خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بیمه ایران در گفتگو با ایلنا:

راهبری بیمه ایران در کنسرسیوم‌ها، خواست بیمه‌های خصوصی است / در شرایط پساتحریم به دنبال نقش‌آفرینی در بازارهای منطقه هستیم

یک دیدگاه این است که اتکایی به بیمه ایران داده شود. بیمه ایران نیز پرتفویی که در حال حاضر از رشته‌های مختلف بیمه‌ای در اختیار دارد، به سایر شرکت‌های بیمه‌ای واگذار کند. این یک کار عظیم است و تحول بزرگی در صنعت بیمه کشور ایجاد می‌کند و ساختار خاص خودش را می‌طلبد.

عباس حسینی، مدیرعامل بیمه ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این که شرکت‌های بیمه از محل ذخیره فنی در بورس، سرمایه‌گذاری می‌کنند و یکی از بازیگران بازار سرمایه محسوب می‌شوند، گفت:  بازار سرمایه کشور یکی از بازارهای اصلی کشورها است و در بحث تامین مالی، کارکردهای خاص خودش را دارد. سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه در همه جای جهان امری متداول است. طبعا وقتی بازار سرمایه دچار بحران می‌شود همه سرمایه‌گذاران، دچار آسیب می‌شوند. ما در مجموعه بیمه ایران با توجه به پرتفویی که داشتیم تقریبا توانستیم هزینه‌های‌مان در این حوزه را کنترل کنیم و آسیب‌مان را مدیریت کردیم.


به جای رقابت با بخش خصوصی به دنبال اتحاد استراتژیک هستیم

مدیرعامل بیمه ایران گفت: از سه ماه گذشته که من به بیمه ایران آمده‌ام، در جلسات مختلفی که در سندیکای شرکت‌های بیمه‌ای با حضور مدیران بیمه‌های خصوصی برگزار شده، بارها اعلام کرده‌ام که جهت‌گیری و راهبرد ما مبتنی بر تعامل با شرکت‌های بیمه بخش خصوصی است. حتی به صراحت اعلام کرده‌ایم که به جای رقابت باید اتحاد استراتژیک ایجاد کنیم تا تمام صنعت بیمه از کنار یکدیگر قرار گرفتن بتوانند ظرفیت‌های بیشتری را برای توسعه کشور ایجاد کنند.
حسینی ادامه داد: نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه کشور، ایجاد اشتغال و رشد بازار سرمایه، در مقایسه با بانک‌ها در تامین منابع مالی، حضور قابل قیاس و قدرتمندی نیست. بیمه ایران به عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور که پدر معنوی صنعت بیمه کشور است خودش را متعهد می‌داند که صنعت بیمه کشور را حرکت بدهد. برای این که صنعت بیمه به سوی جلو گام بردارد، به جای رقابت باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم و با هم‌افزایی بتوانیم ظرفیت‌های خوبی به وجود بیاوریم. ما در سندیکا اعلام کرده‌ایم بیمه ایران آماده است با همکاری با سایر شرکت‌های بیمه‌ای، جایگاه صنعت بیمه در رشد اقتصادی کشور را ارتقا بدهیم.


بیمه ایران نقش راهبری در صنعت بیمه کشور را دارد
مدیرعامل بیمه ایران اظهار داشت:  بیمه ایران در حال حاضر، نقش راهبری در صنعت بیمه کشور را دارد ما در قراردادهای بزرگ بیمه‌ای که منعقد می‌شود مثل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که اگر منجر به حادثه و پرداخت خسارت شود، مبلغ خسارت اعداد بزرگی است، این قراردادهای بیمه، غالبا به صورت کنسرسیوم با راهبری بیمه ایران، منعقد می‌شود. در واقع صنعت بیمه کشور به عملکرد بیمه ایران، اعتماد و باور دارد و سایر شرکت‌های بیمه از ایفای چنین نقشی توسط بیمه ایران استقبال می‌کنند. ما تلاش داریم با همکاری سایر بیمه‌ها بتوانیم پروژه‌های بزرگ‌تری را تحت پوشش بیمه قرار بدهیم تا دیگر نیاز نباشد صنایع بزرگ کشور برای تامین پوشش بیمه‌ای به سوی شرکت‌های بیمه خارجی بروند و با آنان مذاکره کنند.


در شرایط پساتحریم به دنبال نقش‌آفرینی در بازارهای منطقه هستیم
حسینی با اشاره به اجرای برجام و حرکت به سوی لغو تحریم‌ها، گفت: در دوران پساتحریم به دنبال نقش‌آفرینی صنعت بیمه کشور در بازارهای منطقه‌ای هستیم. معنی این حرف این است که به جای این که فقط به صورت واگذاری اتکایی همکاری کنیم، باید قبولی اتکایی از خارج هم داشته باشیم. در واگذاری اتکایی در واقع دلار و منابع ارزی‌مان را در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهیم و ارز از کشور خارج می‌شود تا بتوانیم پوشش ریسک را در خسارت‌های احتمالی داخلی داشته باشیم. بیمه ایران بر اساس راهبردی  که دارد قرار است در منطقه غرب آسیا سرآمد باشد. بازار غرب آسیا، یک بازار کاملا رقابتی است. برای حضور در بازارهای جهانی، باید در کنار توانمندی کارشناسی و مدیریتی که صنعت بیمه کشور از آن برخوردار است، باید از سرمایه و رتبه‌بندی مناسب نیز برخوردار بود.
مدیرعامل بیمه ایران تاکید کرد: بیمه ایران با عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعت بیمه کشور و با سرمایه‌ای در حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان، به لحاظ سرمایه، آمادگی حضور در بازارهای جهانی را دارد. در بحث رتبه‌بندی نیز باید در شرایط پساتحریم باید برای اخذ رتبه‌بندی بین المللی، اقدام کنیم. با اخذ رتبه‌بندی، شرایط برای حضور بیمه ایران در بازارهای بین‌المللی فراهم می‌شود که اقدامات لازم را نیز در این خصوص انجام داده‌ایم، در آن صورت می‌توانیم حضورمان در بازارهای را تعریف کنیم و متناسب با آن، مدل همکاری را نیز پیدا می کنیم. که در حال طراحی این مدل هستیم که در دوران پساتحریم به جای آن که به شرایط قبل از تحریم برگردیم، که فقط واگذاری اتکایی داشتیم، قبولی اتکایی هم داشته باشیم. این موضوع یک ظرفیت بسیار عظیم است و می‌تواند صنعت بیمه کشور را متحول کند.

راهبری بیمه ایران در کنسرسیوم‌ها، خواست بیمه‌های خصوصی است
حسینی ادامه داد: سیاست کلان وزارت اقتصاد در بخش بیمه این است که بیمه مرکزی از تصدی گری فاصله بگیرد و حوزه نظارت را تقویت کند و به سمتی برود که فعالیتش در حوزه اتکایی را واگذار کند. یک دیدگاه این است که اتکایی به بیمه ایران داده شود. بیمه ایران نیز پرتفویی که در حال حاضر از رشته‌های مختلف بیمه‌ای در اختیار دارد، به سایر شرکت‌های بیمه‌ای واگذار کند. این یک کار عظیم است و تحول بزرگی در صنعت بیمه کشور ایجاد می‌کند و ساختار خاص خودش را می‌طلبد. اجرای آن زمان‌بر است و با سرعت قابل اجرا نیست. این ایده به عنوان یک رویکرد کارشناسی مورد توجه بسیاری از سیاست‌گذاران است. 

مدیرعامل بیمه ایران در انتها گفت: ما به عنوان بیمه ایران در سندیکای شرکت های بیمه‌ای در گفتگو با شرکت‌های خصوصی بیمه، دیدگاه رقابت با بیمه ایران را به دیدگاه همکاری و اتحاد استراتژیک تبدیل کرده‌ایم. در خصوص نحوه اجرای این اتحاد، یکی از راه‌ها تشکیل کنسرسیوم‌ها است. بیمه ایران به دلیل برخورداری از توانگری مالی تقریبا در تمام قراردادهای بزرگ بیمه‌ای کشور، حضور دارد. این هم به خواست بیمه ایران نیست، بلکه به خواست سایر شرکت‌های بیمه‌ای صورت می‌گیرد. زیرا بیمه ایران عملا توان مالی راهبری کنسرسیوم‌ها را دارا است. در کنسرسیوم‌های بیمه‌ای، چند شرکت‌ بیمه‌ای یک قرارداد را امضا می‌کنند و شرکت راهبر در ابتدای اجرای قرارداد، هزینه‌ها را پرداخت می کند  و در انتها از بقیه شرکت‌های عضو کنسرسیوم، دریافت می‌کند. در واقع شرکت راهبر در کنسرسیوم به سایر شرکت‌های عضو کنسرسیوم کمک می‌کند.

کد خبر : ۳۲۷۶۹۶