خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر در مشهد:

نیاز به 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید داریم

مدیرعامل توانیر گفت: با توجه به روند توسعه مصرف در کشور تا سال 1400 نیاز به 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید داریم.

به‌گزارش ایلنا، آرش کردی در آیین افتتاح پست 132 کیلوولت مدولار کوهستان در مشهد که عصر امروز با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیرو و شماری از مدیران استان خراسان رضوی و صنعت برق این استان برگزار شد، اظهار داشت: صنعت برق جزو صنایع فاخر کشور است که خود اتکایی و خودباوری را به اثبات رسانده است.

کردی افزود: از نقاط قوت این صنعت ساخت تجهیزات سخت افزاری در داخل کشور است که در پست کوهستان بیش از 97 درصد تجهیزات توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه به هوشمندسازی شبکه برق اشاره کرد و اظهار داشت: طی 12 سال گذشته هوشمندسازی به عنوان تکنولوژی برتر وارد صنعت برق کشور شده و در4 سال گذشته در این زمینه پروژه‌هایی طراحی و اجرا شده است.

* 73 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی درکشور

کردی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 73 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور داریم که رتبه 14 در بین سایر کشورها را دارا هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: سالانه به 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور نیاز داریم که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر ظرفیت شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع کشور را 340 هزار مگاوات عنوان کرد که این رقم 4.5 برابر ظرفیت نیروگاهی موجود بوده و معادل آن در سایر بخشها ظرفیت سازی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تا سال 1400 نیاز به 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید داریم، اظهار داشت: تا 6 سال آینده نیاز به احداث 300 تا 400 پست جدید برق در کشور داریم که تحقق آن در بستر یک شبکه هوشمند قابل اطمینان امکان‌پذیر است که شرکت برق منطقه خراسان با طراحی DCS بومی قدم اول را در این زمینه برداشته است و شرکت توانیر از این اقدام حمایت جدی می کند. وی همچنین طراحی و اجرای سیستم اسکادای ملی (سام) توسط شرکت برق منطقه ای خراسان را یکی دیگر از اقدامات راهبردی صنعت برق خراسان عنوان کرد.

*30 درصد صرفه جویی در احداث پست کوهستان

در ابتدای این مراسم مهندس "محمدحسن متولی زاده" مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان، احداث پست کوهستان را اقدام مهمی در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: این پست با مشارکت شرکت قطار شهری مشهد احداث شده و با احداث یک پست دیگر، برق خط 2 قطار شهری مشهد به صورت کامل تامین می‌شود.

وی در پایان بیان داشت: پست 132.20 کوهستان مشهد به صورت مدولار و با 30 درصد کاهش هزینه نسبت به پست‌های معمولی احداث شده است.

در ادامه مراسم مهندس "مجید سعادتمند" معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان با اشاره به اینکه پست‌های معمولی با هزینه 100میلیار ریال اجرا می‌شوند، افزود: پست کوهستان با هزینه 65 میلیارد ریال و به صورت مدولار طراحی واحداث شده که درآن کلیه استانداردها رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 100 پست در کشور احداث می شود، گفت: اجرای پست‌ها به این روش می تواند صرفه جویی قابل ملاحظه ای دربر داشته باشد.

همچنین در این مراسم مدیر دفتر برنامه‌ریزی ارتباطات و اتوماسیون شبکه شرکت برق منطقه ای خراسان توضیحاتی در خصوص سیستم DCS بومی ارائه کرد و گفت: با توجه به مشکلات موجود در نرم افزارهای خارجی، متخصصان شرکت برق منطقه ای خراسان طی یک برنامه 2 ساله و با 50 هزار ساعت نفر کار نسبت به طراحی و اجرای سیستم کنترل پست (DCS) اقدام کردند که قابل رقابت با نمونه خارجی آن می باشد.وی مزایای این نرم افزار را بهره‌برداری آسان، انجام تعمیرات و اصلاحات سریع، امکان توسعه در آینده، قابلیت پشتیبانی از تجهیزات جدید عنوان کرد.

در پایان این مراسم به مدیران و مجریان احداث این پست، لوح تقدیری از سوی مدیرعامل شرکت توانیر اهدا شد.

کد خبر : ۳۳۴۲۶۱