خبرگزاری کار ایران

شرکت ملی نفت اعلام کرد؛

مذاکره ایران و روسیه برای سواپ گاز به ارمنستان

مذاکرات ابتدایی برای انجام عملیات سواپ باهدف عرضه گاز به ارمنستان میان شرکت گازپروم روسیه و وزارت نفت ایران آغاز شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به نقل از موسسه Natural Gas Europe گفت: «آلکسی میلر» مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه، دسامبر (آذر-دی) امسال و پس از برگزاری نشست مشترک با وزیر انرژی جمهوری گرجستان، از آغاز مذاکرات با ایران برای سواپ گاز به ارمنستان خبر داد.

براساس این گزارش، در شرایط کنونی که کشور روسیه در حال رایزنی بیشتر با گرجستان برای بررسی امکان افزایش عرضه گاز به ارمنستان است، بحث افزایش توان صادرات گاز به ارمنستان از طریق ایران نیز مطرح شده و مدیرعامل شرکت گازپروم در نشست خبری اعلام کرده که برای ترانزیت گاز به ارمنستان، در حال بررسی قرارداد سواپ گاز با ایران است.

این گزارش می افزاید: در حال حاضر کشور روسیه سالانه بیش از 2 میلیارد مترمکعب (روزانه حدود 2٠٠ میلیون فوت مکعب) گاز را از طریق گرجستان به ارمنستان صادر می کند و این درحالی است که ایران سالانه حدود سه دهم میلیاردمترمکعب (روزانه 2٩ میلیون فوت مکعب) گاز را با برق وارداتی از ارمنستان تهاتر می کند.

در آوریل (فروردین- اردیبهشت) امسال، قیمت گاز صادراتی شرکت گازپروم روسیه به ارمنستان از ١٩٠ دلار به ١٦5 دلار به ازای هر یک هزار مترمکعب گاز کاهش یافته و این در حالی است که قیمت تمام شده گاز صادراتی روسیه به اروپا در ١٠ ماهه نخست سال 2٠١5 به صورت میانگین 24٠ دلار در هر یک هزار مترمکعب گاز بوده است.

همچنین نوامبر (آبان-آذر) امسال نیز وزیر نفت کشورمان از مذاکرات ابتدایی با روسیه برای ایجاد یک قرارداد سواپ نفت و گاز خبر داده بود.

کد خبر : ۳۳۴۱۶۰