خبرگزاری کار ایران

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

حفر غیر مجاز چاه، غارت آب کشور است / از سال 84 بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز حفر شد

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: واگذاری مدیریت آب به بخش خصوصی و تفاوت نگاه به آب از اولویت اول در برنامه ششم توسعه درحوزه آب است.

علی‌مراد اکبری در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مصرف بهینه آب یک برنامه منسجم است بیان داشت: رویکرد برنامه ششم تغییر رویکرد مدیریت تقاضا و اصلاح حکمرانی آب از دولت به بخش خصوصی است.

وی افزود: اعلام هدر رفت 92 درصدی آب در بخش کشاورزی صحیح نیست و فقط حدود 60 درصد از منابع آب تجدید شونده در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضریب بهره‌وری آن 43 درصد است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حفر بیش از 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز از سال 84 بیان داشت: مبنای این آمار سازمان بازرسی کشور است و حفر غیر مجاز چاه غارت آب کشور است.

اکبری تاکید کرد: دولت در سال جاری هزار و 217 میلیارد تومان برای توسعه روش‌های نوین آبیاری پیش‌بینی کرده‌است که تا امروز در حدود 43 هزار هکتار  اجرا شده است.

وی افزود: حدود 62 هزار هکتار نیز در حال اجرا است و تاامروز حدود 265 میلیارد تومان به این کار تخصیص داده شده است.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: دخالت‌هایی که خواسته یا ناخواسته در بخش آب داشته‌ایم باید مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرد چرا که موضوع آب به دلیل کم شدن بارش‌ها، تغییر دما و مسائل زیست‌محیطی جدی و قابل تامل است.

کد خبر : ۳۳۰۲۷۴