خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:

جلوگیری از خام فروشی با ارتقای دانش فنی صنایع پایین دست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که یکی از سرمایه گذاریهای مورد نیاز در حوزه پایین دست، سرمایه گذاری فکری و دانشی است، گفت: مراکز علمی می توانند با تأمین دانش فنی مورد نیاز این حوزه، کشور را از خام فروشی نفت و گاز نجات دهند.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در مراسم امضای موافقنامه همکاری انجام طرحهای اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت با دانشگاههای برگزیده گفت: امضای این موافقتنامه رویدادی بسیار مهم هم در صنعت نفت و گاز و هم در جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور به شمار می رود.

فرهادی افزود: با انجام این موافقتنامه، پیرو ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و پیش از آن سیاستهای کلی نظام در بخش نفت و گاز از سوی مقام معظم رهبری و نیز به تازگی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در علم و فناوری در دولت تدبیر و امید، یک تعامل سازنده میان مجموعه وزارت علوم و وزارت نفت شکل گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدف از این تعامل را استفاده از سرمایه های علمی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در صنعت نفت و گاز دانست و تصریح کرد: با این کار می توان امور علمی، پژوهشی و فناوری مرتبط با صنعت نفت و گاز را به دست محققان و دانشمندان داخلی سپرد.

وی با اشاره به این که ظرفیت بسیار خوبی در مراکز آموزش عالی در زمینه کمیت تولید علم در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد، اظهار کرد: ایران از نظر تولید مدارک علمی جایگاه خوبی در دنیا دارد؛ برای نمونه ایران در تولید مقالات علمی در رشته مهندسی شیمی رتبه ٣، در مهندسی پلیمر رتبه ٨، در مهندسی مکانیک رتبه ٥ و در نانوتکنولوژی رتبه ٧ دنیا را داراست.

فرهادی با بیان این که برای استفاده از این علوم در زمینه های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز چالشهایی وجود دارد، تصریح کرد: وزارت علوم با برنامه ریزی در زمینه های مأموریت گرا و تقاضا محورکردن پژوهش و فناوری، تقویت تعامل و و ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت به سمت و سوی اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، درصدد رفع این چالشهاست.

به گفته وی، انجام تفاهمنامه های فرصت مطالعاتی و پسادکترای صنعتی با وزارت صنایع و انجام بیش از هزار طرح پژوهشی مشترک با وزارت دفاع و نیرو و از همه مهمتر تفاهمنامه با وزارت نفت درباره افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی توسط ٩ دانشگاه  مرکز پژوهشی از جمله اقدامهای صورت گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مباحث زیادی در حوزه نفت، پتروشیمی و گاز در حوزه پژوهش و فناوری وجود دارد، گفت: با همکاری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری می توان هم مشکلات این حوزه را برطرف ساخت و هم با ارتقای سطح فناوری سبب افزایش ارزش افزوده در این حوزه ها شد.

وی از جمله چالشهای موجود در صنعت نفت و گاز و سایر صنایع وابسته که می تواند توسط مراکز آموزش عالی مرتفع شود به افزایش ضریب برداشت از میدانهای نفتی به ویژه میدانهای مشترک با کشورهای همسایه، عدم تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل نبود دانش فنی، توسعه صنایع تکمیلی و ارتقای فناوریهای تکمیلی، کاهش هزینه های عملیاتی در صنایع بالادست و پایین دست و خلق نوآوریها و فناوریهای نوین مورد استفاد اشاره کرد.

فرهادی به کاهش قیمت نفت در شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: ضرورت سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دست به طور کامل محسوس است، زیرا از مهمترین ویژگیهای صنایع تکمیلی پایین دست می توان به سرمایه گذاری کم، اشتغالزایی زیاد و ارزش افزوده بالا اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که در حوزه پایین دست یکی از سرمایه گذاریهای مورد نیاز، سرمایه گذاری فکری و دانشی است که می تواند تحول زیادی را در این حوزه ایجاد کند، گفت: این مراکز علمی می توانند با تأمین دانش فنی مورد نیاز در این صنایع و با استفاده از تجارب موجود، کشور را از خام فروشی در حوزه نفت و گاز نجات دهند.

فرهادی با اشاره به این که برای رسیدن به این هدف لازم است یک ارتباط موثر میان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با مجموعه تحت مدیریت وزارت نفت شکل گیرد، تصریح کرد: واگذاری مطالعه پژوهش محور حدود ٢٠ میدان نفتی به دانشگاهها و مراکز پژوهشی فعال و سرآمد در حوزه نفت از جمله تلاشها و تعاملات انجام شده بوده است.

وی به واگذاری انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه شرکتهای ملی صنایع پتروشیمی، پالایش و پخش و گاز به ١٢ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی در این موافقتنامه اشاره کرد و گفت: هدف از انجام این موافقنامه استفاده حداکثری از توان علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی، نسبت به تحقق راهبرد توسعه فناوری در تولید صیانتی، سهولت عملیات تولید، کاهش هزینه های عملیاتی و ایجاد ارزش افزوده با خلق نوآوری و بکارگیری فناوریهای روز و تجربه شده جهانی همسو با ارتقای سطح فناوریها و دانش فنی خود است.

وی بومی کردن دانش و فناوری برای کسب استقلال علمی و تکیه بر پژوهشگران داخلی در پیشرفت علم و فناوری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته را چشم انداز انجام این توافقنامه دانست و اظهار کرد: این توافقنامه روحیه خوباوری، اعتماد به نفس و عزت علمی و فناوری را بالا خواهد برد و گامی موثر در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. 

١٢ موافقتنامه همکاری انجام طرحهای اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت میان مدیران عامل سه شرکت اصلی تابعه وزارت نفت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران)، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی منتخب صبح امروز (یکشنبه، ١٣ دیماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

کد خبر : ۳۳۵۰۶۱