خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بیمه مرکزی؛

سرمایه به چالشی در صنعت بیمه تبدیل شده است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر سرمایه به چالشی در صنعت بیمه تبدیل شده است و شرکت‌های بیمه به دلیل بازده پایین اکثرا قادر به پوشش ریسک‌های بزرگ نیستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس کل بیمه مرکزی در بیست و دومین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: موضوع گردهمایی امسال توانگری مالی و توانمندی مدیریتی است، توانگری مالی به این معنا که شرکت‌های بیمه قادر به ایفای تعهداتشان باشند این مساله به سرمایه شرکت های بیمه‌ مربوط است.

محمدابراهیم امین اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه به چالشی در صنعت بیمه تبدیل شده است، شرکت‌های بیمه به دلیل بازده پایین اکثرا قادر به پوشش ریسک‌های بزرگ نیستند؛ بر اساس این مصوبات دولت برای تاسیس شرکت‌های بیمه حداقل سرمایه لازم تعیین شده است؛ اما به دلیل بازده پایین صنعت بیمه، سهامداران  انگیزه‌ای برای افزایش سرمایه ندارند. در نتیجه باید به راه‌حل های دیگر فکر کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: ما باید در شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی مقیاس اقتصادی را برای تسهیل سرمایه گذاری در صنعت بیمه از سوی شرکت‌ها افزایش دهیم.

محمدابراهیم امین اظهار داشت: در حال حاضر جنگ قیمت‌ها بین شرکت‌های بیمه ای یکی از آسیب‌های صنعت بیمه است این موضوع باید در بحث توانمندی مدیریتی مورد توجه مدیران صنعت بیمه قرار بگیرد، این مساله که یک شرکت بیمه‌ای برای سال‌های متمادی توانگری مالی پایین داشته باشد یعنی مدیران بیمه اراده‌ای برای حل این مشکل ندارند، بحث دیگر موضوع شکل‌گیری ذی‌نفع واحد است ذی نفع واحد در صنعت بیمه معایب و مزایایی دارد.

وی افزود: برخی مزایای ذی‌نفع واحد این است که  مدیریتی یکپارچه شکل می‌گیرد،‌اختلافات هیات مدیره وجود ندارد، برای افزایش سرمایه مشکلی وجود ندارد، همچنین مزیت دیگر پاسخگو بودن به نهاد ناظر است اما ذی‌نفع واحد معایبی هم دارد از جمله اینکه بسیاری از ذی‌نفعان واحد برای تامین مالی خودشان شرکت بیمه تاسیس می‌کنند. همچنین مدیران غیرحرفه‌ای را منصوب می‌کنند که این امر ریسک فعالیت‌ها را بالا می‌برد.

محمدابراهیم امین ادامه داد: مساله دیگر در صنعت بیمه شرایط پساتحریم است. ما شاید در وهله اول احساس کنیم در صنعت بیمه نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم اما با لغو تحریم‌ها باید بیمه‌های بزرگ در حوزه‌های مهم مانند نفت، کشتیرانی، هواپیمایی و پروژه‌های عمرانی وارد شوند. نکته مهم دیگر در دوران پساتحریم به روز شدن دانش بیمه‌ای کشور است همچنین موضوع رتبه بندی بین‌المللی تا در بازار رقابت بین‌ المللی از یک معیار مشخص برای مشتریان برخوردار باشیم.

وی تاکید کرد: موضوع دیگر شرایط پساتحریم این است که ما صرفا خریداران خدمات بیمه‌ای از خارج از کشور  نیستیم بلکه عرضه کننده خدمات بیمه‌ای نیز هستیم.

 

 

کد خبر : ۳۲۷۲۸۳