خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان خوزستان:

مرکبات استان خوزستان در سال گذشته به روسیه صادر شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی استان خوزستان مهمترین مشکل صادرات مرغ خوزستان را سایز مرغ تولید شده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به استان خوزستان، مدیران عامل تعاونی‌های بخش کشاورزی استان خوزستان در نشست خبری به بیان مسائل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی پرداختند.

شهریار شایسته مدیرعامل اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان با اشاره به مشکلات تولید‌ کنندگان جوجه یک روزه بیان داشت: قیمت جوجه در برخی اوقات به 2 هزار تومان نیز می‌رسد و زمانی که تولید‌کننده محصول را به بازار ارائه می‌دهد و مرغ با قیمتی کمتر از هزینه تولید به فروش می‌رسد مشکلات متعددی برای تولید‌کننده به وجود می‌آید.

شایسته تصریح کرد: مهمترین مشکل صادرات مرغ خوزستان سایز محصول تولید شده است که با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد.

وی افزود: در حالی که مشتریان مرغ ایران به خرید مرغ با وزن یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 500 گرم تمایل دارند مرغ تولیدی کشور به دلیل بازار مصرف داخلی وزن بالاتری از استانداردهای جهانی دارد که همین امر فروش این محصول را با توجه به مازاد تولید داخلی با مشکل مواجه کرده‌است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان با اشاره به قیمت پایین مرغ در بازار داخلی بیان داشت: در جلسه ستاد تنظیم بازار طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار زمانی که تولید بیشتر از مصرف باشد و قیمت مرغ در بازار کاهش یابد باید اقدام به خرید تضمینی شود اما متاسفانه در استان خوزستان حتی یک گرم مرغ خرید تضیمنی نشده است.

شایسته با اشاره به حضور دلال‌ها در بازار مرغ استان خوزستان افزود: تولیدکنندگان هیچ اجازه‌ای برای قیمت‌گذاری محصول تولیدی خود ندارند و متاسفانه قیمت مرغ در استان خوزستان توسط دلالان مشخص می‌شود و با توجه به اینکه قیمت مرغ تولیدی پایین است تولید کنندگان با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

همچنین هرمز خواجوی مدیر تعاونی روستایی استان خوزستان با اشاره به ایجاد هزار و 200 شغل مستقیم توسط تعاونی‌های روستایی این استان در بخش کشاورزی بیان داشت: با توجه به وضعیت بیکاری جوانان در خوزستان سازمان‌ها و ارگان‌ها در ارتباط با مشکل اشتغال جوانان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: تعاونی‌های روستایی استان خوزستان هزار و 200 شغل به صورت مستقیم در بخش کشاورزی ایجاد کرده‌است که این میزان درفصل خرید گندم افزایش می‌یابد.

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان با اشاره به اینکه 75 درصد خرید تضمینی گندم در استان خوزستان انجام می‌شود افزود: با توجه به اینکه این استان سهم زیادی در تولیدات بخش کشاورزی کشور دارد همه ما مسئول ایجاد اشتغال در استان و کشور هستیم و تمامی ا رگان‌ها باید از امکانات این استان بخصوص در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

خواجوی با اشاره به اینکه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری باید سامان‌دهی شود تاکید کرد: در استان خوزستان مشکلات تامین آب وجود دارد که با سامان‌دهی مصرف آب در تمامی بخش‌ها می‌توان اشتغال بیشتری در استان ایجاد کرد.

همچنین منضور نورزویان رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان خوزستان در این نشست بیان داشت: محصولات کشاورزی استان خوزستان به کشورهای روسیه، عراق، کویت و امارات و افریقا صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: مرکبات استان خوزستان در سال گذشته به روسیه صادر شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان خوزستان تاکید کرد: انواع محصولات کشاورزی و غذایی استان خوزستان به  عراق صادر می‌شود و همچنین محصولات عراق از جمله خرما و فرآورده‌های آن نیز به خوزستان صادر می‌شود.

کد خبر : ۳۳۶۴۱۱