حالت می تواند حرکتی حساب شده باشد.

این روزها در حالیکه ساز رونق اقتصادی کیش کوک کوک است و شمارفراوانی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی  برای مشارکت در طرح های نوین عمرانی و گردشگری راهی جزیره مرجانی کیش شده اند شاهد درج مطالبی در رسانه ها بودیم که آرام و بیصدا می کوشید تا با نواختن ساز مخالف آنهم در بوق و کرنای حفظ محیط زیست از رنگ و بوی این رونق اقتصادی جزیره کیش بکاهد.

استفاده از عناوین نخ نمایی چون دریا خواری ، بی توجهی سازندگان هتل ها به رعایت حریم دریایی  و مرگ و میر مرجان ها در اثر ساخت هتل ، آنهم بی هیچ تاییدیه ای از سوی مراجع قانونی حفاظت محیط زیست در جزیره کیش در خوش بینانه ترین حالت می تواند حرکتی حساب شده باشد در راستای ایجاد رعب در دل سرمایه گذارانی که در پی چتر حمایتی گسترده دولت تدبیر و امید، یکی دو سالی است راه خود را از کشورهایی نظیر امارات و ترکیه به سمت جزیره کیش کج کرده اند و کوشیده اند با سرمایه گذاری در این جزیره مرجانی دولت را در شتاب بخشیدن به رشد صنعت گردشگری یاری رسانند.

هر چند این نخستین بار نیست که شاهد دلسوزی هایی از این دست بوده ایم ، ابراز نگرانی هایی که درنخستین گام  انگیزه دولتمردانی را تضعیف می کند  که برای آبادانی کیش بی ادعا می کوشند و جز توسعه این منطقه دغدغه ای ندارند.

با خود می اندیشم چرا حالا که پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی ، کسانی آمده اند تا دل برای جزایر ایرانی خلیج فارس بسوزانند و هندورابی  و فارور را آبادترمی خواهند باید شاهد نگرانی دوستداران محیط زیست باشیم . چرا این همه سال که هندورابی تنها و بی پناه در میان آبی خلیج فارس رها شده بود و از توسعه و پیشرفت در این جزیره زیبا خبری نبود هیچ کس برای محیط زیست این منطقه نگران نمی شد؟ چرا درست هنگامیکه جزیره کیش می رود تا به مهم ترین قطب گردشگری منطقه تبدیل شود وما می توانیم با توسعه هندورابی اکوتوریسم و گردشگری سلامت را جانی تازه ببخشیم این همه هیاهو برای حفظ محیط زیست سربرآورده است؟ 

مگر نه اینکه قرار است همه ما در گوشه و کنار کشور با نصب العین قراردادن رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در خصوص توسعه صنعت گردشگری و استفاده بهینه از تمام امکانات موجود در جهت افزایش شمار گردشگران تلاش کنیم  تا چرخ های اقتصادی کشور شتاب بیشتری گرفته وایران عزیز دربازار پر رونق گردشگری بین المللی جایگاهی شایسته تر کسب نماید.

حداقل ما کیشوندان فراموش نکرده ایم که تا همین چندی پیش عده ای به ظاهر دلسوزمدام نگران طرح های رها شده و ناتمام در سطح جزیره و فرسودگی هتل ها و مراکز اقامتی بودند و گله مند از مسئولان که چرا طرحی نو درنمی اندازند و برای مدرن سازی مراکز اقامتی با سرمایه گذاران سر سازگاری ندارند.چرا برای ساخت و ساز در سواحل ضوابط مدونی طراحی نشده است ؟ و سوال هایی از این دست .البته این به ظاهر حامیان و دوستداران محیط زیست یا هرگز زحمت کند و کاو در متن قوانین شهر سازی جزیره کیش را برخود هموار نکرده اند و یا مقیاس اندازه گیری شان خارج از سیستم رایج کشور بوده است چرا که تا جایی که ما می بینیم ساخت و ساز در جزیره کیش و در حاشیه نوار ساحلی با رعایت حریم انجام می شود.

ضمن اینکه در جزیره زیبای ما که سرآمد نقاط گردشگری کشور است و میتواند و باید که در راس مقاصد گردشگری منطقه نیز قرار بگیرد جای چندین هتل ساحلی و ویلاهای دریایی به واقع خالی بود. چرا نباید گردشگران داخلی و خارجی در ایران اسلامی و در سواحل امن و آرام کیش با  زیبایی های خدادادی کم نظیر، از امکانات هتل ها و ویلاهای ساحلی مدرن بهره مند باشند.چرا جزیره کیش به عنوان جزیره ای با پیشرفته ترین هتل های دریایی در سطح منطقه شناخته نشود؟ 

 ای کاش ما مردمی که نگران رشد گردشگری در این جزیره هستیم اندکی از لاک بیخیالی خود بیرون می آمدیم و سعی می کردیم تا دراظهار نظرهای کارشناسانه  قدری جانب انصاف را نگه داریم . یا حداقل سری به محوطه این هتل ها بزنیم تا بادیدن شمار فراوان آبزیان در اطراف شمع های اسکله این هتل دلمان آرام شود محیط زیست دریایی در این مناطق نه تنها آسیب ندیده است بلکه متنوع تر و چشم نوازتر هم شده است. ای کاش قدری اعتماد به دولتمردان را چاشنی دلواپسی هایمان کنیم و باخود بیندیشیم کسانی که روزشان را برای آبادانی این منطقه شب می کنند ، کسانیکه در طی سال ها کوشیدند کیش پایگاه توسعه صنایع با فناوری بالا باشد ، کسانی که با صرف هزینه های هنگفت سیستم دفع فاضلاب کیش را بهبود بخشیدند تا از میزان آلودگی محیط زیست بکاهند و کسانیکه قوانین سخت گیرانه و بازدارنده را برای صید انواع مرجانها وضع کرده و محیط بانان سخت کوش را به حمایت شبانه روزی از گونه های درحال انقراض لاک پشت های خلیج فارس گماردند اگر بیشتر از ما نگران محیط زیست کیش نباشند کمتر ما نیز دلواپس نخواهند بود.

دوستداران محیط زیست کجا بودند وقتی همین یکی دو سال قبل بوی نامطبوع فاضلاب سرتاسر جزیره کیش را فراگرفته بود؟ شاید شما هم با من هم عقیده باشید که علیرغم تاکید دین مبین اسلام بر قدرشناسی و عدالت محوری ، فرهنگ سپاس و قدردانی در بین ما مردم کمرنگ تر شده است که اگر اینگونه نبود وقتی مشکل بوی نامطبوع فاضلاب با تلاش فراوان و شبانه روزی برطرف شد  چند سطری می نوشتیم برای قدردانی از زحمات دست اندرکاران این طرح.

در هر حال انگیزه این جریان هدفمند هرچه بوده ، مخاطب خاص و عام آن را درگیر این سوال می کند که چرا ساخت هتل های مدرن در بستر دریا در سایر کشورهای جهان و منطقه اعتراض گسترده مدافعان محیط زیست جهانی را در پی نداشته است ؟

در حالیکه مالدیو به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان و البته  پیشرو در زمینه ساخت هتل ها و ویلاهای گردشگری دریایی سالیانه سرمایه گذاری های کلانی را در این بخش جذب می کند هرگز شاهد اعتراضات گسترده رسانه ای نبوده است . البته نیازی نیست زیاد هم دور برویم . همین امارات عربی متحده که سال هاست در زمینه جذب گردشگر و رونق اقتصادی گوی سبقت را از رقیبان منطقه ای ربوده است بزرگترین جزایر مصنوعی را در بستر دریا ساخته است آنهم بدون درگیری با انبوه مطالب منتشره از سوی  رسانه های داخلی و خارجی در مذمت مرگ مرجان ها و تخریب محیط زیست.

شاید ما خیلی منصفانه گمان می کنیم که این اعتراضات از سر دلسوزی برای محیط زیست جزیره است و قدری تامل ما را به این باور معتقد تر کند که عمده ترین دلیل این اعتراضات این است که سازمان های محیط زیست و بنادر و کشتیرانی در جزیره کیش فاقد شعب مستقل بوده و تمامی اختیارات این سازمانها از سوی دولت به سازمان منطقه آزاد کیش تفویض شده است . با این وصف کسانی که از قبل این تفویض اختیار متضرر شده اند ملبس به لباس دوستداران حفظ محیط زیست عملکرد بخش خصوصی و دولتی را در حفظ محیط زیست زیر سوال برده اند.

اینکه درست هنگامیکه با ترغیب سرمایه گذاران به نوآوری و ارائه طرح های جدید سرعت حرکت در مسیرتوسعه صنعت گردشگری افزایش می یابد شاهد بروز مخالفت های گوناگون و طرح مسائل بسیار پیش پا افتاده در قالب دعاوی حقوقی و محیط زیستی هستیم ما را به این باور می رساند که هنوز کم نیستند کسانیکه دانسته یا ندانسته می کوشند تا حرکت توسعه ای و عمرانی این منطقه نمونه گردشگری را وارونه جلوه دهند.

اما نباید فراموش کنیم که جزیره زیبای مرجانی ما در حرکت پرشتاب خود به سوی توسعه بیش از هرچیز نیازمند نگاهی منصفانه در نقد وتفکری عادلانه در ارزیابی فعالیت هاست. ما ساکنان این جزیره نیز که سالها به امید رونق منطقه نبود امکانات کافی و کم و کاستی ها را تاب آوردیم می بایست تلاش کنیم تا بدخواهان و مغلطه کاران دریابند که جزیره کیش با مردمانی فرهیخته و فهیم کارزار مناسبی برای آنان نیست تا بازار توسعه گردشگری کیش را در کشاکش شانتاژ های خبری و رسانه ای از رونق بیندازند.   

اگر قرار است کسی برای محیط زیست کیش دل بسوزاند ، ما ساکنان کیش از هر جهت سزاوارتریم. دوستانی که دست به قلم نمی شوند و هزاران سطر در وصف محیط زیست نمی سرایند ، اما یا علی می گویند و برای حفظ محیط زیست کیش استین بالا می زنند، هر چند ماه یکبار بی بهانه جمع می شوند تا سواحل را پاکسازی کنند. ذدوستداران کیش گردشگرانی هستند  که در یک مجال کوتاه سفر به کیش همراه می شوند با تشکل های خودجوش مردمانی که سواحل کیش راعاری از زباله می خواهند.

کسانیکه سال ها در این جزیره زیبا تلاش کردند و رزق خود را از گستردگی دریا و فراخی سینه موج های بلند تامین می کنند ، بازاریان و کاسبان و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی جزیره کیش که همیشه و همیشه تلاش کرده اند تا با برخورد مناسب ، عرضه کالای با کیفیت و احترام به سلیقه مخاطبان ، بازار گردشگری کیش را پر رونق تر کنند خوب می دانند برای ساختن این جزیره نیازمند همدلی و حقیقت گرایی هستیم .

کوتاه سخن اینکه هرچند دستیابی به جایگاه شایسته ایران در عرصه بازار پر رونق گردشگری بین المللی کاری سهل نیست و در گیر و دار رقابت های سخت و نفس گیر کشورهای همسایه برای افزایش روزافزون گردشگران خارجی سخت تر و سخت تر می شود. انهم زمانی که چرخ های پرشتاب توسعه گردشگری در سنگلاخ ادعاهای بی پایه و اساس  می شکنند اما دلخوشیم  که تنها یک اعتقاد راسخ به پایان زیبایی که پیش رو داریم ما را دوباره و دوباره  برای عبور از این کارزار و ساختن این گردونه پر امید مصمم تر می کند.

 

نویسنده: علیرضا صحت

کد خبر : ۳۲۵۷۴۹