خبرگزاری کار ایران

با حضور ایران و سایر اعضا‌؛

اولین نشست بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا 26 دی برگزار می شود

وزارت دارایی چین امروز - پنجشنبه - اعلام کرد که اولین نشست سالانه بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا موسوم به AIIB که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای هیات موسس آن است، 26 دی ماه جاری برگزار می شود.

به گزارش ایلنا ، در واقع نشست بانک مذکور پنج ماه پس از آنکه رسما فعالیتش را آغاز کرد برگزار می شود و تا آن زمان احتمال می رود شمار اعضای آن که اکنون 57 عضو است، افزایش یابد.

نشست های هیات مدیره و هیات رئیسه بانک مذکور براساس گزارش یاد شده، از شانزدهم تا هجدهم ژانویه سال 2016 (26 الی 28 دی ماه) برای انتخاب رئیس بانک و همچنین تعیین 12 عضو هیات رئیسه دیگر تشکیل خواهد شد.

در نشست سالانه، رئیسان بانک های مرکزی و احتمالا وزیران دارایی کشورهای عضو شرکت خواهند کرد و کشورهایی که هنوز مجالس آنها اساسنامه بانک را تصویب نکرده اند، اعضایشان به عنوان ناظر در نشست یاد شده حضور می یابند.

روزنامه «چاینا دیلی» از قول «جین لیچون» رئیس در نظر گرفته شده این بانک آورده است که اولین اعطای وام بانک در سه ماهه دوم سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت .

وام های بانک عمدتا به طرح های مخابرات ، نیرو ، انرژی و ساختارهای لجستیک ، حفاظت از محیط زیست و طرح های آبرسانی اختصاص داده خواهد شد.

بانک در بیانیه خود آورده است که شمار بیشتری از کشورها می توانند در صورت ارائه تقاضا به عضویت بانک در آیند و در این زمینه درهای بانک به روی آنها باز است.

با توجه به اینکه بانک مذکور ساختار مهم مالی برای کشورها محسوب می شود و تبادلات گسترده ای خواهد داشت قرار است نرم افزارهای دیجیتالی برای فعالیت های آن نصب شود.

اکتبر سال 2013 «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در جریان دیدار از اندونزی طرح تاسیس بانک را پیشنهاد کرد.

یک سال بعد از آن 21 کشور آسیایی اساسنامه اولیه بانک را به صورت یک تفاهمنامه تنظیم و امضا کردند و مارس 2015 ابتدا انگلستان عضو موسس آن شد و سپس فرانسه و ایتالیا عضو آن شدند و شمار اعضا به 57 کشور و منطقه رسیده است.

در همین حال توافقنامه بانک در نیمه اول سال گذشته میلادی به امضای همه اعضا رسید و در ماه پایانی سال 2015 رسما تاسیس خود را اعلام کرد.

این بانک که مبتکر آن چین است و نخستین یادداشت تفاهم خود را در اکتبر (مهر - آبان) سال 2014 در پکن به امضا رساند، هم اکنون سرمایه ای به ارزش 100 میلیارد دلار دارد که 57 کشور عضو آن هستند و 30 کشور دیگر نیز تقاضای عضویت در آن را داده اند.

این بانک نهاد توسعه چندجانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه اجرای طرح های مختلف بخصوص پروژه های زیربنایی در اقصی نقاط قاره آسیا و بعضا در برخی از کشورهای غیرآسیایی اختصاص داده خواهد شد.

قرار است تا سال 2030 سرمایه این بانک به 730 میلیارد دلار افزایش یابد.

کد خبر : ۳۳۶۲۵۳