خبرگزاری کار ایران

آخوندی در جمع خبرنگاران:

پیشنهاد ایجاد سه بانک تخصصی در حوزه راه و شهرسازی/بانک مسکن نقش تضمین مالی در مسکن قسطی را دارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد راه‌‌اندازی سه بانک تخصصی در حوزه راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه گفت: بانک مسکن در طرح مسکن قسطی نقش تامین مالی ندارد و پرداخت اقساط خریدار را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در اجلاس وزرای آسیا- اقیانوسیه با وزرای مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تجربیاتی در بحث‌های بهسازی مسکن بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته می‌شود گفت: با توجه به اینکه یکی از 5 محور اصلی این اجلاس بحث سکونتگاه‌های نابسامان اعم از بافت‌های فرسوده و یا بافت‌های حاشیه شهری است و این مساله در تمام کشورها وجود دارد در این اجلاس می‌توان تجربیاتی در باره این موضوعات به اشتراک گذاشته شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از آمار حاشیه‌نشین‌های شهری جهان مربوط به کشورهای آسیا و اقیانوسیه است بنابراین این اجلاس می‌تواند در ارائه راهکارها برای کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی تاثیرگذار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران کشور مرکزی برای برگزاری این اجلاس است گفت: تجربه‌های خودمان درباره احیا و ارتقا بافت‌های فرسوده با کشورهای عضو این اجلاس در میان می‌گذاریم و از تجربه آنها هم استفاده می‌‌کنیم.

آخوندی درباره طرح پیشنهادی انبوه‌سازان مبنی بر مسکن قسطی گفت: این طرح هماهنگی است که بین تعدادی از انبوه‌سازان با بانک مسکن صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عرضه مازاد در بازار مسکن گفت:  مدت‌هاست که بحث وجود مازاد عرضه در بازار مسکن را داریم که تولیدکنندگان امکان فروش آن را ندارند چرا که در حال حاضر در بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات موجود نیست حال عرضه کنندگان و بانک مسکن به این توافق رسیدند که بانک بخشی از اقساط طرح مسکن قسطی را تضمین کند.

وی ادامه داد: عرضه‌کنندگان با بانک مسکن توافق کرده‌اند که واحدهایشان را به  فروش برسانند و بانک مسکن پرداخت اقساط توسط خریدارها را تضمین کند.

آخوندی با تاکید بر اینکه بانک نقش تامین مالی در این طرح را ندارد گفت: معتقدم با اجرای طرح می‌توان واحدهای تولیدشده را وارد بازار کرد.

وی ادامه داد: در طرح مسکن قسطی قرار نیست بانک تسهیلاتی را به خریداران را بدهد بانک مسکن نقش تامین مالی ندارد و نقش آن تضمین مالی است.

وی درباره تاثیرگذاری این طرح در خروج رکود از بازار مسکن گفت: همه طرح‌های ارائه شده برای بخشی از بازار اثر خاص خود را دارد این طرح هم می‌تواند در حدی موثر باشد که واحدهای آماده واگذاری را به متقاضیان عرضه کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طرح مسکن قسطی می‌تواند بخشی از مشکل بازار را حل کند و نباید تصور کنیم یک راه حل برای تمام مشکلات وجود دارد.

وی همچنین درباره ایجاد بانک‌های توسعه‌ای گفت: بانک‌های توسعه‌ای به نهادسازی بانکی برمی‌گردد و برنامه‌ای را پیشنهاد کرده‌ایم که بانک مسکن را در برنامه ششم توسعه به بانک توسعه‌ای تبدیل کنیم که بتواند عدم تعادل هایی که وجود دارد را مهار و رفع کند.

وی همچنین درباره پیشنهاد راه‌اندازی سه بانک تخصصی جدید در حوزه راه و شهرسازی گفت: بحث تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل در حوزه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در تمام حوزه‌ها و راه‌اندازی بانک تخصصی در حوزه مسکن را در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

کد خبر : ۳۲۵۹۹۲