خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

نگاهی به حجم نقدینگی از دهه ۸۰ تاکنون

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی که روز گذشته از سوی رییس بانک مرکزی اعلام شد میزان نقدینگی کشور تا پایان آبان ماه ۹۴ از مرز ۹۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت.

بررسی آماری رشد نقدینگی از سالهای گذشته تاکنون نشان می‌‏ دهدکه دولت‌های نهم و دهم رکورد‏دار افزایش نقدینگی درکشور بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمارهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در ابتدای سال ۸۳ رقمی معادل ۵۱ هزار میلیارد تومان و در اسفند‌‌ همان سال به ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید و این حجم در فروردین ۸۴ به رقم ۶۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در اسفند ۸۴ دوباره به افزایش ۹۲هزار میلیارد تومان رسید و در فروردین سال ۸۵ حجم نقدینگی به ۹۱ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در فروردین سال ۸۶ به رقم ۱۲۷ هزار میلیارد تومان و در اسفند‌‌ همان سال به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ این رقم ‌در فروردین سال ۸۷ به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۸۷ به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و در فروردین ۸۸ به ۱۸۸ هزار میلیارد تومان رسید و در اسفند‌‌ همان سال به ۲۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین حجم نقدینگی در اسفند ۸۹ به رقم ۲۹۴ هزار میلیارد تومان در بهمن ۹۰ به رقم ۳۳۹ هزار میلیارد تومان و در فروردین ۹۱ به رقم بی‏ سابقه ۳۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

در خصوص رشد نقدینگی باید به این نکته توجه کرد که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی به سرمی برد که در سال ۹۳ باوجود کاهش نرخ تورم رشد اقتصادی نیز حاصل شد.

 حجم نقدینگی در ۹ ماهه اول سال ۹۱ رقمی به ارزش ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بود، در سال ۹۲ رقم نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت و در پایان دی ماه ۹۳ حجم نقدینگی رقمی به ارزش 6878.4 هزار میلیارد ریال شد که نسبت به دی ماه سال نود و دو 22.7 درصد رشد داشت.

اما بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی که روز گذشته از سوی رییس بانک مرکزی اعلام شد میزان نقدینگی کشور تا پایان آبان ماه ۹۴ از مرز ۹۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت.

به گفته ولی اله سیف، حجم نقدینگی در ۸ ماهه اول سال ۹۴ به ۹۰۷ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نشان دهنده رشد ۱۶ درصدی نقدینگی نسبت به یک سال پیش از آن است و این رقم در ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه 24.7 درصد رشد داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است ؛ کنترل و مدیریت نقدینگی از سیاست‌هایی است که بانک مرکزی برای نظم بخشیدن به بازارپولی در پیش گرفته است.در گذشته نقدینگی خارج از نظارت مقام ناظر و بدون توجه به مؤلفه‌های اقتصادی رشد می‌کرد اما اکنون می‌بینیم نقدینگی متناسب با سیاست‌های اقتصادی دولت مدیریت شده و ترکیب آن نیز از گذشته سالم‌تر است، این اتفاق مثبتی است که می‌تواند به مدیریت نرخ تورم بینجامد.

بانک مرکزی با کاهش نرخ سود سپرده توانست بخشی از مطالبات خود از بانک‌ها را وصول کند و در مصارف بانک‌ها نظم ایجاد کرده است. اما اگر بانک مرکزی بخواهد در مدت کوتاهی نقدینگی را کاهش دهد و کنترل سختی بر آن داشته باشد کسری نقدینگی موجب کاهش تولید و خدمات خواهد شد اما مدیریت نقدینگی توسط بانک مرکزی توانسته به خروج از رکود کمک کند.

گزارش: ندا جعفری

کد خبر : ۳۳۵۲۹۷