خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

سلیم طاطار: رفع موانع و تهدید‌های داخلی گام اول بهبود وضعیت فرش دستبافت است

امید داریم بهبود فضای بین‌­المللی و تسهیل شرایط صادرات، در دوران پساتحریم مجددا افق جدیدی را در سپهر فرش دستباف ایجاد نماید. البته مقدمه این امر رفع موانع و تهدیدهای داخلی در گام اول است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سلیم طاطار  در نشست تخصصی "چشم‌انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: اینجانب از استان گلستان به عنوان تولیدکننده فرش ترکمن در بیش از 150 نمایشگاه داخلی و خارجی حضور داشته‌­ام و در حال حاضر نزدیک به 300 تا 350 بافنده را در فصول مختلف در پوشش خود داریم.

این تولید کننده فرش دستبافت اظهار داشت: یکی از مشکلات مشترک در صنعت فرش ماشینی و صنعت فرش دستبافت، نبود نقدینگی در بازار است. قبل از اینکه به فکر پساتحریم باشیم باید به متن جامعه برویم. گردش نقدینگی در جامعه دچار اشکال شده است. تبادلات پولی و مالی به جد مختل شده و هر تولیدکننده چندین عدد چک دارد که تبدیل به پول نمی‌شود.

وی ادامه داد: نبود نقدینگی باعث احتراز فروشندگان از معاملات اعتباری گشته است. در حال حاضر تولید کنندگان از فروش عمده هراس دارند. بر خلاف گذشته که سرمایه کسبه، اعتماد و اعتباربود متاسفانه فضای کسب و کار به شدت از نبود اعتماد و احترام متقابل متاثر گشته است و این یکی از مشکلات اساسی ما است. فاصله زمانی مابین کسب نقدینگی در فروش­های کلان و عمده با پرداختهای نقدی به بافندگان عزیز یا در خرید مواد اولیه، به شدت تولید­کننده را تحت فشار قرار داده است. بدیهی است بافنده خرد که هزینه روزانه خود را پیگیر است اصلا به مفهوم نبود نقدینگی در حوزه فروش توجهی ندارد، او مزد خود را می‌خواهد.

طاطار گفت: ما طبق عرف منطقه خود، همان ابتدا به بافنده‌ها مواد اولیه، نقشه و اجرت بافندگی می‌دهیم. قبلا بیش از 10 هزار بافنده در شهرستان خودمان داشتیم اما در حال حاضر این عدد نزدیک به  2 هزار نفر تقلیل یافته است. علت عمده این که بافنده فرش دستبافت کاهش یافته، فرش ماشینی است.

طاطار با اشاره به اجرا نشدن قوانین مالکیت معنوی و کپی رایت در کشور، عنوان کرد: در سال 1391 طراح اختصاصی من برای فرش 6 متری یک طرح خاص طراحی کرد. 6 ماه طول کشید تا این فرش بافته شود اما2 ماه بعد در حالی که هنوز فقط 3 تخته از این فرش بافته شده بود مشاهده کردیم اکثر فروشگاه‌های فرش ماشینی استان همان طرح را می‌فروشند! این سرقت اثر هنری است. در مملکت ما قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود. درد آنجاست که فرش‌های ماشینی نقش ترکمن حتی به ترکمنستان هم صادر می شود. زمانی در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان 20 درصد محصولات فرش دستبافت به کشور ترکمنستان و روسیه صادر می‌شد. اما امروزه مشکلات عدیده نبض فرش دستباف را به شماره انداخته است. بسیاری از مشکلات حوزه فرش داخلی است و با تدبیر و توجه می­توان بر آنها فایق شد.

امید داریم بهبود فضای بین‌­المللی و تسهیل شرایط صادرات، در دوران پساتحریم مجددا افق جدیدی را در سپهر فرش دستباف ایجاد نماید. البته مقدمه این امر رفع موانع و تهدیدهای داخلی در گام اول است.

کد خبر : ۳۳۶۹۸۳