خبرگزاری کار ایران

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار :

خودروسازان از طرح اوراق گواهی مشارکت خودرو در بورس کالا استقبال کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۳۵۶

خودروسازان از طرح اوراق گواهی مشارکت خودرو در بورس کالا استقبال کرده اند و در صورت تایید کمیته فقهی، مذاکرات جدی تر و ورود به فاز عملیاتی معاملات گواهی مشارکت خودرو آغاز می شود.

در طرح اوراق مشارکت خودرو، تلاش شده سیستم های سنتی پیش فروش خودرو با اصلاحاتی در قالب یک ابزار مالی جدید و بر مبنای ترکیبی از عقود مشارکت، اختیار فروش و اختیارخرید در بورس کالا طراحی و عرضه شود تا این معاملات در عمل کارآمدتر شده و میزان کیفیت تعهدات طرفین به نحو شفاف تری برای مردم مشخص شود.
 

خودروسازان از طرح اوراق گواهی مشارکت خودرو در بورس کالا استقبال کرده اند و در صورت تایید کمیته فقهی، مذاکرات جدی تر و ورود به فاز عملیاتی معاملات گواهی مشارکت خودرو آغاز می شود.

عیسی حسین پناه، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در طرح اوراق مشارکت خودرو، تلاش شده سیستم های سنتی پیش فروش خودرو با اصلاحاتی در قالب یک ابزار مالی جدید و بر مبنای ترکیبی از عقود مشارکت، اختیار فروش و اختیارخرید در بورس کالا طراحی و عرضه شود تا این معاملات در عمل کارآمدتر شده و میزان کیفیت تعهدات طرفین به نحو شفاف تری برای مردم مشخص شود.

عیسی حسین پناه با بیان اینکه مشخصات طرح گواهی اوراق مشارکت خودرو تقریبا به جمع بندی نهایی رسیده است، گفت: اوراق گواهی مشارکت خودرو، اوراقی کوتاه مدت خواهد بود و بیشتر بر تامین سرمایه در گردش خودروسازان تمرکز خواهد داشت.

حسین پناه اظهار کرد: به عنوان مثال شرکت ایران خودرو می تواند برای تولید و فروش یک بسته «50 هزار دستگاهی خودرو ال 90» اوراق گواهی مشارکت خودرو منتشر کند و مردم و متقاضییان با خرید این اوراق، در راستای تولید و تامین مالی پروژه مشارکت کنند. همچنین این بسته ها با توجه به برنامه تولید سالانه شرکت ها می تواند طی سال بطور مکرر تعریف و منتشر شود.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در واقع هر ورقه از این اوراق بیانگر سهمی است از کل پروژه که به دارنده آن تعلق دارد. هرچند مبنای این اوراق عقد مشارکت می باشد، ولی سود میان دوره ندارد و کل سود سرمایه گذاری در زمان خاتمه پروژه محاسبه و به دارندگان اوراق پرداخت و یا درصورت درخواست خودرو به آنها تحویل داده می شود. البته همانطور که اشاره شد این اوراق ترکیبی از عقود مشارکت، اختیار فروش (برای دارنده اوراق) و اختیار خرید (برای ناشر) می باشد. لذا در این طرح هر یک از طرفین می توانند قبل از اتمام پروژه و در زمان اعمال اختیار فروش و اختیار خرید از این حقوق خود استفاده کرده و عایدات حاصل (شامل اصل و سود متعلقه) توسط دارنده اوراق، دریافت و یا صرف خرید خودرو نماید.

وی گفت: بنابراین به طور کلی پس از انتشار اوراق مشارکت خودرو، سه حالت می تواند رخ دهد، یا دارندگان اوراق در تاریخ اعمال از اختیار فروش خود استفاده می کنند یا خودروساز از اختیار خرید خود در زمان اعمال استفاده می کند؛ همچنین در صورتیکه هیچ یک از طرفین از اختیارات خود استفاده نکنند، دارندگان اوراق را تا زمان تکمیل پروژه نزد خود نگه داشته و بر مبنای محاسبات حسابداری سهم خود را از پروژه دریافت می کنند.

به گفته حسین پناه، از جمله ویژگی ها و مزیت های اوراق مذکور این است که طی دوره قابلیت بازارگردانی خواهند داشت. همچنین برای دارندگان اوراق که بخواهند به جای دریافت نقدی عواید آن، خودرو تحویل بگیرند به شرطی که معادل ارزش خودرو مورد درخواست اوراق در اختیار داشته باشند، تخفیف هایی به عنوان جایزه مشارکت تعلق می گیرد که این موضوع نیز از جمله مزیت های این اوراق است.

وی با تاکید بر اینکه طرح گواهی مشارکت خودرو در بورس کالاپیش فروش های سنتی خودرو را نظامند می کند، گفت: نقدشوندگی بالا، به حداقل رساندن ریسک، شفافیت در تعهدات طرفین، حفظ و تحقق حقوق مشتریان و سرمایه گذاران و تامین  مالی خودرو سازان از مسیری مطمئن، از ویژگی های اصلی اوراق گواهی مشارکت خودرو به شمار می رود.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در پاسخ به این پرسش که انتشار اوراق مشارکت خودرو در چه مرحله ای قرار دارد و نتیجه رایزنی با خودروسازان چه بوده است؟ گفت: طرح گواهی مشارکت خودرو مرحله کارشناسی را پشت سر گذاشته و اکنون باید مورد تایید کمیته فقهی سازمان بورس قرار بگیرد و اگر نکات یا ابهامی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز