خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدارسیون صادرات در گفتگو با ایلنا:

تجارت با آمریکا بلاتکلیف شده است / بازار اصلی صادرات فرش دستباف ما آمریکا است

در عالم تجارت جهانی شما نمی‌توانید با یک کشور هیچ‌گونه رابطه سیاسی و اقتصادی نداشته باشید اما بخواهید به آنها کالا بفروشید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص صادرات به آمریکا گفت: بحث تجارت به آمریکا چندین بار مطرح شده است اما بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا این بحث منتفی شده است.

وی در خصوص صادرات به آمریکا گفت: در تجارت ما نمی‌توانیم فقط بفروشیم و هیچ چیزی نخریم. صادارت ما تا به امروز به آمریکا محدود نبوده در واقع این آمریکا بوده که صادرات به ایران را محدود کرده اما از لحاظ قوانین جمهوری اسلامی ایران، صادرات ما به آمریکا هیچ ممنوعیتی ندارد.

در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز دقیقا تاکید شده که کالاهای آمریکایی مصرفی و اشاعه‌گر فرهنگ این کشور به ایران وارد نشود نه کالاهایی که جزو مواد اولیه و دارویی محسوب می‌شود.

لاهوتی ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود بهتر است اقدامات تجاری ما در حوزه کشورهای اروپایی باشد و بعد از گذشت زمان و عادی شدن روابط تجاری ایران با دنیا، یک استراتژی مشخصی از طرف حاکمیت برای تجارت با آمریکا ارائه شود که بخش‌خصوصی از این بلاتکلیفی درآید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سفر هیات تجاری آمریکایی در بهمن‌ ماه وهماهنگی این مجموعه با مرکز ملی فرش در خصوص صادرات گفت: خوشبختانه مرکز ملی فرش با اتحادیه صادر کنندگان هماهنگی خوبی دارد و جلسات منظمی برقرار می‌‌شود. این اتحادیه عضو کنفدراسیون است و ما هر کمکی که بتوانیم به آنها می‌کنیم اما باید تا قبل از آن حاکمیت تکلیف بخش‌خصوصی را مشخص کند که آیا ما می‌توانیم با آمریکا تجارت کنیم یا خیر و در صورت تجارت سطح آن به چه میزان است.

لاهوتی افزود: دو هفته پیش نمایشگاه هوایی دوبی برگزار شد و در آن شرکت بوئینگ رسما اعلام کرد که تا زمان  لغو تحریم‌ها هیچ‌گونه مراوده‌ای با ایران نخواهد داشت. برهمین اساس به نظر می‌رسد که ما باید با تامل بیشتری و قدم به قدم گام برداریم و در گام اول ابتدا بگذاریم تحریم‌ها لغو شود، بعد ببینیم تا چه میزان می‌توانیم با دنیا مراوده داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نکات برجام لغو تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا است این بند با اصل تجارت مغایرت دارد زیرا در عالم تجارت جهانی شما نمی‌توانید با یک کشور هیچ‌گونه رابطه سیاسی  و اقتصادی نداشته باشید اما بخواهید به آنها کالا بفروشید زیرا تجارت داد و ستد است برهمین اساس ما نمی‌توانیم به آینده تجارت با آمریکا خوشبین باشیم.

لاهوتی تصریح کرد: بازار اصلی فرش دستباف ما آمریکا است اما امروز این کالای فرهنگی که برند صادرات ایران است،  از وضعیت خوبی در بازارهای صادراتی برخوردار نیست. در واقع می توان گفت، فرش به نوعی پرچم ایران است و متاسفانه در داخل نیز این صنعت از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

کد خبر : ۳۲۷۴۸۵