خبرگزاری کار ایران

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفتگو با ایلنا‌ :

ابزارهای مالی اسلامی با ترس، توسعه پیدا نمی‌کند / مطالعات مالی اسلامی باید توسط شورای پول و اعتبار اجرایی شود

در حال حاضر نیاز داریم تا تحقیقات گسترده تری در حوزه های علمیه، وزارت علوم، دانشگاهها و مرکز تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی آموزش و پژوهش در خصوص فعالیت های اقتصاد اسلامی در حوزه مالی اسلامی بویژه در بحث ابزارسازی صورت پذیرد.

سید عباس موسویان، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توسعه ابزارهای مالی اسلامی اظهار داشت: از کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که بر پایه بازارهای مالی ( پول و سرمایه) اسلامی و بر اساس آموزه های اسلام ساماندهی شده است انتظار می رود تا در جهت ابزارسازی و جهت تامین نیازهای روزافزون جامعه تلاش بیشتری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم تا تحقیقات گسترده‌تری در حوزه های علمیه، وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی آموزش و پژوهش در خصوص فعالیت‌های اقتصاد اسلامی در حوزه مالی اسلامی به ویژه در بحث ابزارسازی صورت پذیرد.

موسویان تصریح کرد: متاسفانه رشد چشم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته است و انتظار می رود متخصصین و صاحب نظران در مورد طرح‌هایی که در حوزه مطالعات مالی اسلامی انجام میدهند نیازهای جامعه را پیش‌بینی کرده و متناسب با نیازها ابزارهای مشروع ، جامع و کارآمد را ارائه دهند.

 وی افزود: همچنین از مسئولین امر، قانونگذاران به ویژه اعضای مجلس شورای اسلامی و سیاست گذاران در شورای پول و اعتبار و شورای عالی بورس انتظار می رود که وارد عرصه شده و در عمل این ابزارها را بکارگیرند تا این ابزارها هم کارایی خود را نشان دهند.

موسویان گفت: تا زمانی که ما اجازه ورود جدی تر به این ابزارها ندهیم و با احتیاط و با ترس و لرز این ابزارها را تست کنیم نمی توانیم درجهت توسعه ابزارهای مالی کاری از پیش ببریم.

 وی افزود: طی سالهای اخیر شاهدآن بودیم که انواع اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سلف موازی و برای اولین بار در سال جاری اسناد خزانه اسلامی و اوراق استصناع وارد بازار شده اند که دارای کارکرد خوبی بوده واز آنها استقبال نیز شده است.

 موسویان در پایان گفت: ضرورت دارد تا قانونگذاران و نمایندگان مجلس به تحقیقاتی که در این راستا صورت می گیرد اعتماد کرده در حوزه مالی ، اسلامی و بویژه در شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار بانک مرکزی اعتماد بیشتری به این تحقیقات داشته باشند و حتی به شکل محدود اجازه دهند تا این ابزارها در ایران تجربه خود را نشان دهد و سپس آن را در سایر کشورهای اسلامی گسترش دهند.

 

کد خبر : ۳۳۳۷۵۳