خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر رویکرد نفتی آمریکا / شیل، قیمت نفت را صعودی می‌کند

پازوکی با بیان اینکه قیمت نفت مجددا به سقف ۴۰ دلار بر می‌گردد، گفت: اکنون هزینه تولید نفت از شیل ۳۵ تا ۴۰ دلار است لذا اگر قیمت نفت پایین بیاید تولید از شیل اقتصادی نخواهد بود.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر صادرات نفت آمریکا بر قیمت نفت و بودجه سال آینده کشور گفت: قیمت نفت در بازار جهانی به وسیله عرضه و تقاضا تعین می‌شود و ما در این خصوص نقش نداریم.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت امریکا بازهم قیمت نفت را پایین می‌آورد، افزود: قیمت نفت بازهم افت پیدا خواهد کرد اما مجددا به سقف ۴۰ دلار بر می‌گردد زیرا تولیدکنندگان بزرگ نفت مثل آمریکا، عربستان و روسیه اجازه تداوم سقوط قیمت‌ها را نمی‌دهند.

پازوکی تصریح کرد: در سال‌های دولت احمدی‌نژاد سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران به شدت کاهش پیدا کرد اما اکنون سیاست دولت این است که سرمایه گذاری در بخش بالادست نفت افزایش پیدا کند تا بتوانم سهم خودمان را از بازار بدست آوریم.

وی اظهار داشت: ما باید بعد از برجام زمینه را برای ورود تکنولوژی مدرن فراهم کرده و از این موقعیت حسن استفاده را بکنیم تا بتوانیم توان تولیدمان را بالا ببریم.

این کار‌شناس اقتصادی گفت: اگر بتوانیم توان تولید نفتمان را بالا ببریم می‌توانیم در بازار عرض اندام کنیم در غیر این صورت اتفاق خاصی در اقتصاد ایران نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اکنون سیاست دولت یازدهم در این است که منابع بودجه کشور را به سمت مالیات ببرد لذا باید جلوی معافیت‌های و فرارهای مالیاتی را بگیریم و گستره مالیات در کشور نیز افزایش پیدا کند البته این به معنای افزایش نرخ مالیات نیست.

پازوکی گفت: البته در بودجه سال آینده ۲۵ درصد به نفت وابسته هستیم یعنی از بودجه ۲۶۷ هزار میلیارد تومانی ۶۶ میلیارد تومان از نفت است. بنابراین بودجه باید به سمت مالیات رفته و از نفت به سمت تکنولوژی بر‌تر برویم و آنگاه در بازار جهانی سهم خودمان را بدست آوریم.

وی ادامه داد: اکنون هزینه تولید نفت از شیل ۳۵ تا ۴۰ دلار است لذا اگر قیمت نفت پایین بیاید تولید از شیل اقتصادی نخواهد بود بنابراین امریکا از این به بعد نمی‌تواند دنبال پایین آوردن قیمت نفت باشد.

این استاد دانشگاه یادآورشد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران باید به سمت سلامت اقتصادی میل پیدا کند و سلامت اقتصادی کمک می‌کند که اهدافی که داریم محقق شود.

وی ادامه داد: دولت باید انضباط پولی را از طریق سیستم بانکی و انضباط مالی را از طریق بودجه به اقتصاد ایران بازگرداند و فضای کسب و کار را مناسب کند تا زمینه برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم شود.

کد خبر : ۳۳۳۹۴۷