خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد:

تعامل بیشتر نظام مالیاتی با مردم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با امام جمعه مشهد تاکید کرد: نظام مالیاتی درصدد تعامل بیشتر با مردم است.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید کامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صبح امروز پنجشنبه مورخ 17 دی ماه که به منظور شرکت در همایش مدیران مالیاتی سراسر کشور در مشهد مقدس به سر می برد، با امام جمعه مشهد دیدار و گفتگو کرد. وی در ابتدای این دیدار، ضمن ارایه گزارشی در خصوص وضعیت کلی نظام مالیاتی و نقش رو به رشد آن در اقتصاد کشور، خاطر نشان کرد: نظام مالیاتی امروز به دنبال آن است که صادقانه، شفاف و واقع بینانه با مردم تعامل کند.

تقوی نژاد با بیان اینکه مردم توقعات بجا و درستی از نظام مالیاتی دارند و آن شفاف، سالم و عادلانه عمل کردن دستگاه مالیاتی است، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر،مقام معظم رهبری دیدگاه های روشن و صریحی در خصوص موضوع مالیات بیان فرمودند و این امر، کار مجریان را راحت تر کرده و جهت گیری ها و سیاست گذاری های جدیدی در نظام مالیاتی اتخاذ شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، مقوله مالیات و پیشرانی آن در اقتصاد را سنگ بنای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: تنها با تکیه بر مالیات و قطع وابستگی بودجه کشور به نفت است که می توان اقتصاد را از تکانه ها و آسیب های احتمالی به دور داشت. وی بحث ارتقای فرهنگ مالیاتی در جامعه را یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر نظام مالیاتی برشمرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مالیات یک فریضه است و به همین منظور و برای ترویج فرهنگ این فریضه، می باید همه نهادها،حوزه ها،ارکان نظام و اندیشمندان و صاحبنظران و رسانه های جمعی در امر توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه باید با مردم صادقانه تعامل داشته باشیم و مدافع حقوق مردم باشیم، گفت: اگر رعایت حال مردم را کنیم و مردم تعامل مناسبی با نظام مالیاتی داشته باشند،توفیقی در این حوزه کسب خواهیم کرد. وی با ذکر این مطلب که نباید فشار نظام مالیاتی بر کسانی باشد که در تور مالیاتی هستند و حساب و کتاب شفاف دارند، اظهار داشت: سیاست جدید نظام مالیاتی آن است که فشار را از روی این گروه از مودیان مالیاتی بردارد و تمرکز خود را بر کسانی که فرارهای مالیاتی بزرگ دارند و جرم مالیاتی مرتکب می شوند و کشور را به سمت وابستگی به نفت سوق می دهند، معطوف کند.

تقوی نژاد، میزان درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده سال جاری را 75 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نقش و سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کشور روند رو به رشدی دارد و در سال آینده حدود 35 درصد مجموع درآمدهای کشور از محل مالیات ها تامین خواهد شد و این روند رو به رشد یعنی همان آرزوی دیرینه استقلال اقتصادی که کشور بدنبال تحقق آن بوده است.

وی در بخشی از سخنان خود به اهمیت سلامت نظام اداری تاکید و خاطر نشان کرد:مردم حق دارند سوال کنند آیا مالیات در جای صحیح خود مصرف می شود؟ لذا سیاست ما آن است که در برنامه تحول فرهنگ مالیاتی، موارد مصرف مالیات را دقیق به مردم اعلام کنیم و مردم را از حقوق و تکالیفشان مطلع کنیم. برای نمونه مردم باید بدانند که بخش قابل توجهی از مالیات بر ارزش افزوده ای که می پردازند صرف توسعه و ارتقای سلامت و بهداشت و درمان در جامعه می شود.

گفتنی است در این دیدار، امام جمعه مشهد نیز با تاکید بر اینکه 37 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و ما در این 37 سال نتوانسته ایم کاری کنیم که مسئله مالیات همچون وجوهات شرعی برای مردم جا بیفتد، عنوان کردند: مهمترین موضوع در نظام مالیاتی،تطبیق مسایل و واقعیات جریان اقتصادی مردم با میزان مالیات آنهاست و عدم توجه به این موضوع، باعث می شود تا مسئله مالیات در جامعه جا نیفتد.

آیت الله علم الهدی،با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، در دستور کار قرار دادن سیاست های جدید اجرایی و پیاده سازی آن بسیار ضروری است، تصریح کردند:مسئله مالیات حل شدنی است اما با ایجاد یک حرکت قوی از سوی مراجع دینی و مبلغین مذهبی در زمینه ترویج فرهنگ مالیات در جامعه. لذا اگر بتوانیم دستوراتی که در دین آمده را در نظام مالیاتی به کار ببندیم، بی تردید بدون اینکه مطالبه ای در خصوص مالیات کنیم، مردم خود مالیاتشان را پرداخت می کنند و در خصوص موارد مصرف آن نیز شبهه و سوالی نخواهند داشت.

آیت الله علم الهدی افزودند: اگر می بینیم مردم برای پرداخت وجوهات شرعی صف می کشند بخاطر فرهنگ دینی آنهاست؛بر این اساس برای اینکه افکار عمومی در جامعه را بتوانیم به سمت پرداخت مالیات ببریم بایستی بتوانیم فرهنگ دینی پرداخت مالیات را برنامه ریزی کرده و موارد مصرف مالیات را تبیین کنیم تا مردم نیز مالیات را همچون هزینه های آب و برق و گاز به راحتی پرداخت کنند.

ایشان با بیان اینکه کسانی که از زیر پرداخت مالیات فرار می کنند خود را مدیون جامعه می کنند، عنوان داشتند: نظام مالیاتی باید با کسانی که فرار مالیاتی می کنند برخورد جدی کند و طبقات اقتصادی جامعه را در نظر بگیرد و فشار مالیاتی را روی طبقات پردرآمد جامعه وارد کند نه کسبه جزء و مشاغل خرد. امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم فرهنگ مالیات را در جامعه متحول کنیم باید مبانی اقتصاد کشور را با بینش،بصیرت دینی و حسابرسی عادلانه منطبق کنیم، گفتند: نظام مالیاتی باید شرایط اقتصادی کشور و همچنین شرایط شغلی افراد را درک کند و منطبق با این واقعیات، مالیات را دریافت کند.

کد خبر : ۳۳۶۳۸۸