خبرگزاری کار ایران

در پایان اختتامیه منتشر شد:

بیانیه اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۷۵۹

پس از پایان اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی؛ بیانیه این اجلاس در پایان مراسم اختتامیه قرائت شد که اهداف و چشم‌انداز این اجلاس را تبیین و تعیین کرد.

پس از پایان اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی؛ بیانیه این اجلاس در پایان مراسم اختتامیه قرائت شد که اهداف و چشم‌انداز این اجلاس را تبیین و تعیین کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

اولین اجلاس توسعه علوم وفناوری کشورهای اسلامی، فرصت مناسبی در جهت نمایش توانمندی ها و قابلیت های فناورانه در بین کشورهای اسلامی فراهم نمود.نمود عینی این حرکت در قالب نمایشگاه فناوری و صنایع برتر BTI و هم چنین نشست ها و تضارب آراء در بین صاحبان فناوری، سرمایه گزاران و متخصصین امر به طور مللموس مشهود بود.

ضمن سپاس به درگاه الهی برای همدلی و همراهی با هم کیشان و هم فکران و تشکر از برگزارکنندگان اجلاس بین المللی توسعه علوم و فناوری موارد زیر را به عنوان قطعنامه مصوب اعلام می نمائیم:

شرکت کنندگان در اجلاس،  ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته ، وحدت، صمیمیت و اعتماد بین کشورهای اسلامی را در ارتقای روابط اقتصادی و رشد علوم و فناوری بسیار حیاتی دانسته و خواهان بازتعریف شدن فرایندهای اقتصادی فیمابین هستند.

اقدامات مهم آینده و برگزاری خوب و شکوهمند اجلاس توسط دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی سبب شده درخواست تاسیس فدراسیون دائمی برای پیگیری مصوبات و اقدامات اساسی اجلاس را داشته باشیم.

ضمن آرزوی توفیق برای نمایندگان مجلس آینده از ایشان خواستاریم در تدوین برنامه ششم برای توسعه فناوری و ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی طرح های کارآمد و موثرتری تصویب نمایند.

از نهادها و سازمان های مرتبط به اقتصاد کشور خواستاریم برخلاف رویه های فعلی، سهولت، سرعت و اثرگذاری را وجهه همت خود قرار دهند.

در ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان میزان صادرات به کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اسلامی و تولید فناوری پیشرفته قابل عرضه در خارج از کشور توسط شرکت های داخلی باید از شاخصه های اصلی در نظر گرفته شود.

ایجاد شهرک های صنعتی در ایران و کشورهای اسلامی توسط فناوران و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر از امتیازات بالا برخوردار گردد.

حضور دانشمندان، فعالان اقتصادی و فناوران مسلمان در پارک های علم و فناوری کشور باید مورد توجه مسئولین و سیاستگزاران قرار گیرد.

ایجاد پایانه های ویژه در مناطق آزاد به منظور صادرات فناوری های پیشرفته کشور، باید مورد توجه خاص دولت قرار گیرد.

از آنجا که دانشجویان خارجی در هر کشور تاثیر مهمی در تبادل علوم و فناوری کشورها دارد، درخواست می گردد برای حضور دانشجویان خارجی در کشورهای اسلامی تدابیر ویژه و امتیازات خاصی در نظر گرفته شود. برای این کار پیشنهاد می گردد وزارتین علوم و بهداشت جمهوری اسلامی ایران دستور العمل حقوقی موثری تنظیم و منتشر نمایند.

صندوق های مالی مشترک و ریسک پذیر برای ارتقای علوم و فناوری با حداقل بوروکراسی و سهولت دستیبابی راه اندازی شوند.

تسهیل تشریفات سفر بخصوص اخذ ویزا برای دانشمندان و فعالان اقتصادی کشورهای اسلامی مورد توجه جدی و فوری مسئولین قرار گیرد. 

برندهای معتبر و موثر بین کشورهای اسلامی برای ارتقای کیفیت صنایع بین کشورهای اسلامی طراحی و معرفی گردد.

در پایان ضمن سپاس مجدد از برگزاری این اجلاس باشکوه، درخواست می گردد کشورهای عضو اجلاس موافقت کنند که دیدار بعدی دردی ماه سال آتی برگزار گردد.

با عنایت به موارد یاد شده و لزوم تقویت، استمرار و نهادینه نمودن این حرکت ارزشمند، اینجانبان امضاء کنندگان بیانیه، تاسیس"فدراسیون توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی"را پیشنهاد و مورد تصویب قرار می دهیم تا در ادامه ی تجربه موفق " دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی"، بتوانیم اقتصاد فناوری را در پهنای بین المللی جهان اسلام، بسط و گسترش دهیم.

 

  • هدف:
  • تشکیل شبکه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از صاحبان فناوری ،کار آفرینان، سرمایه گذاران  و نهادهای مرتبط با تجاری سازی علوم و فناوری در بین کشورهای اسلامی؛
  • ماموریت:

 

تلاش در راستای کمک به توسعه روابط اقتصادی با تمرکز بر  پتانسیل های فناورانه در محصولات  و خدمات دارای ارزش افزوده در بین کشور های اسلامی

 

  • چشم انداز  :

تشکیل سازمان بین المللی در قالب عنوان "فدراسیون توسعه علوم و فناوری  کشور های اسلامی" با دارا بودن توان نفوذ  و تاثیر گذاری اقتصادی  در بین کشور های مختلف  جهان  و با شبکه نمایندگیها  در سراسر کشورهای اسلامی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز