خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

احمد بابایی: اصالت و کیفیت در تولید فرش دستبافت از بین رفته است

یکی از مشکلات فرش دستبافت این است که اصالت و کیفیت در فرش دستبافت از بین رفته است به ­عنوان مثال فرش نایین را که اصالتاً در منطقه نایین بافته می‌شود به خراسان بردند و در خراسان تولید می‌کنند که با کیفیت پایین‌تر صورت می‌گیرد یا فرش قم و نقشه‌های آن را به ایلام برده‌اند یا فرش ساروق را به زابل برده‌اند. این جابجایی‌ها اصالت فرش را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد بابایی، مدیر بازرگانی فرش بابایی در نشست تخصصی "چشم‌انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات فرش دستبافت این است که اصالت و کیفیت در فرش دستبافت از بین رفته است به ­عنوان مثال فرش نایین را که اصالتاً در منطقه نایین بافته می‌شود به خراسان بردند و در خراسان تولید می‌کنند که با کیفیت پایین‌تر صورت می‌گیرد یا فرش قم و نقشه‌های آن را به ایلام برده‌اند یا فرش ساروق را به زابل برده‌اند. این جابجایی‌ها اصالت فرش را از بین می‌برد.

 بابایی ادامه داد: خریدار وقتی به بازار مراجعه می‌کند و دنبال قالی نایین می‌گردد فروشنده در مقابل او چند نوع قالی باز می‌کند و خریدار مردد می‌شود که از میان این فرش‌ها کدامیک از آنها واقعاً متعلق به نایین است چون اختلاف قیمت و کیفیت وجود دارد. علی‌رغم اینکه نقشه همان نقشه است اما مصالح و کیفیت بافت فرق می‌کند. جغرافیا موجب تفاوت می‌شود مثلاً در نایین از ابریشم مرغوب استفاده می‌کنند اما در استان خراسان در حقیقت از نوعی ابریشم مصنوعی در بافت قالی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: در فضای کسب و کار متاسفانه این واقعیت وجود دارد که وقتی فروشنده‌ای می‌خواهد فرشش را بفروشد گاهی اوقات واقعیت‌ها را به خریدار توضیح نمی­دهد مثلاً یک فرش نسبتاً مرغوب استان خراسان را به اسم فرش نایین می‌فروشد و خریدار به دلیل عدم آگاهی از مشخصات مصالح و کیفیت بافت فرش و پایین بودن قیمت، آن را انتخاب و خریداری می­نماید.

کد خبر : ۳۳۵۸۱۳