خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق اصناف ایران:

قانون، اختیارات بسیاری به اصناف داده است

انتظار ما از مجلس این است که بخش خصوصی مخصوصا اصناف کشور را ببیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در جلسه مشترک امروز اتاق اصناف ایران با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، علی فاضلی رئیس اتاق  انتظارات این تشکل خصوصی از کمیسیون و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر اعلام کرد:

- دعوت مستمر و منظم از نمایندگان اصناف در کمیسیون های تخصصی هنگام بررسی لوایح و طرح ها

- مشارکت اصناف در تدوین برنامه های توسعه ایی کشور

- عدم تصویب قوانینی که موجب تضعیف جایگاه و عملکرد قانون صنفی و تداخل دستگاه ها در امور اصناف می گردد

- نظارت بر عملکرد دولت در حمایت از اصناف و اجرای بهینه قانون نظام صنفی به صورت برگزاری جلسات دوره ای شش ماه در کمیسیون های زیربط مجلس با حضور وزرای مربوطه

- تخصیص صد در صد درآمدهای ناشی از جرایم واصله از اصناف مطابق تبصره7 ماده 72 قانون نظام صنفی (در قانون بودجه سال 94 کمتر از 30 درصد تخصیص یافت)

علی فاضلی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی که اصناف ایجاد کرده‌اند هیچگونه بار مالی برای دولت نداشته است، گفت: اصناف کشور 10 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است اما متاسفانه قانون گذاران این فداکاری ها را ندیده‌اند.

وی خطاب به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه ما به شما این نیست که آخرین روزهای دوران نمایندگی خود را می گذرانید زیرا ما امیدواریم خروجی این جلسه در تصمیمات کمیسیون و دوره های بعدی مجلس تاثیرگذار باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: دشمن سعی کرد در جاهای مختلف نفوذ کند اما تنها جایی که نتوانست هیچ گونه خللی در آن ایجاد کند جامعه اصناف بود.

وی با اشاره به قاچاق کالا گفت:‌ وقتی ما 22 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم و هیچ تمهیدی برای جلوگیری از آن انجام نمی شود چرا باید با واحد صنفی که 4 عدد جنس قاچاق می فروشد برخورد شود؟ در حالیکه قاچاقچیان اصلی با خیال راحت به کار خود ادامه می دهد. اگر قرار است با معضل قاچاق برخورد شود نیازمند اراده ملی و عزم ملی هستیم.

فاضلی تصریح کرد: در بحث بازرسی‌ها قانون اختیارات زیادی به اصناف داده است و عملا وظیفه بازرسی به عهده ما است اما قانون گذار فقط یک تبصره برای اعتبارات این بازرسی‌ها تخصیص داده است که آن هم نزدیک به 3 میلیارد تومان است این در حالی است که ما 1650 نیروی رسمی به عنوان بازرس در کل کشور داریم که اگر کمک‌های وزیر کار نبود مشکلات ما در تامین اعتبارات بسیار بیش از این بود ، اما با وجود این کاستی ها اتحادیه های صنفی باز هم در حال انجام کار هستند.

فاضلی در پایان ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه کشور اصناف دیده شود و از گسترش فعالیت های بخش خصوصی حمایت کند .

کد خبر : ۳۲۹۶۸۹