خبرگزاری کار ایران

جهانگیری :

انحلال سازمان مدیریت، حذف پاسخ کارشناسی به دستورات سیاسی بود/یک ریال در حساب ذخیره باقی نگذاشتند، انتظار خروج از رکود دارند

وزارت نیرو زیربنا و پیش‌نیاز هر کار توسعه‌ای در کشور است لذا وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس است که مردم نیز از آن انتظار دارند که به نحو مطلوب بتواند وظایف خود را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، اسحاق جهانگیری در نشست مشترک با مدیران ارشد و معاونین وزارت نیرو با اشاره به نقش ویژه وزارت نیرو در آحاد جامعه و شهروندان گفت: این وزارتخانه نقش مهمی در مدیریت منابع آب و تامین آب شرب شهرها و روستاها ، انجام خدمات جمع‌آوری فاضلاب، مدیریت تولید و انتقال شبکه برق و توسعه انرژی‌های نو دارد که سهل‌انگاری در هر یک از این موارد نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نیرو زیربنا و پیش‌نیاز هر کار توسعه‌ای در کشور است لذا وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس است که مردم نیز از آن انتظار دارند که به نحو مطلوب بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزارت نیرو همواره به لحاظ ساختار تشکیلات پیشتاز بوده اظهار داشت: تشکیلات ساختاری این وزارتخانه به نحوی بوده که در قبل از انقلاب نیز در زمینه مدیریت منابع آب و خاک پیش‌رو بوده و ضمن اینکه به لحاظ نظام اداری نیز با دیگر وزارتخانه‌ها فرق دارد. 

استفاده از درآمد نفت برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های مدیریتی

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما از 2 امتیاز برخوردار است که بوسیله آنها می‌تواند بر ضعف‌های مدیران کلان سیاسی کشور سرپوش بگذارد تصریح کرد: یکی از این امتیازات درآمد نفت است چرا که مواقعی که کشور بد مدیریت می‌شود از درآمد نفتی جهت سرپوش گذاشتن بر این ضعف استفاده می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: به طوری که اگر این میزان منابع نفتی در اختیار ایران نبود حجم سرمایه‌گذاری‌ها متفاوت می‌شد و در صورت سودده بودن تبدیل به مالیات شده و سپس در اختیار دولت قرار می‌گرفت اما اکنون پولی به نام درآمد نفت داریم که هرجا مدیریت ضعیف باشد خرج می‌کنیم و کسی هم متوجه نمی‌شود در حالی که این روند هزینه‌هایی به کشور و مردم تحمیل کرده‌اند.

انحلال سازمان مدیریت، حذف پاسخ کارشناسی به دستورات سیاسی بود

وی توان کارشناسی کشور را از دیگر امتیازات کشور جهت سرپوش گذاشتن به ضعف‌ها برشمرد و تصریح کرد: توان کارشناسی سرمایه‌ بزرگی است که اگر ضعفی وجود داشت آن را پوشش می‌داد. به‌طور مثال زمانی که سازمان مدیریت منحل شد مهمترین سازمان کارشناسی کشور بود که در مقابل فشار سیاسی از کشور دفاع می‌کرد و به همین دلیل مقامات سازمان مدیریت این امکان را داشتند که در مقابل دستور سیاسی با پاسخ کارشناسی مقاومت می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در مجموعه دولت به عنوان سیاست‌های راهگشا در اقتصاد کشور تعریف شده اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم برای زمان تحریم و هم برای بعد از آن می‌تواند سازنده و راهگشا باشد لذا دولت مصمم است که آن را اجرایی کند لذا در شورای اقتصاد آن را به تصویب رساندیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بحث آب و بارندگی‌ها اشاره و تصریح کرد: طبق گزارش‌های داده شده وضعیت بارندگی در سال گذشته و متوسط دراز مدت مناسب بوده اما درهر صورت 15سال خشکسالی مستمر وضعیت آب‌های زیرزمینی را بحرانی کرده لذا باید این موضوعات به طور جدی برای مردم مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه آب به عنوان دغدغه اصلی مسئولین کشور باید به مردم منتقل شده و هیچ کتمانی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه باید به مردم بگوییم که چه سیاست‌هایی برای آب اعمال می‌شود اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید  برمنابع آب اعمال مدیریت کرده و کمترین گذشتی نداشته باشد.

وی یادآور شد: البته ممکن است برخی به خاطر برخی مسائل سیاسی و اجتماعی درخواست برخورد آرام‌تری داشته باشند که در این صورت امکان مسامحه وجود دارد اما قدر مسلم آنکه در هیچ موردی وزارت نیرو نباید عقب‌نشینی کند.

وی تصریح کرد: ما در بخش‌های مختلف با معضل جدی کم‌آبی مواجه‌ایم به طوری که 6هزار و 600 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود و در برخی استان‌ها نیز اوضاع خوب نیست لذا باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که دستگاه‌های مصرف کننده با سیاست‌های وزارت نیرو هماهنگ باشد.

جهانگیری تاکید کرد: دستگاه‌ها باید در مردم نسبت به منابع آب نگرانی بوجود آورند البته مردم نباید احساس کنند که دولت می‌خواهد مردم اذیت شوند اما آنچه مسلم است حل معضل آب نیازمند عزم و اراده ملی و عمومی است و مدیریت آن باید موضوع اصلی تلقی شده و فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به اقدامات موثر وزارت نیرو طی پیک مصرف آب و برق سال جاری اظهار داشت: تابستان امسال با مدیریت وزارت نیرو جیره‌بندی آب و خاموشی برق نداشتیم.

وی در ادامه بر لزوم حضور جدی بخش خصوصی در حوزه‌های آب و برق اشاره و تصریح کرد: بخش خصوصی 4هزار و 400 میلیارد تومان در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده که قابل توجه است لذا می‌بینیم که وقتی منابع بخش‌خصوصی وارد میدان می‌شود طرح‌ها راه می‌افتد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون 150 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام داریم که اگر بخواهد با بودجه دولت به اتمام برسد 30 تا 40 سال معطل باقی‌خواهدماند خاطر نشان کرد: در صورتی که بخش‌خصوصی به صورت جدی وارد این عرصه شود طرح‌ها با سرعت بیشتری به سرانجام می‌رسد اما بخش‌خصوصی نیز باید مطمئن شود که طرح‌ها سودآور است و در جایی هم که سودآور نیست دولت باید یارانه پرداخت کند تا کار راه بیفتد.

جهانگیری بر لزوم تسریع در مهار آب‌های مرزی نیز تاکید کرد و گفت: جهت اجرایی شدن این طرح‌ها اقدامات در دوره‌ای مجوز ده میلیارد دلاری از صندوق توسعه به این بخش اختصاص داده شده که رقم مناسبی است لذا لازم است که طرح‌های این بخش با سرعت بیشتری اجرایی شود و پرونده به سرعت جمع شود.

وی همچنین به انتقادات و تشویق‌هایی که در زمینه سدسازی صورت گرفته اظهار داشت: در برخی موارد گفته شده که سدسازی خسارت‌هایی در برداشته که باید گفت این گونه تصور جفای به این پروژه‌‌هایی است که اگر نبودند به سختی می‌توانستیم مشکلات کم‌آبی سال‌های گذشته را رفع کنیم چرا که احداث سدها نقش کلیدی برای تامین آب شرب و کشاورزی داشته است البته کاستی‌هایی نیز وجود داشته و آن اینکه در کنار سدسازی سیاست‌هایی باید اعمال می‌شد که کمرنگ بوده و در برخی موارد مطالعات زیست‌محیطی و میراث فرهنگی در نحوه بهره‌برداری کاستی‌هایی وجود داشته است.

از آب یارانه گرفتند تا محبوبیت محبوبیت یک فرد بالا برود

معاون اول رئیس جمهور به بحث هدفمندی‌یارانه‌ها و آسیب‌هایی که اجرای نادرست این قانون بر دو وزارتخانه نفت و نیرو وارد کرد نیز اشاره و تصریح کرد: در اجرایی شدن نادرست هدفمندی یارانه‌ها آب با وجود مشکلاتی که خود داشت مظلوم واقع شد تا محبوبیت یک فرد بالا برود و فقط استدلال برداشت از سهم درآمدهای آب برای هدفمندی استدلال اجتماعی برای افزایش محبوبیت بود.

جهانگیری گفت: در بخش برق نیز دو هزار و 200 میلیارد تومان در شرایطی که این بخش 8 هزار و 500 میلیارد کسری داشته و 150 میلیارد تومان طرح نیمه تمام دارد به حساب یارانه‌ها می‌رود.

وی به برنامه ششم توسعه در بخش برق اشاره و اظهار داشت: در برنامه ششم باید 26 هزار مگاوات برق جدید تولید شود یعنی همیشه 15 هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت باشد که هر سال بتوانیم 5هزار مگاوات به بهره برداری برسانیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اولین سرمایه‌گذاری خارجی که به تصویب رسید مربوط به بخش برق بوده یادآور شد: وزارت نیرو باید موانع حضور جدی بخش‌خصوصی را در عرصه سرمایه‌گذاری برطرف کند که لازمه این امر خوش‌حساب بودن وزارت نیرو است.

با نفت 130 دلاری یک ریال در صندوق توسعه نمانده است/ شاکی‌اند چرا کشور از رکود خارج نمی‌شود

معاون اول رئیس جمهور به کاهش قیمت نفت نیز اشاره و اظهار داشت: کاهش قیمت نفت اتفاقی است که در تمامی کشورهای نفتی رخ داده مثلا عربستان با 98 میلیارد کسری مواجه شده اما از سال‌های پردرآمد نفتی ذخیره داشته لذا مشکلی در بودجه این کشور بوجود نیامده اما زمانی که ما نفت را با بشکه‌ای 130 دلار به فروش می‌رساندیم یک دلار در صندوق ذخیره باقی نگذاشته‌ایم و حال عده‌ای نیز شاکی‌اند که چرا کشور از رکود خارج نمی‌شود.

با 118 میلیارد درآمد نفتی رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بود

جهانگیری گفت: ما در سال 90، 118 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم با این حال رشد اقتصادی منفی 6.8 بوده اما امسال درآمدهای نفتی به زور به 25 هزار میلیارد تومان می‌رسد و تحریم هم که به قوت خود باقی است اما در هر صورت امیدواریم که با این درآمد رشد اقتصادی مثبت شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود شرایط کنونی درآمدهای نفتی باید از منابع خارجی استفاده کنیم اظهار داشت: با وجودی که درآمدهای نفتی در دوره گذشته هنگفت بود بدهی‌های سنگین آن روی دست دولت یازدهم مانده است.

معاون اول رئیس جمهور به بحث هدر رفت آب و برق اشاره و اظهار داشت: آنچه مسلم است قیمت در هر کالایی به انسان جهت می‌دهد. وقتی قیمت غلط باشد سرمایه‌گذاری درست انجام نمی‌شود و مصرف بی‌رویه می‌شود. لذا یکی از راهکارهای کاهش مصرف واقعی شدن قیمت‌هاست.

 

 

کد خبر : ۳۳۴۶۲۶