خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه دانمارک تاکید کرد :

الزام گسترش همکاری های غذایی، کشاورزی و انرژی با ایران

ایران همواره رابطه خوبی با غرب داشته است و این ارتباط از قرن‌ها پیش بوده است. کوروش پادشاه ایرانی یک تمدن مدرن را ساخت و تجارت را به جهانیان معرفی کرد. بر همین اساس دنیای غرب از فرهنگ ایران بسیار آموخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کریستین ینسن وزیر امور خارجه دانمارک در ابتدای این جلسه با اشاره به ملاقات امروز صبح خود با رئیس جمهور ایران گفت: جلسه‌ای که ما با آقای روحانی داشتیم به قدری مثبت بود که نزدیک به یک ساعت طول کشید. در صورتی که مطابق برنامه زمانبندی شده این جلسه نیم ساعت بود. در این جلسه ما در مورد روابط تجاری و سیاسی و گسترش فعالیت‌های مشترک بین دو کشور گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: ایران همواره رابطه خوبی با غرب داشته است و این ارتباط از قرن‌ها پیش بوده است. کوروش پادشاه ایرانی یک تمدن مدرن را ساخت و تجارت را به جهانیان معرفی کرد. بر همین اساس دنیای غرب از فرهنگ ایران بسیار آموخته است.

وزیر امور خارجه دانمارک با اشاره به سابقه فعالیت‌های شرکت‌های دانمارکی در ایران گفت: شرکت‌های دانمارکی در زمینه‌های صنعتی و راهداری سابقه بسیار خوبی در ایران دارد. این شرکت‌ها تاکنون 450 تونل و بیش از 200 پل در ایران ساخته است.

ینسن با اشاره به روابط 80 ساله ایران و دانمارک گفت: دانمارک آماده گسترش سطح روابط اقتصادی با ایران است و این گسترش می‌بایست طبق معادله برد-برد و در راستای رفاه اهمیت مردم دو کشور باشد.

وی افزود: تجارت و داد و ستد یک عمل صلح‌طلبانه و یکی از رابطه‌های مدرنی است که بشر آن را اختراع کرده زیرا این نوع رابطه با خود صلح و دوستی می‌آورد و ما هم بر همین اساس به ایران آمده‌ایم.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری دو کشور گفت: اراده مسئولین دو کشور بر همکاری در زمینه‌های غذایی، کشاورزی، انرژی و تکنولوژی است زیرا ایران دارای یک بازار خوب و با جمعیت 80 میلیونی است. از طرفی این کشور نقش مهم و تاثیرگذاری بر خاورمیانه دارد.

وزیر امور خارجه دانمارک با اشاره به لغو تحریم‌ها گفت: ما معتقدیم تا سال‌های آینده با رفع تحریم‌ها قدرت اقتصادی ایران گسترش پیدا خواهد کرد و به یکی از قدرت‌های اول منطقه از لحاظ اقتصادی تبدیل خواهد شد.

ینسن در پایان گفت: کمپانی‌هایی که امروز با من از دانمارک به ایران آمده‌اند همگی به دنبال گسترش رابطه‌های اقتصادی خود و پیدا کردن شرکای تجاری هستند و ما امیدواریم بعد از این همایش فصل جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد شود.

کد خبر : ۳۳۵۶۴۶