خبرگزاری کار ایران

امضای توافقنامه مشترک مرزی ایران و افغانستان

چهارمین نشست دو روزه مشترک مرزی ایران و افغانستان در زاهدان برگزار شد و توافقنامه همکاری با محوریت رفع موانع حمل و نقل میان دو کشور به امضای دو طرف رسید.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی حمل ونقل و پایانه های سیستان وبلوچستان، این توافقنامه بعد از دو روز بحث و تبادل نظر توسط مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اداره قوانین و ارتباط خارجه وزارت ترانسپورت و هوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان در 16 بند امضا شد.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی ایران با اشاره به اهمیت توسعه مراودات تجاری افغانستان و پاکستان در این نشست بر رفع موانع و مشکلات موجود در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

علی خانقائی اظهار داشت: با هدف تسهیل در تردد ناوگان حمل ونقل و بررسی نقاط قوت و کاستی های موجود بازدید میدانی از گمرک زرنج افغانستان و پایانه مرزی میلک ایران انجام شد و موارد مورد مشاهده در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی گفت: به دنبال بالا بردن حجم تبادلات مرزی باید میزان تردد کامیون ها در مرز ایران و افغانستان روزانه به هزار دستگاه در رفت و برگشت افزایش یابد.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه های سیستان وبلوچستان همچنین امنیت تجار و رانندگان ایرانی را مهمترین خواسته جمهوری اسلامی ایران در این توافقنامه عنوان کرد و گفت: توافقاتی در این زمینه با هیات افغانستان انجام شده است.

وی پیگیری ساخت پل دوم و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز رفاهی، خدماتی و بهداشتی با هدف ارائه خدمات بهتر به رانندگان برای توقف ناوگان در دو سوی مرز را از دیگر توافق های صورت گرفته عنوان کرد و افزود: مقرر شد تا زمان ایجاد زیر ساخت های لازم برای راه اندازی سامانه تبادل الکترونیکی بین گمرکات مرزی دو طرف، نسخه ای از اسناد اظهار شده توسط طرف ایرانی به تائید گمرک مرزی برای ارائه به گمرک نیمروز افغانستان برسد.

رئیس اداره قوانین و ارتباط خارجه وزارت ترانسپورت و هوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان نیز نتایج حاصل از این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به دریافت ضمانت نامه توسط شرکت های ایرانی از شرکت طرف قرارداد افغانستان مقرر شد تا زمان عضویت افغانستان در کنوانسیون کارنه دوپاساژ در صورت بروز تخلف و بازگشت نکردن ناوگان افغانستان به کشور این موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک و وزارت ترانسپورت و هوانوری مورد بررسی قرار گیرد.

فوزیه احسانی پیگیری ساخت پل دوم، استقرار شرکت های بیمه در گمرک نیمروز به منظور صدور بیمه شخص ثالث برای ناوگان ایرانی و ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه اطفاء حریق در محل توقفگاه های ناوگان ایرانی را از مواد مورد پیگیری هیات افغانستان عنوان کرد.

نماینده دو کشور مفاد این توافقنامه مشترک را برای تصمیم گیری در نشست وزیران در اختیار وزیران دو طرف قرار خواهند داد.

هیات اعزامی از افغانستان امروز سه شنبه زاهدان را ترک کرد.

کد خبر : ۳۳۵۶۳۹