خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تشریح کرد:

پنج انتظار ایران برای امضای قراردادهای نفتی با شرکت‌های بین‌المللی

معاون وزیر نفت، انتظارات ایران را از شرکتهای بین‌المللی برای واگذاری توسعه میدانهای نفت و گاز به این شرکتها در دوران پساتحریم تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، رکن الدین جوادی در تشریح مهمترین انتظارات این شرکت از شرکتهای خارجی علاقمند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرحهای توسعه‌ای صنعت نفت و گاز ایران در دوران پسا تحریم، گفت: HSE، کلیدواژه اصلی همکاریهای شرکت ملی نفت با شرکتهای طرف قرارداد در صنعت نفت خواهد بود.
 

وی با اعلام این که همه شرکتهای خارجی موظف به یک تعهد شفاف و جدی در زمینه اجرای ضوابط بهداشت، ایمنی و محیط زیست در قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران هستند، تصریح کرد: در کنار رعایت الزاماتHSE، افزایش سهم سازندگان و صنعتگران ایرانی در اجرای پروژه های نفت و گاز کشور از دیگر انتظارات شرکت ملی نفت ایران از طرفهای خارجی است.

سهم ساخت داخل در پروژه ها افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که براساس قوانین کشور حداقل سهم ساخت داخل در پروژه‌های نفت و گاز ۵۱ درصد از سهم هر قرارداد نفتی است، اظهار کرد: در قراردادهایی که امروزه در کشور اجرا می‌شود، سهم ساخت داخل غالبا بالای ۶۵ درصد و تا ۶۸ درصد هم هست و این سهم به دلیل پیشرفتهای حاصل در طول دو دهه گذشته در عمل تحقق پیدا کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که انتظار است در قراردادهای توسعه، شرکتهای طرف قرارداد با شرکت ملی نفت ایران سهم ساخت داخل را از حداقل ۷۰ درصد شروع کنند، بیان کرد: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای افزایش سهم سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی به ۸۰ درصد هم آغاز شده است.

 وی از انتقال دانش و تکنولوژی به عنوان سومین پیش شرط همکاری با شرکتهای بین‌المللی در صنعت نفت ایران نام برد و یادآور شد: اگر شرکتهای خارجی علاقمند باشند در ایران برای ساخت کالا سرمایه گذاری کنند، از این سرمایه‌گذاری جدید قطعا استقبال خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت در ادامه بیان کرد: در چارچوب قراردادهای IPC این فرصت ایجاد شده است که شرکتهای توسعه دهنده در بهره برداری از این قراردادها و پروژه ها حضور طولانی تری برای یک یا دو دهه داشته باشند.

مسئولیت اجتماعی شرکتهای نفتی در ایران

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر این که در توسعه، تنها به توسعه میدانهای نفت و گاز نیاز نداریم بلکه نیاز است زیرساختهای مناسبی نیز فراهم شود، ادامه داد: براین اساس انتظار داریم در پیشنهادها، توسعه زیرساختها به عنوان بخشی از توسعه منابع هیدروکربوری در کشور مورد توجه قرار گیرد و مسئولیتهای اجتماعی با فرهنگ ایرانی و نیازمندیهای مناطقی که در آنجا سرمایه گذاری می‌شود در دستور کار قرار گیرد.

 وی با اعلام این که در اجرای طرح توسعه میدانهای نفت و گاز، پیاده سازی و به کارگیری آخرین استانداردهای اجرایی و آخرین دانشها و تکنولوژیها را انتظار داریم، خاطرنشان کرد: همچنین به مدیریت پیشرفته و ساختار روز نیاز داریم تا شرکتهای ایرانی نیز بتوانند در این زمینه در مقیاس جهانی حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز در اولویت توسعه صنعت نفت قرار دارد و عمده مناقصاتی که اعلام خواهد شد، با اولویت این میدانها خواهد بود و شرکتهای بین‌المللی توان خود را در این زمینه متمرکز کنند.

کد خبر : ۳۳۵۲۵۵