خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

سنددار شدن 300 هزار پلاک مسکونی در 53 هزار هکتار اراضی دولتی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از شروع سنددار شدن 53 هزار هکتار اراضی دولتی در سراسر کشور خبر داد و گفت: طبق برآوردها پیش‌بینی می‌شود 300 هزار پلاک واحد مسکونی در این برنامه سنددار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری بین دو سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران بهسازی شهری ایران امضا شد.

محمدسعید ایزدی در این مراسم با بیان اینکه این تفاهم‌نامه محصول حمایت‌های سازمان ملی زمین و مسکن از فرآیند بهسازی بافت‌های نابسامان شهری است گفت: طبق این تفاهم‌نامه قرار است بخشی از اراضی دولتی سنددار شود.

وی افزود: عملیاتی کردن بخشی از سند بهسازی و نوسازی بافت‌های نابسامان شهری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است که در این اسناد استفاده از ظرفیت‌های درون شهری برای توسعه شهرها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه این شرکت در 91 شهر بافت‌های هدف نوسازی که بالغ بر 53 هزار هکتار است را شناسایی کرده است ادامه داد: تنها راهکار پیشگیری از گسترش سکونت در این اراضی مشارکت دادن ساکنان در اجرای طرح نوسازی خواهد بود.

ایزدی تاکید کرد: 17 درصد این 50 هزار هکتار سند رسمی دارند همچنین 38 درصد اسناد این اراضی قول‌نامه‌ای و بنچاق، 30 درصد این اراضی دولتی و 15 درصد اسناد آن نامعلوم است.

وی با بیان اینکه ساکنان این 53 هزار هکتار با پایین‌ترین کیفیت سکونت‌گاهی زندگی می‌کنند گفت: جمعیت ساکنان این مناطق با مجموع ساکنان بافت‌های فرسوده به 20 میلیون نفر می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت سایر شهرها گفت: 38 درصد ساکنان چابهار در اراضی دولتی زندگی می‌کنند که می‌توانیم به آنها هم سند بدهیم.

همچنین در ادامه این برنامه محمد پژمان رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه با عقد این تفاهم‌نامه 53 هزار هکتار اراضی دولتی سنددار می‌شوند گفت: برآورد ما این است که در این محدوده حداقل 300 هزار پلاک واحد مسکونی سنددار شود.

وی با بیان اینکه 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در محدوده‌های ناکارآمد حاکم هستند گفت: اولین گام برای ارتقای کیفیت سکونت در این اراضی برنامه‌ریزی برای اصلاحات نوسازی و بهسازی در بافت‌های فرسوده است.

پژمان ادامه داد: سنددار کردن واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکار آمد کلیدی‌ترین موضوع نوسازی و تشویق مردم برای ورود به نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: تلاش ما این است که طی برنامه پنج‌ساله ششم اقدامات قابل توجهی برای سند دار کردن واحدهای مسکونی در محدوده‌های فرسوده اجرا کنیم.

کد خبر : ۳۳۳۴۲۳