خبرگزاری کار ایران

با هدف احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی؛

چاه‌های آب کشاورزی زرندیه در استان مرکزی دو ماه خاموش می‌شود

چاه‌های آب کشاورزی زرندیه در استان مرکزی با پیشنهاد کشاورزان و برای مقابله با کم آبی ناشی از کاهش ریزش‌های جوی به مدت دو ماه خاموش می شود.

به‌گزارش ایلنا پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دومین گردهمایی بهره‌برداران منابع آب در حالی در شهرستان زرندیه برگزار شد که با پیشنهاد کشاورزان چاه‌های آب کشاورزی همچون سال گذشته و به مدت دو ماه خاموش می‌شود.

دومین گردهمایی بهره‌برداران منابع آب با حضور نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان زرندیه، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه، مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه، نمایندگان کشاورزان شهرستان زرندیه و شماری از کشاورزان و بهره‌برداران در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه "جمال محمدی" مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان گفت: هدف از برگزاری این جلسه اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص لزوم نصب کنتور هوشمند و همچنین خاموشی چاه‌ها در فصل زمستان و درخواست همکاری کشاورزان از مسئولین برای اجرای این تصمیم به مدت دو ماه است.

وی افزود: در سال گذشته برنامه توقف بهره‌برداری با همکاری و استقبال کشاورزان به خوبی انجام شد و در یک ماهی که چاه‌ها خاموش شد حدود 15 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد که امسال نیز با استقبال کشاورزان و در جهت رسیدن به اهداف طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مقرر شد مدت زمان عدم بهره‌برداری به دو ماه افزایش یابد.

در ادامه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به وضعیت منابع آب شهرستان زرندیه گفت: سالانه 35 میلیون مترمکعب آب بیش از ظرفیت آبخوان این منطقه از سفره‌های آب زیرزمینی در شهرستان زرندیه برداشت می شود.

"جلال شاهرخ" همچنین گفت: کیفیت منابع آب در این شهرستان بسیار افت کرده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: پاسخ تمامی مشکلات کشاورزان در این طرح نهفته است، چرا که در این طرح رویکرد از رویکرد سازه‌ای به رویکرد غیر سازه‌ای تبدیل شده است.

در پایان جلسه، کشاورزان تصمیم خود را مبنی بر خاموش کردن چاه‌ها به مدت دو ماه را اعلام کرده و خواهان مشارکت همگان در این زمینه شدند.

کد خبر : ۳۲۵۸۲۳