خبرگزاری کار ایران

همکاری های گمرکی ایران و بلاروس وارد مرحله جدیدی می شود

ویکتور ریباک سفیر بلاروس در تهران با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران دیدار و گفت و گو کرد.

ویکتور ریباک سفیر بلاروس در تهران با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از گمرک، این دیدار با هدف توسعه روابط گمرکی و بررسی مباحث تعرفه ای میان دو کشور انجام شد. در این دیدار، سفیر بلاروس در تهران به حجم سرمایه گذاری های مشترک اشاره کرد و گفت : میزان سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور بالاتر از حجم تجاری شده و این یک دستاوردی بزرگ برای همکاری های دو جانبه است .

ویکتور ریباک در رابطه با سیاستهای تشویقی بلاروس برای جذب سرمایه گذاری عنوان کرد: ما برای تشویق سرمایه گذاران خارجی به اندازه سه برابر مبالغ سرمایه ای که آورده اند به آنها امتیاز ات داده ایم .

وی ادامه داد: امروز ارزش پروژه های سرمایه گذاری و پروژه های در دستورکار میان دو کشور بالای 700 میلیون دلار است و شرکت های بزرگی هم در این پروژه ها حضور دارند.

سفیر بلاروس در تهران با اشاره به همکاری های بسیار خوب این کشور با ایران در شرایط تحریم از انجام مقدمات سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران خبر داد و افزود: رفاقت در سختی ها است و ما در همکاری های مشترک با ایران به دنبال سود آنی نیستیم و همکاری های بزرگی را می خواهیم انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه سوابق و تجربیات کرباسیان رئیس کل گمرک ایران را به خوبی می شناسد، ایشان را پایه گذار کمیسیون مشترک همکاری های دو جانبه ایران و بلاروس دانست و خطاب به ایشان گفت: با توجه به حضور ارزشمند شما در مجموعه گمرک ایران خواستار گسترش همکاریهای گمرکی و دیدار روسای گمرکات دو کشور در آینده ای نزدیک هستیم .

بنابراین گزارش در ادامه این دیدار مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران از علاقه مندی کشور بلاروس به گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و گفت : خیلی خوشحال هستم که سرمایه گذاری ایرانی ها در زمینه های مختلف از جمله صنایع نساجی حاصل از پتروشیمی افزایش پیدا کرده است .

وی افزود: کشور بلاروس عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا و از بنیانگذاران این اتحادیه است و این فرصت بسیار خوبی را فراهم می کند تا همکاری های گمرکی میان ایران و اوراسیا را گسترش دهیم .

کرباسیان در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه ارتباط گمرکات با یکدیگر از تمایل رئیس گمرک بلاروس برای سفر به تهران استقبال کرد و گفت : ما هم آماده ایم تا به همراه سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان ایرانی ملاقات هایی را با مقامات و فعالان اقتصادی بلا روس داشته باشیم.

رئیس کل گمرک ایران سپس به الکترونیکی کردن رویه های گمرکی و پیاده سازی سامانه جامع گمرکی در کشورمان اشاره کرد و گفت : سامانه جامع گمرکی این امکان را به ما می دهد تا برخلاف گذشته تبادل اطلاعات میان دو کشور به روش الکترونیکی صورت پذیرد و برای تبادل آمار و اطلاعات تجارت خارجی این موضوع اولویت ماست .

این گزارش می افزاید، محمد روحی صفت مشاور رئیس کل گمرک ایران نیز در این دیدار با اشاره به همکاری های خوب میان دو کشور ایران و بلاروس تأکید کرد : ما دوستان خودمان را در شرایط سخت انتخاب می کنیم .

وی همچنین از حضور سرمایه گذاران ایرانی در بخش کشاورزی بلاروس استقبال کرد و گفت: خوشبختانه سرمایه داران ایرانی در سراسر جهان حضور دارند و حتی در ایالات متحده آمریکا بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها به ایرانی ها ی مقیم آن کشور اختصاص دارد.

بنابراین گزارش، در این دیدار مجتبی شیشه چی ها مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک هم حضور داشت .

کشور بلاروس 207 هزار و 600 کیلو متر مساحت دارد و جمعیت آن کشور 9 میلیون و 600 هزار نفر است .

همچنین بلاروس عضو سازمان جهانی گمرک است و ایران و بلاروس براساس مقررات صادرات و واردات دارای تعرفه ترجیحی هستند.

کد خبر : ۳۳۶۶۱۹