خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه هشتمین جشنواره بین المللی هفته ارگانیک تهران،

افزایش تولید محصولات ارگانیک نیاز به حمایت دولت دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۰۶۷

هشتمین جشنواره بین‌المللی هفته ارگانیک تهران با همکاری انجمن ارگانیک ایران و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران امروز 28 آذر در بوستان گفت‌وگوی تهران و در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهردار تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران در آیین افتتاحیه این نمایشگاه نیز با اشاره به اقداماتی که برای توسعه محصولات ارگانیک شده است، عنوان کرد: ایجاد کارگاه‌های کشاورزی و دعوت از شخصیت‌های برجسته این حوزه در همایش بین المللی اتاق بازرگانی تهران بخشی از فعالیت‌هایی بوده است که در این راستا انجام داده‌ایم. نورانی اضافه کرد: همچنین سعی کرده‌ایم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی محصولات ارگانیک را به جامعه معرفی کنیم. او با تاکید بر اینکه همه باید در گسترش تولید محصولات ارگانیک نقش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما تا امروز امانت‌دار خوبی برای آیندگان نبوده‌ایم و با استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی، بکارگیری انواع سموم در کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه‌ای صدمات بسیاری را به محیط زیست و خودمان وارد کرده‌ایم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاین تهران در پایان صحبت‌هایش با تشکر از حمایت‌های شهرداری تهران از تولید محصولات ارگانیک گفت: در حال حاضر 35 تا 40 درصد از تولیدات کشاورزی در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه می‌شود و در این میادین غرفه‌های اختصاصی برای عرضه محصولات ارگانیک دایر شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر حمایت از تولید محصولات ارگانیک، اظهار کرد: سال گذشته که این نمایشگاه برگزار شد سهم تولید محصولات ارگانیک در کشور یک درصد بود و امسال هم هنوز یک درصد است. این مایه تاسف است که از سوی مسئولان مربوطه اقدامی برای توسعه تولید این محصولات انجام نشده است. مهدی چمران با بیان اینکه متاسفانه تمام شرایط نامناسب زندگی به طور یکجا در تهران جمع شده است، افزود: هوای آلوده، آب نامناسب، آلودگی صوتی و بسیاری ناهنجاری های دیگر سلامتی شهروندان تهرانی را تهدید می‌کند و در این میان تغذیه نامناسب نیز وجود دارد. او با اشاره به وضع نامناسب آبیاری سبزیجات و محصولات کشاورزی در زمین های جنوب تهران خاطرنشان کرد: ما تلاش‌هایی را برای بهبود این شرایط انجام داده‌ایم و تا جایی که توانسته‌ایم از تولید محصولات ارگانیک حمایت کرده‌ایم.

این مسئول شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید تصمیم‌های جدی‌تری برای گسترش تولیدات ارگانیک اتخاذ شود، گفت: یکی از اقدامات موثر در این زمینه فرهنگ‌سازی برای استفاده از این محصولات است و امیدواریم در نمایشگاه سال آینده با یک حرکت جهشی و مدیریت همه جانبه و با حمایت دولت سهم محصولات ارکانیک از کل تولیدات کشور را بالا ببریم.

رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز در تشریح اقدامات این سازمان در حمایت از توسعه مصرف محصولات ارگانیک در کشور گفت: در حال حاضر غرفه‌هایی که به عرضه محصولات ارگانیک اختصاص دارد با 30 درصد تخفیف در اختیار عرضه‌کنندگان قرار می‌گیرد. عبدالحسین رحیمی افزود: همچنین 7 دوره برگزاری جشنواره ارگانیک توانسته است نقش بسزایی در معرفی این محصولات به جامعه داشته باشد. او با بیان اینکه ایران کشوری پهناور است و امکان تولید محصولات کشاورزی در تمام فصول در آن وجود دارد، عنوان کرد: با وجود تمام این ظرفیت‌ها متاسفانه سطح زیر کشت محصولات ارگانیک زیر یک درصد بوده است. وی اضافه کرد: این کمبود به عهده سازمان میادین میوه و تره‌بار و شهرداری نیست چرا که ما در حد توانمان حمایت کرده‌ایم. برای افزایش تولید و مصرف این محصولات در جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم، باید تقاضا از سوی مردم شکل بگیرد و به دنبال آن سطح تولید بالا رود.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با تاکید بر اینکه انجمن ارگانیک و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند تاثیرگذار باشند، خاطرنشان کرد: متولی اصلی حوزه کشاورزی یعنی وزارت جهاد کشاورزی باید به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کند. باید برنامه‌ریزی هایی صورت بگیرد و تصمیماتی اتخاذ شود که تولیدکننده برای ارائه محصول ارگانیک ترغیب شود. وی افزود: باید میزان و نحوه سم‌دهی مدیریت شود و همچنین در نحوه مدیریت مزارع نیز بازنگری صورت گیرد.

در پایان این همایش بهرام نظری، نایب رئیس انجمن ارگانیک تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر قدرت در اختیار بخش خصوصی نیست، اظهار کرد: بر این اساس وقتی سطح زیر کشت محصولات ارگانیک از زیر یک درصد بالاتر نمی‌آید دلیلش را باید در جاهای دیگری جست و جو کرد. وی افزود: وقتی برای ارائه سموم شیمیایی به کشاورزان یارانه تعلق می‌گیرد و به محصولات ارگانیک کوچکترین امتیازی داده نمی‌شود چرا باید توقع افزایش تولید ارگانیک داشته باشیم. نظری ادامه داد: از سوی دیگر محصولات آلوده وارد کشور می‌شود و برای محصولات GMO (تراریخته) تعرفه گمرکی مناسبی وجود ندارد. او در پایان گفت: در حال حاضر 90 درصد سرطان‌های موجود مربوط به هوای نامناسب و مواد غذایی غیر طبیعی است. توقع ما از ارگان‌های دولتی ذی‌ربط این است که در راستای حفظ سلامت جامعه در گسترش تولیدات ارگانیک حمایت‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی ارگانیک که در قالب همایش، نمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی در محل نمایشگاه‌های بوستان گفت‌وگوی تهران افتتاح شده است به مدت یک هفته دایر خواهد بود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز