خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی:

باید برای شرایط گرم و خشک سالهای آتی آماده بود / تغییر اقلیم یکی از پدیده‌های مورد بحث در آینده پژوهش است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آموزش بهره برداران در سطوح مختلف طبقه بندی شده و با همکاری محققین و مروجین بهره برداران پیشرو و با شرکت تولیدکنندگان در مناطق کشور انجام می شود.

غلامحسین طهماسبی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولید در بخش کشاورزی با توجه به حساسیت این موضوع در بحث تامین امنیت غذایی بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته بیش از ۳۵ درصد از نیاز غذایی از طریق گوشت، شیر و روغن‌های گیاهی تامین می‌شود در حالی که در کشورهای درحال توسعه مثل ایران این نسبت از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه باید یافته‌های تحقیقاتی کاربردی در حوزه‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد بیان داشت: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده در خصوص جمعیت ایران در سال ۲۰۵۰ و نیز ارتقای مصرف سرانه و نیز اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی و بحران آب در ایران تلاش محققین بخش کشاورزی برنامه ریزی برای ارائه الگوی کشت مناسب برای هر منطقه تولید ارقام گیاهی و نژادهای دامی مقاوم به شرایط گرم و کم آب و ارائه الگوهای مدیریتی مناسب برای تامین غذایی کشور است.

وی تاکید کرد: آموزش بهره برداران در سطوح مختلف طبقه بندی شده و با همکاری محققین و مروجین بهره برداران پیشرو و با شرکت تولیدکنندگان در مناطق کشور انجام می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به مشکلات پیش روی در بخش کشاورزی بیان داشت: برای حل مشکلات جاری و روز کشاورزی کشور، برگزاری جلسات مشترک با معاونین اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و همکاران معاونت‌های مذکور در دستور کار موسسات و مراکز تحقیقاتی استانی است.

وی افزود: در طی نشست‌های مشترک با اتحادیه‌ها، تعاونی‌های تولیدی و کشاورزان پیشرو، چالشهای اساسی کشاورزان و تولیدکنندگان احصاء می‌شود.

طهماسبی با تاکید بر اینکه محققین تلاش می‌کنند با پیش بینی مشکلاتی که در سالهای آتی با آن مواجه خواهیم شد اقدامات لازم را برنامه ریزی کنند، بیان داشت: تغییر اقلیم یکی از پدیده‌های مورد بحث در آینده پژوهش است و با توجه به تغییرات آب و هوایی ایران و سایر کشور‌ها و گرم شدن کره زمین باید برای شرایط گرم و خشک سالهای آتی آماده بود.

کد خبر : ۳۳۱۶۶۹