خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

فساد، مانع سرمایه‌گذاری در کشور است

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۴۱۳

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در مذاکرات اقتصادی با طرف‌های خارجی موضوع فساد اداری و رانت در کشور است و آنها انتظار دارند که بخش خصوصی ضمانت‌های لازم به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران را بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم همایش مبارزه با فساد اداری در خصوص مواجهه خود با سوالات متعدد هیات‌های خارجی درباره امنیت حضور سرمایه گذاران در بازار ایران اشاره کرد و گفت: در ملاقات های خصوصی با هیات های تجاری از کشورهای مختلف آنها یک مطالبه جدی دارند و آن نحوه مقابله و مواجه ایران با موضوع فساد اقتصادی و رانت است و انتظار دارند که اطمینان کافی و همه جانبه برای حضور سرمایه گذاران در ایران به آنان داده شود .

جلال پور افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در مذاکرات اقتصادی با طرف‌های خارجی موضوع فساد اداری و رانت در کشور است و آنها انتظار دارند که بخش خصوصی ضمانت‌های لازم به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران را بدهد.

وی گفت: فساد به مانند موریانه است که زیر پوستی عمل کرده و پیش می‌رود و در نهایت بنیان مجموعه‌ای که در آن رسوخ کرده است را خواهد ریخت و این درحالی است که دولت و حاکمیت از این موضوع بعضا غفلت کرده‌اند.

رییس اتاق ایران با اشاره به برخی شاخص های ایران در عرصه های بین المللی، گفت: در حال حاضر در فساد اداری ایران از میان 174 کشور جهان در جایگاه 136 قرار دارد و این درحالی است که از 100 نمره مبارزه با فساد ایران امتیازی بالاتر از 28 به دست نیاورده است .

به گفته جلال پور، کاهش سرمایه های اجتماعی و تحلیل رفتن آن در توسعه کشور از جمله موضوعاتی است که طی سالهای اخیر به گسترش فساد در ایران دامن زده است.

وی در عین حال حضور و ورود نهادهای غیر مرتبط در اقتصاد کشور را یکی از دلایل بروز فساد و رانت عنوان کرد و گفت: بزرگ بودن دولت در ایران یکی دیگر از دلایل پیدایش فساد اقتصادی در کشور بوده است  و دراین درحالی است که از  نظر منطقه ای دولت در ایران تا 5 برابر بزرگتر است کشورهای این حوزه است و حتی این عدد در مقایسه با برخی کشورها تا 15 برابر براورد شده است.

جلال پور بازبینی در قوانین و مقررات و تعدیل آن را یکی از راههای کاهش فساد اقتصادی و اداری در کشور دانست و گفت: در حال حاضر برخی از وزارتخانه ها اقدام به کاهش و تعدیل قوانین و مجوزها کرده اند که اتفاق خوبی است و باید این اقدام را به سایر دستگاهها نیز سوق داد .

رییس اتاق ایران جدی‌ترین خواسته بخش خصوصی را تدوین مانیفست جامع مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: حاکمیت باید به یک مانیفست و برنامه جدی مبارزه با فساد دست پیدا کنند و لذا تغییر شیوه حکمرانی در مبارزه با فساد در حال حاضر ضروری است.

جلال پور تبعیض ها در مقابله با فساد را یکی از زمینه های عدم موفقیت در این عرصه عنوان کرد وگفت: برخی از موسسات مالی با وجود آنکه در پیدایش آنها ایراد و اشکالات جدی وجود دارد همچنان به تخلفات خود ادامه می دهند حال آنکه دستگاه‌های نظارتی به جای برخورد با اینگونه نهادها به سراغ واحدهای کوچک اقتصادی می روند.

در ادامه رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به همایش سال گذشته مبارزه با فساد اشاره کرد وگفت: سال گذشته رییس جمهور در این همایش تاکید کرده است که مبارزه با فساد باید علنی باشد اما به فاصله دو ساعت بعد آقای آملی لاریحانی اعلام کردند نباید فساد را فریاد کرد که این نشان می دهد که از لحاظ دیدگاه بین اعضای دو قوا تفاوت نگاه وجود دارد .

وی همچنین حرکت به سمت ایجاد دولت الکترونیک و نیست شفافیت در تمامی امور مالی را یکی از گام های اساسی در عرصه مبارزه با فساد اداری و اقتصادی در کشور دانست. به گفته رییس اتاق ایران قیمت گذاری ها در ارز و کالاها از عوامل بروز رانت و فساد است که همه این اتفاقات در نهایت به فرار سرمایه های مالی و فکری از کشور به شکل بیشتر و فزاینده‌ای دامن خواهد زد.

در پایان رییس اتاق ایران اظهار داشت: ما علاوه بر اینکه نگران  عدم ورود سرمایه به کشور به خاطر فساد هستیم نگران خروج سرمایه‌های باقی مانده در کشور نیز هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز