خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

کسری بودجه باید از منابع خارجی تامین شود

معاون اول رئیس جمهور مهمترین چالش اقتصادی در کشور را بیکاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تقدیر از کشاورزان نمونه گفت: امروز با سه چالش در اقتصاد روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین آن معضل بیکاری است، گفت: برنامه ششم توسعه طی یک یا دو روز آینده نهایی می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کور در شرایط سیاسی ویژه ای قرار گرفته است بیان داشت: کشور در شرایط اقتصادی و سیاسی ویژه‌ای قرار گرفته است.

وی افزود: امروز با سه چالش روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین آن معضل بیکاری است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله حدود ۱۰ سال عقب هستیم بیان داشت: در جلسه روز گذشته دولت بررسی برنامه ششم توسعه در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفت و طی یک یا دو روزآینده این برنامه نهایی می‌شود.

جهانگیری افزود: در قانون اساسی تصریح شده که دولت می‌تواند به افراد نشان اعطا کند این امر نشان می‌دهد که کشاورزان ما چه اقدامات بزرگی انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه منابع و امکانات موجود با بر سر کار آمدن مدیران ناکارآمد هدر می‌رود بیان داشت: با این روش مدیریت عزت یک ملت آسیب می‌بیند.

وی افزود: برای رشد ۸ درصدی اقتصادی نیازمند افزایش ۳ درصدی بهره‌وری هستیم و این مهم تحقق شدنی است اما باید سیاست‌گذاری و فرهنگ‌گذاری شود.

جهانگیری با اشاره به محاسبات صورت گرفته برای به دست آوردن رشد ۵ درصدی گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی هستیم.

وی تاکید کرد: برای تحقق این امر بانک‌ها باید ۱۸۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید به بخش سرمایه‌گذاری اختصاص دهند اما اکنون مبالغ بسیار پایینی به این بخش تزریق می‌شود و بازار سرمایه نیز باید ۱۸۹ هزار میلیارد تومان سرمایه آورد.

وی در خصوص بودجه عمرانی دولت در سال جاری گفت: بودجه عمرانی دولت باید ۷۰ هزار میلیارد تومان باید باشد اما بودجه عمرانی ما در سال جاری دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و کسری ۲۸۰ هزار میلیارد تومان داریم که این رقم را باید از منابع خارجی باید تامین کنیم.

جهانگیری گفت: برای رشد ۸ درصدی به الزاماتی در بخش‌های سیاست داخلی، ‌خارجی، فرهنگی و... نیاز داریم و همه هم باید از آن تبعیت کنند و بسیج شوند و اگر حرکتی که دولت پیش گرفته مورد تأیید رهبری است در آن راستا حرکت می‌کند، دیگر همه باید در آن مسیر قرار گیرند زیرا آن مسیر، مسیر سربلندی کشور است.

کد خبر : ۳۳۵۳۵۶