خبرگزاری کار ایران

ظریف در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی:

تلاش وزارت خارجه برای افزایش سرعت توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌های پتروشیمی

برگزاری این همایش دریچه‌جدیدی را به سوی صنعت پتروشیمی می‌گشاید و فرصت خوبی است که شرکتها و موسسات مالی معتبر خارجی فعال در حوزه نفت وانرژی را با توانمندی های ایران به ویژه در طرح‌های در دست اجرا آشنا کرده و زمینه‌ساز توسعه دوباره این صنعت در کشور در پرتوی شرایط جدید باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش در مقطع زمانی خاص و در آستانه روز اجرای برجام گفت: برگزاری این همایش دریچه‌جدیدی را به سوی صنعت پتروشیمی می‌گشاید و فرصت خوبی است که شرکتها و موسسات مالی معتبر خارجی فعال در حوزه نفت وانرژی را با توانمندی های ایران به ویژه در طرح‌های در دست اجرا آشنا کرده و زمینه‌ساز توسعه دوباره این صنعت در کشور در پرتوی شرایط جدید باشد.

وی افزود: این همایش همچنین امکان تعامل سازنده شرکت‌های ایرانی و خارجی عرضه کننده فناوری‌های نوین و  صاحبنظران در حوزه پتروشیمی را فراهم می‌آورد وضمن بررسی بازار و آینده آن انتقال تجربیات و دانش فنی را ممکن می‌کند.

ظریف با ابراز امیدواری از اینکه همایش کنونی در تحقق اهداف خود موفق بوده و بتواند ظرفیت‌های این صنعت را به دنیا معرفی کند اظهار داشت: بزرگان پتروشیمی معتقدند که انتظار یک آینده روشن و موفق برای صنعت پتروشیمی تنها یک آرزو نیست بلکه یک حقیقت است.

وی ادامه داد: کشور ما با توجه به مزیت‌های بالقوه و با اتکا به منابع و توانمندی‌های بومی خود می‌تواند در جمع بزرگان پتروشیمی جهان قرار گرفته و در سال‌های آینده یکی از صارد کنندگان عمده محصولات پلی‌مری باشد.

ظریف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد وتوسعه خود توانسته است دستاوردهای ارزشمندی را در طول بیش از 50 سال عمر خود به دست آورد که بخش عمده این دستاوردها با استفاده از پیشرفت‌های علمی داخلی  و متخصصان ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به دست آمده است.

وی خاطر نشان کرد: ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه حدود 25 درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و امیدواریم با توجه به طرح‌های توسعه در دست اجرا سهم این صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی افزایش یابد.

مقام عالی وزارت خارجه گفت: طی دوران اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیر قابل توجیه حقوقی، سیاسی و اقتصادی به رغم پیشرفت‌ههای داخلی در علوم گوناگون نوآوری و خلاقیت، خود اتکایی و کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت آسیب‌هایی نیز به فعالیت‌های نظام بانکی کشور روابط تجاری با دنیا، روند توسعه صنعتی و دسترسی آسان به علوم وفنون وارد شد.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی نیز از جمله صنایع پویا و فعال کشور بود که مستقیما هدف تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت.

ظریف با بیان اینکه اهمیت صنعت پتروشیمی چه در بعد ملی و بین‌المللی باعث شد تا از جمله محورهای تلاش‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای توجه ویژه به رفع تحریم‌ و برطرف کردن مشکلات این صنعت باشد ادامه داد: هدفی که همان ابتدا و با برنامه اقدام مشترک ژنو که در سال 92 توافق شد، محقق شده و محدودیت های ناظر بر فروش این محصولات برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز با طی مراحل قانونی برجام کشور ما در آستانه ورود به بازه زمانی اجرا و یا دوران پساتحریم قرار گرفته است و دراین دوره تحریم‌های اعمال شده در زمینه انتقال فناوری ، صدور محصولات،‌محصولات پتروشیمی به خارج از کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمل و نقل رفع خواهد شد.

ظریف گفت:  دوران پساتحریم ضمن کاهش ضریب ریسک و میزان آسیب‌پذیری کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی فرصت‌های کم‌نظیری را برای فعال‌تر شدن دستگاه‌های تولیدکننده از جمله صنعت پتروشیمی در عرصه‌های داخلی ، منطقه‌ای و بین‌المللی به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر آن تداوم ثبات سیاسی مزیت‌های نسبی متعدد در کشور، موقعیت ژئو استراتژیک، نیروی انسانی و زیرساخت های مناسب فرصت‌های بی‌بدیلی را برای شکوفایی این صنعت نوید می‌دهد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه همزمان با لغو تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی  و با توجه به فضای مثبت به وجود آمده در دیپلماسی تنوع تولید محصولات و مقاصد جدید صادراتی  پتروشیمی در دستور کار جدی قرار گرفته اظهار داشت:  در نتیجه این اهداف  همزمان به افزایش علاقه‌مندی  برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی  تقاضا برای خرید  محصولات پتروشیمی ایرانی  افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در دوران پساتحریم صنعت پتروشیمی می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی زمینه جذب فناوری و رشد صنایع مختلف  و افزایش اشتغال‌ را فراهم کند و اطمینان داریم که راهبرد شرکت ملی صنعت پتروشیمی تلاش در جهت توسعه زنجیره این صنعت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شبکه قوی از توانمندی‌های داخلی در زمینه‌های مختلف برای بقا در عرصه بین‌المللی باید دارای مزیت رقابتی باشد گفت: این ممکن نیست جز با ارتقا توانمندی‌های  داخلی مطابق با کیفیت و استانداردهای جهانی.

ظریف تاکید کرد:  لازم است برای بالا بردن ظرفیت و توان داخلی برای انجام پروژه های جاری به ویژه در عرصه‌های پژوهشی، فناوری، پیمانکاری، فنی و مهندسی و ساخت برنامه‌ریزی شود تا دانش فنی  بومی توانمندی سخت افزاری و نرم افزاری داخلی  و افزایش ظرفیت تولید در صنایع پتروشیمی  در صدر فعالیت‌ها بوده و هر جا کمبودی باشد با شناسایی توانایی‌های بین‌المللی به شراکت راهبردی دست زده و یک  ارتباط برد برد را رقم بزنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی و فراهم شدن امکان مشارکت یا استفاده از تسهیلات مالی موسسات بین‌المللی خارجی علاوه بر گشودن گره توسعه طرح‌های معطل نیمه تمام  صنعت پتروشیمی از جنبه دیگر نیز می‌تواند برای کشور موثر واقع شود و آن از جنبه بین‌المللی یعنی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی از نگاه موسسات تبلیغاتی بین‌المللی است.

وی همچنین گفت: با حذف تحریم‌ها در دوران پسابرجام و در راستای اقتصاد مقاومتی امکان تعامل سازنده بین شرکت‌های پتروشیمی داخلی با بازارهای تامین سرمایه و فناوری پیشرفته خارجی برقرار خواهد شد و همچنین شکوفایی ظرفیت‌ها و توان خارجی کشور به منظور ایجاد یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا که در آن خام‌فروشی نفت و گاز کاهش یافته و محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی به بازارهای خارجی  صادر خواهد شد، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: برجام می‌تواند  در صورت بهره‌برداری صحیح از فرصت ایجاد شده  رفع کننده بسیاری از موانع و زمینه‌ساز گسترش بسترهای مناسب برای تعامل سازنده صنایع ازجمله پتروشیمی با بازارها باشد.

وی ادامه داد: در صورت بهره‌برداری جوامع دانشگاهی و صاحبان صنایع از شرایط جدید فرصت‌های شغلی زیادی خلق می‌شود و با استفاده از تجربیات متخصصان داخلی  و دانش انباشته صنایع چرخه تولید داخلی  در خدمت یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا قرار خواهد گرفت.

ظریف ادامه داد: همچنین بازار سرمایه از جمله بورس فعال شده و کمبود سرمایه و دیگر مشکلات این صنعت در کنار داشتن یک راهبرد ملی متعادل و متناسب برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشتّ:  ما بنیانگذار صنعت پتروشیمی در خاورمیانه بوده‌ایم و طی چند سال اآینده ادر خواهیم بود یکی از تولیدکنندگان این محصولات در جهان باشیم و در این ارتباط وزارت خارجه تمام تلاش خود را برای افزایش سرعت توسعه  و جبران عقب‌ماندگی‌ها به عمل خواهد آورد.

وی اظهار داشت: هنر سیاست خارجی کشور ما تلاش برای فراهم آوردن شرایط در عرصه بین‌المللی به گونه‌ای که صنایع داخلی بتوانند در پرتو آن به دور از موانع سیاسی بین‌المللی  و در چارچوب اهداف توسعه پایدار به سهولت به بازارهای خارجی خرید و فروش کالا مشتریان فراملی ، منابع مالی لازم و فناوری دسترسی داشته باشند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: کشور بتواند از این مرحله حساس به سلامت عبور کرده  و قله‌های تعالی را به مدد استعدادهای درخشان ایرانیان فتح کنند.

کد خبر : ۳۲۹۱۸۵