خبرگزاری کار ایران

صالح آبادی خبر داد؛

انعقاد تفاهم‌نامه بانک توسعه صادرات، وزارت نفت و کشور ترکمنستان

علی صالح‌آبادی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری که به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های انجمن مالی اسلامی ایران و برگزاری نخستین همایش مالی اسلامی در بانک توسعه صادرات برگزار شد اظهار داشت: از چند سال قبل جای خالی نظام مالی اسلامی در کشور حس می‌شد این در حالی بود که بسیاری از کشورهای دیگر به این موضوع پرداخته بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صالح‌آبادی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری که به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های انجمن مالی اسلامی ایران و برگزاری نخستین همایش مالی اسلامی در بانک توسعه صادرات برگزار شد اظهار داشت: از چند سال قبل جای خالی نظام مالی اسلامی در کشور حس می‌شد این در حالی بود که بسیاری از کشورهای دیگر به این موضوع پرداخته بودند.

وی افزود: ما ابتدا گروه نظام مالی اسلامی را در دانشگاه امام صادق ایجاد کردیم که به پژوهش و مطالعه در خصوص بازارهای بین‌المللی و سایر کشورها پرداختیم که نتایج آن چاپ و منتشر نیز شد. اما علاقه‌مند بودیم در بازار اوراق بهادار نیز چنین بازاری را راه‌اندازی کنیم که دراین راستا امکان تشکیل کمیته فقهی را پیش‌بینی کردیم.  بین سال های 82 تا 83 موفق شدیم تا قانون ساختار فقهی را به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار از ظرفیت‌های این قانون استفاده شد گفت: ابزارسازی را به سازمان بورس و شورای بورس پیشنهاد دادیم و به تصویب هیات وزیران رسید تا در کنار کمیته‌های مختلف ما نیز بتوانیم ابزارهای مالی را در کشور راه‌اندازی کنیم که خوشبختانه در هیات مدیره سازمان بورس نیز تصویب شد و در نهایت این کمیته فقهی شکل گرفت.

صالح‌آبادی با یبان اینکه بین سال‌های 85 تا 90 ابزارهای اسلامی دوره‌های مالی اسلامی معرفی شد گفت: هم‌اکنون این ساختار در بازار سرمایه ایجاد شده و در بانک مرکزی نیز کمیته فقهی نیز شکل گرفته است که اخیراً هم رسمی شده است.

وی افزود: در این میان جای یک NGO خالی بود. این در حالی است که مشابه آن در کشورهای دیگر شکل گرفته است. به عنوان مثال انجمن مالی اسلامی اروپا یا مالزی این NGO را دارد. ما نیز در ساختار رسمی کشور این انجمن را وارد کردیم تا به عنوان یک تشکل علمی غیر دولتی فعالیت کند.

وی افزود: کلیه افرادی که می‌توانند مطالب تولید محور درقالب اهداف این انجمن داشته باشند می‌توانند برای توسعه آن یاری برسانند.

رئیس بانک توسعه صادرات گفت: در نهایت در آذرماه 93 این انجمن به ثبت رسید و در اسفندماه سال گذشته هیات مدیره آن انتخاب و مجوز ثبت را از وزارت علوم دریافت کرده‌ایم و شهریور امسال مراحل ثبت آن کامل شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کردیم.

وی گفت: هدف اصلی ما از راه‌اندازی این انجمن ارتقای دانش مالی اسلامی در کشور و توسعه کمی و کیفی امور مالی اسلامی است.

وی گفت: با توجه به اینکه انجمن‌های مشابهی در سایر کشورها نیز وجود دارد می‌توانیم به تبادل استاد، دانشجو و مطالب بپردازیم و این انجمن تنها منحصر به مرزهای داخلی نیست اما برای رسیدن به هدف نیازمند برنامه عملیاتی هستیم.

صالح‌آبادی بابیان اینکه کارگروه‌های متعددی برای این انجمن پیش‌بینی شده گفت: کمیته آموزش، کمیته توسعه بازار کار اسلامی، کمیته پژوهش و انتشارات کتبی، کمیته پذیرش و روابط عمومی از جمله مواردی هستند که برای گسترش این انجمن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: البته ما تنها در حوزه مالی اسلامی منظورمان بازار سرمایه اسلامی نیست و به جز آن بانکداری اسلامی است و بیمه اسلامی (تکافل) نیز در این حوزه مطرح است. همچنین در حوزه پژوهش با حوزه علمیه داخل به خصوص قم و حوزه علمیه خارج از کشور نیز همکاری خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش سالانه مالی اسلامی گفت: این همایش در ششم دی ماه در دانشگاه الزهرا از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر برگزار می‌شود که مهم‌ترین محورهای این همایش شامل معرفی فرصت‌هیا توسعه ابزار مالی اسلامی، جایگاه تامین مالی اسلامی و نقش ابزارهای مالی اسلامی است و تاکنون 25 مقاله دریافت کرده‌ایم.

وی گفت: آقایان سیف، مصباحی مقدم، تسخیری و عصمت پاشا از اساتید مالی اسلامی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که چه ابزارهای جدیدی دربانک توسعه صادرات ایجاد شده گفت: شرکت تامین سرمایه آرمان که از زیرمجموعه های بانک توسعه صادرات است جدیداً برای انتشار گواهی خودرو اقدام کرده که به زودی به نتیجه خواهد رسید. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در بازار سرمایه به زودی راه خواهد افتاد اما از مهم‌ترین اقداماتی که صورت گرفته تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین وزارت نفت، بانک توسعه صادرات و کشور ترکمنستان در خصوص صادرات گاز است.

وی افزود: با توجه به اینکه سالانه بین یک و نیم تا دو میلیارد دلار از این کشور گاز وارد می‌شود ما بدهی به ترکمنستان را با ایجاد خط اعتباری از سوی بانک توسعه صادرات تبدیل خواهیم کرد و منابع مالی آن را از وزارت نفت گرفته و به صادرکنندگان می‌پردازیم و از طلب ترکمنستان کم خواهیم کرد. این تفاهم نامه به زودی رسمی و اعلام خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: سایت اگزیم نیوز از فردا راه‌اندازی خواهد شد که اخبار و تحلیل در حوزه تجارت خارجی خواهد داشت.

کد خبر : ۳۳۱۷۵۱